Tuesday, March 27, 2012

Aset KWSP RM440,52B, Kerajaan UMNO Hutang KWSP RM240B Akan DiLupuskan ?

Umno has turned the EPF into its private cookie jarTerjemahan Uncle Google dari MC Umno has turned the EPF into its private cookie jar
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) adalah salah satu dana simpanan terbesar di dunia yang telah terkumpul lebih daripada RM 440,52 bilion pada 2011. Dan ini merupakan wang simpanan kira-kira 12 juta rakyat Malaysia. Sudah tentu wang yang disimpan di bawah bantal tidak akan menjana lebih pendapatan.



Ia perlu melabur secara berhemah. Persoalannya sekarang ialah KWSP di bawah kerajaan pimpinan UMNO melabur simpanan hasil titik peluh rakyat Malaysia bijaksana.

Sehingga 2011, kerajaan telah digunakan 60 peratus daripada simpanan rakyat pada pelbagai pinjaman dan pelaburan.12 juta pencarum KWSP tidak agak berpuas hati dengan kerajaan. Ramai pencarum KWSP yang dikaji di seluruh negara mempunyai persepsi bahawa mereka telah diambil untuk naik oleh kerajaan. Simpanan seumur hidup mereka tidak memberikan mereka pulangan yang baik. "Kerajaan sedang mengambil pinjaman besar daripada KWSP. Ini boleh menjadi sebab mengapa KWSP kini mendapat majikan untuk meningkatkan sumbangan wajib mereka daripada 12% kepada 13%? "Tanya seorang ibu tunggal berusia 50 tahun yang dilampirkan kepada sebuah syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Kerajaan masih berhutang RM240 bilion KWSP

Pada 23 Jun 2011, KWSP berkata bahawa 60 peratus dana telah dipinjamkan kepada atau yang dipinjam oleh kerajaan Malaysia. Pada Disember 2010, kerajaan masih berhutang KWSP kira-kira RM240 bilion. Dalam erti kata lain, kerajaan pimpinan UMNO telah sudah dibelanjakan atau digunakan 60 peratus daripada semua simpanan. Hakikatnya ialah ia tidak benar-benar mempunyai rekod yang baik bagaimana untuk menguruskan ekonomi bijaksana. 2012 akan mengesan tahun 15 defisit bajet oleh kerajaan Persekutuan dengan tanda tiada kewangan kecerdasan.

Jika wang yang dipinjamkan kepada kerajaan digunakan untuk perniagaan yang menguntungkan mereka tertanya-tanya mengapa dividen kepada pencarum KWSP adalah begitu rendah - berlegar sekitar 4 hingga 5% sebelum 2011. "Mereka membayar kita dividen yang remeh-temeh. Kita menanggung beban pulangan berkurangan, "kata seorang kerani kanan yang dilampirkan kepada industri kimia di Kemaman. "Dividen remeh hanya menunjukkan bahawa wang KWSP tidak dilaburkan dalam perniagaan ganjaran tetapi mereka yang mempunyai pautan kepada UMNO," tambah beliau.

"Malah dividen yang terbaru 6% datang sebagai tidak mengejutkan kepada pencarum. Ini urusan sekali sahaja yang hanya berlaku apabila UMNO menghadapi pilihan raya umum. Semua angka yang biasanya akan naik pada masa ini - Dividen bagi unit amanah PNB (lebih daripada 7 peratus bonus termasuk), Tabung Haji (6 peratus) dan sebagainya, "dia menegur.

Berisiko tinggi - Pelaburan tidak pulangan

Pencarum KWSP kini bimbang bahawa wang mereka telah masuk ke dalam risiko yang tinggi - tiada pulangan pelaburan. Laporan Ketua Audit Negara 2010 menunjukkan bahawa KWSP telah meluluskan pinjaman bernilai RM55.1 mengejutkan bilion tidak disokong oleh jaminan kerajaan. 13 penghutang bagaimanapun tidak dinamakan. Laporan Ketua Audit Negara 2010 juga mendapati hanya satu daripada 13 penghutang yang layak untuk mendapatkan pinjaman tanpa jaminan sedemikian. Yang penghutang tertentu telah dilanjutkan kredit bernilai RM21.3 bilion.

Ini bentuk pinjaman mesti mempunyai jelas sampingan bertangga amalan baik dan prosedur bertentangan kewangan. Ia juga mencerminkan kurangnya ketelusan dan akauntabiliti di pihak kerajaan.

"Mereka sedang berjudi dengan wang simpanan rakyat untuk persaraan mereka dan usia tua. Perkara yang tidak pernah telus dan kita sebenarnya tidak tahu apa yang terjadi kepada simpanan kami. Banyak perkara yang tersembunyi dari kami. Apa yang kesatuan sekerja melakukan? Lembaga pengarah dan kementerian Kewangan? "Menegur pengurus berusia 43 tahun yang kanan dengan sebuah syarikat pengilangan.

