Friday, September 7, 2012

Dr Mohd Asri Zainul Abidin selar ulama Umno membisu dalam isu melibatkan parti tersebut

KUALA LUMPUR, 7 Sept ― Bekas mufti Perlis,  Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyelar ulama muda dalam Umno yang mengambil sikap membisu terhadap budaya politik samseng yang semakin menjadi-jadi kebelakangan ini.
Dr Asri (gambar) juga berkata budaya politik samseng seperti serangan ke atas bas, menunjukkan punggung pada gambar pemimpin, membaling kasut dalam masjid, tarian punggung dan  lain-lain adalah bukti masyarakat kini semakin kehilangan adab sopan dan berakhlak buruk.
“Perbezaan politik bukan lagi membawa pertarungan minda dan tawaran khidmat pengurusan yang lebih baik, tetapi sebaliknya yang berlaku,”kata Asri dalam kenyataannya di  laman rasminya www.drmaza.com.

Insiden serangan bas jelajah merdeka ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Kota Bharu dan kemudiaannya serangan ahli Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) di masjid baru-baru ini mencerminkan imej  sebenar budaya politik ganas yang berlaku dalam negara.

Kontroversi memijak potret perdana menteri (PM) Najib Razak dan isteri dan kibaran bendera baru pada malam kemerdekaan diperbesar-besarkan oleh media  hingga memaksa polis mengambil langkah drastik bagi menangkap pesalah tersebut.

Ekoran beberapa insiden yang berlaku, Dr Asri menasihati ulama-ulama muda yang berada dalam parti politik untuk menyuarakan pendirian mereka dengan adil dan bukannya  mengikut kehendak parti semata-mata.

“Semalam jumpa beberapa tokoh Umno, mereka kata tolong beritahu ustaz-ustaz muda yang masuk Umno tu jangan terlalu mengampu. Kami pun tak suka,” tulis Dr Asri dalam  laman sosial Twitter.
Dr Asri juga memberi contoh dalam isu demonstrasi yang mencerminkan kedangkalan ulama dalam Umno yang sibuk mengharamkan dengan segala fatwa tetapi berdiam diri  apabila penyokong sendiri menganjurkan demonstrasi sambil menyifatkan golongan ulama yang menjual agamanya adalah seperti anjing.
“Dalil-dalil agama dan nama ‘salafussoleh’ dikhianati atas kedangkalan pengetahuan, ataupun kepentingan politik ‘orang muda agama’.
“ Maka tidak pelik jika Allah  menyifatkan golongan ulama yang menjual agamanya seperti anjing,” katanya lagi.

Turut tidak terlepas daripada teguran Dr Asri dalam kenyataannya tersebut ialah bekas penyanyi kumpulan Elite, Abby Abadi yang menyertai parti Islam, PAS baru-baru  ini.

Pertelingkahan melibatkan bekas mufti Perlis tersebut dengan Abby menarik perhatian ramai minggu lepas apabila kedua-dua mereka bertikam lidah dalam menyuarakan  pandangan ke atas isu hukum hudud.
Dr Asri mempersoalkan pihak PAS yang memberikan platform kepada Abby untuk bercakap tentang isu-isu berkaitan dengan Islam dan politik tanpa sebarang ilmu dan  pendidikan yang selayaknya.
“Di celahan itu yang menarik hari ini artis-artis yang baru masuk politik sehari dua pun seakan sudah menjadi ‘sarjana Islam’.
“Mula mengeluarkan hukum ke atas orang  lain. Sambutannya hebat. Modalnya bukan ilmu, tapi ‘wajah dan penampilan’ yang memikat penganjur.
“Kita hendaklah tahu seperti yang disebut oleh para sarjana Islam, bab politik islami bukan mudah untuk dihuraikan,” katanya lagi.

Source: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/asri-selar-ulama-umno-membisu-dalam-isu-melibatkan-parti-tersebut/

1 comments:

  1. Mana ada ulamak dim umno ...silap tu ..semua dah berduyun2 masuk pas mcm artis ...salah fakta tu

    ReplyDelete