Wednesday, March 11, 2009

JANGAN BIARKAN ORANG LAIN BERDOSA KERANA KITA....jauhi buruk sangka(su'udzon)

Sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian.

Syukur yang tidak terhingga kepada ALLah yang telah mengurniakan pelbagai nikmat kepada kita. Termasuklah nikmat anggota badan seperti mata dan tangan. Tangan boleh menulis atur huruf-huruf menjadi kalimah, kalimah yang akan dipersoalkan kesohihahan dan kejujurannnya. Jadi, tulislah yang baik-baik. Tak payah nak berpuak-puak, membina kem sendiri. Tak payah nak berpolitiking, ALlah tahu segala-galanya dalam gerak dan hati manusia. Jangan dibiarkan amal-amal kita rosak......jagalah hati. Jangan buruk sangka.

Mari kita lihat tulisan Abu 'Ashim Hisyam bin Abdul Qadir Uqdah dalam bukunya Virus-Virus Ukhuwah khususnya mengenai "sangka buruk - prasangka".

Seperti halnya menyebarkan rahsia, mempunyai prasangka bahawa sahabatmu
menyembunyikan sesuatu darimu juga dapat menyakitinya. Apalagi jika anda sudah membangun sikap-sikap tertentu berdasarkan prasangka tersebut. Selain boleh menyakitinya, hal ini juga betul-betul akan menyakiti dirimu sendiri, kerana prasangka buruk dapat merosakkan ketulusan perasaan hatimu terhadapnya.

Oleh kerananya, sangat wajar jika di antara faktor-faktor yang dapat mempertahankan atau menambah keharmonian hubungan ukhuwah antara sesama Muslim adalah ketulusan hati dan prasangka baik (husnuzhzhan). Dengan alasan tersebut Allah dan Rasul-Nya melarang kita berburuk sangka (su'udzdzan) dan mengikutinya. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa" (al-Hujurat [491: 12).
Di dalam ayat lain Allah mencela orang kafir kerana kebiasaannya mengikuti prasangka yang tidak berdasarkan ilmu (argumentasi) dalam ucapan-ucapannya. Allah Sabhanahu wa Ta'ala berfirman:

"Dan mereka tidak mempunyai suatu pengetahuan pun tentang itu. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka" (an-Najm [53]: 28).

Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
“Hindarilah prasangka (buruk), kerana prasangka (buruk) adalah ucapan yang paling dusta.”

Anda harus selalu berprasangka baik terhadap saudaramu. Orang yang selalu curiga terhadap semua masalah akan mendapatkan dirinya sangat jauh dari nasihat.
Umar bin Khattab: "Janganlah berprasangka terhadap setiap ucapan yang keluar dari lisan saudaramu kecuali dengan prasangka yang baik, selama kamu masih mendapatkan celah kebaikan dalam ucapannya itu".

Anda sama sekali tidak dituntut untuk mengetahui niat buruk dalam tindak-tanduk seorang sahabat, dan yang harus anda lakukan adalah mencari celah untuk menempatkan perbuatan saudaramu sebagai sesuatu yang baik.

Namun sayang, kita sering terjebak untuk berusaha mengumpulkan data-data yang boleh memperkuat dugaan, bukan mencari indikasi-indikasi baik yang dapat menghilangkan dugaan tersebut. Perbuatan ini sering menjadi penyebab malapetaka hancurnya ukhuwwah yang selama ini terbangun.
Berpadalah jika masing-masing di antara kita cenderung melihat niat baik sahabat dalam setiap perbuatannya dan berusaha menafikan prasangka buruk darinya, nescaya ukhuwah dan cinta akan kekal dan tetap bersemi.

Ibnul-Mubarak berkata: "Orang Mukmin selalu mencari alasan agar boleh memaafkan, sementara orang munafik selalu mencari-cari kesalahan."

Tidak diragukan lagi, bahawa menghindari prasangka buruk terhadap orang baik dan menjauhi segala faktor penyebabnya merupakan ciri orang yang beriman dan taat kepada ajaran agama.

Ketahuilah bahawa prasangka buruk dapat mendorong kepada perbuatan tajas iaitu mencari-selidik 'kesalahan' sahabatnya sendiri.

Ya ALlah Ya TUhan ku! Selamatkan diri ku dan sahabat-sahabat ku daripada penyakit hati seperti takabbur, riya', 'ujub, hubb al-Mal, hubb ad-dunya dan su'udzon(buruk sangka). tk..

1 comments:

  1. Assalamualaikum ustaz, Ana nak tanya apakah hukum Emas putih.Adakah sama dengan emas kunning./

    ReplyDelete