Bukannya mengeluarkan bon yang mempunyai kecairan yang lebih baik peminjam mencari jalan singkat untuk meletakkan tangan mereka ke dalam KWSP sehingga. Ini adalah biasanya peminjam yang tidak boleh mendapatkan pinjaman daripada bank atau daripada mana-mana sumber antarabangsa. Mengambil pinjaman yang besar dari KWSP - biasanya dengan kadar faedah yang rendah - adalah salah satu cara yang pasti mendapat perniagaan mereka berjalan tanpa mengira daya saingnya. Atas dasar ini juga kerajaan terhutang budi kepada membantu jika syarikat-syarikat ini gagal dalam perniagaan mereka;

Akan ada implikasi kewangan yang besar kepada ekonomi negara dan KWSP apabila syarikat-syarikat ini adalah untuk lalai atas pembayaran mereka atau pergi muflis. Walau bagaimanapun, KWSP boleh memberi pinjaman yang lebih murah daripada bank perdagangan kepada GLC dan syarikat-syarikat kroni untuk menyelamatkan mereka daripada kebankrapan dan dalam sesetengah kes membuat keuntungan besar daripada sumbangan hasil titik peluh rakyat.

"Ini bukan wang yang dimiliki negara. Ia adalah dana pencen rakyat. Tetapi ia sedang digunakan dan disalahgunakan untuk tujuan politik terutamanya, "kata seorang pensyarah di sebuah universiti swasta tempatan.

Bagaimana mereka boleh membayar dividen

Ia adalah menarik untuk mengetahui bagaimana KWSP dapat membayar dividen sebanyak 4 hingga 5% apabila pulangan mereka daripada pinjaman besar mereka biasanya tidak lebih daripada 2 hingga 3%? Mereka boleh dikatakan tidak membuat banyak wang daripada pelaburan ini apabila kepentingan bayaran pada angka-angka ini. Dan apabila ia datang untuk membayar dividen ini tidak datang dari keuntungan perniagaan tetapi mereka terpaksa menjual beberapa kepentingan mereka dalam syarikat-syarikat yang disenaraikan, atau lain tidak banyak yang boleh dibayar kepada pekerja.

"Atau lain bagaimana kerajaan boleh membayar 1 dividen daripada + atau -? 5% apabila kadar FD bank adalah kurang daripada 3.5%, beberapa dana amanah yang kehilangan wang, beberapa, GLC telah juga melakukan teruk" menegur lain bank 39-tahun-lama eksekutif

Dalam erti kata lain, KWSP sebenarnya tidak melakukan apa-apa perniagaan yang berdaya maju tetapi membantu kerajaan untuk membantu beberapa syarikat UMNO berkaitan dan GLC. Apabila perniagaan ini gagal kerajaan mempunyai sekali lagi untuk menyelamatkan mereka dan wang dari KWSP, antara sumber-sumber lain, digunakan.

"Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menjual bernilai RM441.09mil kekalahan ekuiti tersenarai di Malaysia pada Mac 7 sahaja, selaras dengan trend penjualan aktif sejak dua minggu lepas." Melaporkan harian tempatan.

"Pemfailan Bursa Malaysia menunjukkan bahawa pada 7 Mac, KWSP bersama-sama dengan pengurus portfolio dibuang jumlah 83680000 saham di pasaran terbuka, yang lebih daripada 7.4 juta saham yang ia telah diperolehi pada hari yang sama. Bilangan saham yang dilupuskan mewakili hampir separuh daripada jumlah yang didagangkan pada hari itu, yang berjumlah 173,14 juta saham. Pengurus dana menjangkakan bahawa dana itu hanya mengambil keuntungan. "

Kepada ahli-ahli ekonomi, KWSP memerlukan wang untuk membayar "rasa-baik" pra-pilihan raya dividen sebanyak 6% kepada pencarum.

Kontroversi NFCorp

Tidak seperti berurusan dengan bank perdagangan yang berurusan dengan kerajaan atau KWSP yang di bawah kawalan kerajaan kepentingan yang ditanggung biasanya akan menjadi sekitar 2% atau kurang bagi apa-apa pinjaman yang diberikan. Ambil sebagai contoh NFCorp kontroversi. Ia telah diberikan pinjaman mudah sebanyak RM250 juta daripada kerajaan dengan kadar faedah hanya 2% dan rahmat tempoh lima tahun sebelum pembayaran balik. Walaupun pendapatan dari jumlah ini agak kontroversi kerana dalam banyak kes mereka berakhir sebagai pinjaman tidak berbayar dan apabila pembayaran ingkar pemberi pinjaman akan berada dalam kesusahan. Tetapi dalam kebanyakan kes, kerajaan akan campur tangan untuk menyelamatkan syarikat-syarikat yang gagal dengan menggunakan wang pembayar cukai, dolar KWSP atau Petronas.

"Sebagai sebuah penyumbang KWSP, saya tidak terkejut. KWSP telah memberi purata 4 hingga 5% pulangan lebih 10 tahun yang lalu. Sekarang kita tahu dengan fakta-fakta mengapa mereka memberikan apa-apa kadar pulangan yang rendah. Mengambil dalam kadar inflasi tidak rasmi sebanyak 4%, ini menjadikan pulangan sebenar kami di hanya 1% atau tiada, "menyindir berusia 54 tahun-pekerja di sebuah firma swasta.

