Wednesday, May 30, 2012

FGVH Memajak Tanah Rezab Melayu Di Pasaran Saham




SHAH ALAM, 28 MEI : Lebih 105,000 daripada 847,362 ekar tanah yang diusahakan Felda Plantations Sdn Bhd (Felda Plantations) untuk penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd (FGVH) adalah Tanah Rezab Melayu.
Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli mempersoalkan perkara itu kerana tindakan memajakkan tanah 105,382 ekar itu boleh melanggar matlamat pewartaan Tanah Rezab Melayu.
Malah, katanya, kedudukan FGVH di Bursa Saham Malaysia selepas ini juga tidak boleh dikira sebagai sebuah syarikat berstatus Bumiputra kerana jumlah pegangan saham Bumiputra tidak dapat disahkan.
“Setakat ini peneroka Felda hanya diperuntukkan 2.5 peratus dari jumlah pegangan saham sementara manakala kakitangan Felda pula hanya 3 peratus.
“Selebihnya melibatkan badan-badan lain yang dijemput masuk Pengerusinya, Tan Sri Isa Samad termasuk Louis Dreyfus iaitu sebuah syarikat antarabangsa yang dikuasai keluarga Yahudi terkenal dari Perancis.
“Oleh itu, Perdana Menterti, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Isa wajar menjelaskan kepada rakyat kenapakah tanah-tanah berstatus rezab Melayu ini turut dipajakkan ke FGVH yang disenaraikan di pasaran saham?
“Apakah jaminan bahawa tanah-tanah ini akhirnya tidak bertukar tangan atau pembangunannya tidak bertentangan dengan semangat pewartaan Tanah Rezab Melayu yang digubal hampir 100 tahun yang lalu?,” soalnya dalam satu kenyataan dibuat di sini hari ini.
Mohd Rafizi berkata perkara itu disahkan berdasarkan salinan laporan yang diterima dalam perjanjian FGVH dan senarai tanah yang terlibat.
PKR menyeru setiap Kerajaan Negeri yang terlibat menolak sebarang usaha membatalkan status Tanah Rezab Melayu seluas 105,382 ekar itu.
Tanah rezab Melayu itu akan terletak di bawah pengurusan FGVH selepas penyenaraian dan boleh diusahakan mengikut syarat-syarat perjanjian.

Source: http://www.selangorku.com/?p=8621&utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=fgvh-memajak-tanah-rezab-melayu-di-pasaran-saham

No comments:

Post a Comment