Tuesday, March 13, 2012

Pesalah rasuah tetap terima hukuman Allah

Nik Abdul Aziz Nik Mat, 12 Mac 2012
1. Saya ditanya tentang pengumuman Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang mengundur diri dari memegang jawatan sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat apabila tamat tempoh sebagai Ahli Dewan Negara pada 8 April ini.

Pada saya, ia bukan satu pengumuman yang mengejutkan memandangkan ia hanya berkuatkuasa apabila tamat tempoh sebagai Ahli Dewan Negara.

Lebih tepat sebenarnya ia hanyalah pengumumam untuk tidak menyambung kontrak sebagai Senator atau Ahli Dewan Negara.

2. Meletak jawatan atau mengundur diri berkemungkinan boleh menyelesaikan masalah yang dihadapi, namun perlu diingat sebarang kesalahan yang melibatkan wang rakyat dan orang ramai tetap tidak akan selesai dengan meletak jawatan.

Ia perlu dibayar dan diperjelaskan kerana jika tidak, ia akan menjadi beban di hadapan Allah SWT di akhirat kelak.

3. Persoalan beban di akhirat hanya ada di dalam Islam. Ia tidak wujud di dalam pengajian aliran sekular mahupun aliran-aliran selain daripada Islam.
Justeru, seorang muslim jika dipertanggungjawabkan untuk memikul amanah tidak akan melakukan rasuah dan penyelewengan kerana yakin ia akan ditanya oleh Allah SWT di akhirat kelak.

Orang yang melakukan rasuah ialah orang yang yakin bahawa amalannya tidak akan menjadi pahala di akhirat, lantas baginya cukuplah dengan kekayaan di dunia memuaskan hatinya sekalipun diperolehi dengan cara yang haram. Hakikat inilah yang disebut oleh Allah SWT :

وَيَوْمَ يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُوا عَلَى النَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَيِّبَاتِكُمْ فِي حَيَاتِكُمُ الدُّنْيَا وَاسْتَمْتَعْتُمْ بِهَا فَالْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَبِمَا كُنْتُمْ تَفْسُقُونَ

yang bermaksud : “Dan (ingatlah), semasa orang-orang kafir didedahkan kepada neraka (serta dikatakan kepada mereka): "Kamu telah habiskan nikmat-nikmat kesenangan kamu dalam kehidupan dunia kamu, dan kamu telah bersenang-senang menikmatinya; maka pada hari ini kamu dibalas dengan azab yang menghina kerana kamu berlaku sombong takbur di muka bumi dengan tidak berdasarkan alasan yang benar, dan kerana kamu sentiasa berlaku fasik" - Surah al-Ahqaf, ayat 20

4. Manakala orang yang beriman, kerjanya di dunia diperhalusi agar tidak melanggar syariat Allah SWT kerana dia yakin di sebalik kepayahan yang ditempuhi di dunia, ia dijanjikan dengan pahala oleh Allah SWT di akhirat.

Keyakinan inilah yang menghalang tangannya untuk menandatangani cek secara tipu, meluluskan projek secara tipu dan menerima deposit wang secara tipu.

5. Hakikatnya, manusia mungkin boleh sahaja terlepas daripada pendakwaan di dunia dengan meletakkan jawatan kerana baginya perletakan jawatan dan mengundur diri itu boleh menutup cerita, tetapi cerita yang sebenar tetap jua akan terdedah di mahkamah Allah SWT.

Dalam hal ini saya bukanlah merujuk kepada kes ini semata-mata, tetapi untuk semua kes dan melibatkan sesiapa sahaja.

6. Pada saya, tidak mengejutkan jika perjuangan sekular diseliputi oleh kes-kes penyelewengan dan rasuah kerana itulah sahaja cara mereka mendapat laba setelah Islam pun mereka ketepikan.

Tinggal lagi, banyak atau sedikit. Yang di atas kerjanya merompak dengan jumlah billion, yang di tengah jumlahnya jutaaan dan yang di bawah pula menghirup saki baki kuah yang ditinggalkan!

Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat,
Menteri Besar Kelantan.

Source: http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/8742--pesalah-rasuah-tetap-terima-hukuman-allah

No comments:

Post a Comment