Tuesday, May 29, 2012

Pas Tetap Dengan Pendirian “Perjuangkan Islam Dapat Pahala”




SHAH ALAM 28 MEI : Pemimpin Pas hari ini berkata bahawa parti itu tidak ada sebab untuk menarik balik pendiriannya bahawa sesiapa yang menyokong parti itu akan mendapat pahala.
Mereka berkata ini kerana PAS memperjuangkan Islam berpandukan Al-Quran dan Sunnah.

Ahli Majlis Syura Ulama Pas Ahmad Awang berkata badan itu telah memutuskan pendirian itu berdasarkan kaedah-kaedah syarak di dalam Al-Quran yang mengatakan sesiapa yang memperjuangkan Islam maka ganjaran pahala akan diberikan.
“Maka, jika dilihat dalam konteks negara Malaysia, kita boleh melaksanakan tugas itu melalui pilihanraya, jika mahu menyokong mestilah dengan cara mengundi.”
Manakala Ketua Penerangan Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata pendirian Pas selari dengan ketetapan hukum syarak.
“Jika kita menyokong perbuatan jahat kita turut akan mendapat dosa,” katanya apabila dihubungi TVSelangor.

Mereka mengulas kenyataan Pengerusi Jawantankuasa Kerja, Himpunan Ulama Muda Malaysia (ILMU), Fathul Bari Mat Jahaya di dalam satu laporan akhbar pro-Umno hari ini.
Fathul mengatakan PAS perlu menarik balik ‘fatwa’ mengatakan individu yang mengundi PAS akan mendapat balasan syurga kerana ia ternyata terkeluar daripada ajaran Islam.
Akhbar pro-Umno tersebut juga mengeluarkan kenyataan dari seorang ulama Saudi Arabia yang menegaskan fatwa propaganda yang mengatakan seseorang itu akan masuk syurga jika mengundi parti tertentu adalah satu kejahilan, kebodohan dan kesesatan.

Kenyataan itu dikeluarkan ahli Majlis Fatwa Masjidil Haram, Sheikh Dr. Sulaiman Saloomi.
Ahmad menambah, PAS tidak menjanjikan syurga kerana ianya hanya dijanjikan oleh Allah SWT.
“Kita cuma mengikut apa yang di dalam Al-Quran dan Hadis. Jika seseorang mendapat pahala, tidak mustahil dia akan mendapat ganjaran syurga seperti yang dijanjikan oleh Allah SWT,” katanya.

Berkenaan kenyataan Sulaiman, Ahmad menyifatkan ulama tersebut seperti ‘katak di bawah tempurung’.
Katanya, Sulaiman sepatutnya faham di Arab Saudi tidak sama dengan Malaysia kerana negara beliau mengharamkan parti politik dan pilihanraya.
“Jadi sesiapa ulama tidak kira dari negara mana sekali pun tidak boleh bercakap pasal politik Malaysia kerana setiap negara berbeza.
“Kita di Malaysia banyak parti politik yang memperjuangkan fahaman dan ideologi.
“Jadi beliau kena faham. Datang ke sini, tengok apa yang sebenarnya berlaku kerana beliau tidak berhak untuk mengeluarkan pendapat melainkan dia mengetahui.
“Ini menunjukkan kejahilan beliau,” katanya.

Selain itu, Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Abdul Rani Osman pula berkata jangan disebabkan terdesak dan menggelabah, Umno-BN terpaksa mencari orang lain untuk membantu mereka.
Katanya, PAS tidak akan bersengkokol dengan parti yang makan duit rakyat.
“Dari kecil lagi kita sudah diajar untuk memilih makanan yang halal, tetapi jika makanan itu dicuri ianya tetap haram.
“Begitu juga dengan pendirian PAS. Kita bukan menjanjikan syurga tetapi akan mendapat pahala jika menyokong perjuangan Islam. Itu sudah termaktub di dalam Al-Quran,” katanya.

Source: http://www.selangorku.com/?p=8612&utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pas-tetap-dengan-pendirian-perjuangkan-islam-dapat-pahala

No comments:

Post a Comment