Adil, pekerja tidak seharusnya gembira dengan 5% peratus dividen dalam konteks ini. Semua simpanan perlu mengambil kira nilai menyusut nilai simpanan mereka kerana inflasi.

"Bayangkan jika KWSP mengalu-alukan lanjutan umur persaraan kepada 60 maka penyumbang tidak boleh mengeluarkan wang simpanan mereka bagi lima tahun lagi. Ini hanya akan memberi manfaat kepada kerajaan, "kata wanita berusia 43 tahun yang eksekutif dengan sebuah bank tempatan.

RM6.5 bilion pinjaman kepada Felda

RM6.5 bilion pinjaman telah diambil oleh Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Nampaknya kenyataan KWSP telah menyatakan bahawa syarikat itu menganggap pinjaman sebagai satu pelaburan yang boleh menyumbang kepada "pencapaian dividen yang lebih baik" untuk penyumbang. Tetapi jika Felda, seperti yang didakwa oleh kerajaan adalah dalam bentuk kewangan yang kukuh mengapa pinjaman RM6.5 bilion daripada KWSP? Mengapa tidak dari bank atau pemberi pinjaman antarabangsa yang lain? Sudah tentu peminjam ini akan melihat ke dalam penarafan risiko Felda dan kadar faedah akan menjadi lebih tinggi. Ia tidak boleh menjadi kepentingan yang sedikit 2%. Oleh itu menggunakan wang KWSP akan menjadi yang paling mudah bagi kerajaan untuk mengelakkan semua ini perlu bersusah-payah.

Selain itu, jika Felda mempunyai baki bank yang sihat atau rizab tunai dan tuntutan untuk mempunyai aset bernilai lebih daripada RM19 bilion mengapa ia perlu bersusah payah untuk mengambil pinjaman yang besar daripada KWSP? Dan kerajaan yang telus bagi semua urus niaga yang melibatkan KWSP - jumlah pinjaman yang diambil, yang adalah mereka yang diberi pinjaman, kelayakan mereka dan keuntungan dan kerugian yang ditanggung setakat ini? Seorang pengurus kanan sebuah syarikat yang mempunyai ini berkata, "KWSP telah tidak telus dalam urusannya, terutama yang berkaitan dengan pelaburan dan" kerugian ".

Hutang kerajaan berada pada 53%

Pinjaman kerajaan tidak risiko percuma. Jika kerajaan meminjam tidak seimbang berhubung kepada KDNK dan tanpa menjalankan judiciousness ke atas projek-projek adalah pembiayaan, implikasi jangka panjang boleh membinasakan. Paras hutang persekutuan di negara ini mencecah RM456 bilion pada akhir tahun 2011, yang merupakan peningkatan dilihat 88.4 peratus daripada RM242 bilion pada tahun 2006. Paras hutang ini akan terus meningkat dengan pinjaman yang lebih untuk membangunkan lebih banyak projek.

Perlembagaan hutang kerajaan topi Malaysia pada 55 peratus daripada KDNK. 30 Jun 2011, hutang kerajaan berada pada 53 peratus, tetapi angka ini hanya termasuk pinjaman kerajaan, bukan pinjaman awam. Apabila kedua-dua kerajaan dan pinjaman awam merangkumi angka boleh melepasi jauh lebih daripada had 55 peratus. Seolah-olah apabila ia menyentuh 55 peratus, kerajaan BN secara rasmi akan menjadi krisis Perlembagaan mungkin perlu ditukar kepada meningkatkan pinjaman atau mungkin ia akan memerlukan bailout. Tetapi dengan semua yang tidak menentu dalam ekonomi dunia, dengan pengurusan kewangan yang kurang berhemah ekonomi Malaysia boleh runtuh pada bila-bila masa akibat "kekangan kewangan" ini.

Tidak seperti negara-negara maju dengan asas yang kukuh seperti Amerika Syarikat, di mana hutang dan perbelanjaan pergi lebih daripada simpanan sebuah negara kecil seperti Malaysia tidak dapat menampung tekanan kesusahan 'kewangan ". Asing akan hilang keyakinan dalam ekonomi Malaysia seperti apa yang telah berlaku kepada Greece. Mencetak lebih banyak wang tidak akan menyelesaikan masalah inflasi yang tinggi akan menetapkan dan wang akan kehilangan nilainya. Ini akan menjejaskan perniagaan tempatan dan antarabangsa.

Ia apabila agensi penarafan seperti S & P atau Moody turun taraf penarafan kedaulatan Malaysia oleh 2 atau 3 mata akan menunjukkan negara ini telah melebihi had. Dan ini akan menyebabkan terjun mendadak ringgit. Itulah apa yang telah berlaku kepada Greece di mana kerajaan terpaksa menghapus kira 50 peratus daripada pinjaman kerajaan cemerlang mereka. Dan jika ini berlaku kepada Malaysia, KWSP akan diminta untuk mengambil potongan 50 peratus daripada hutang tertunggak yang belum dijelaskan oleh kerajaan. Lebih separuh daripada wang KWSP penyimpan akan hilang dan kerajaan pimpinan UMNO akan merayu kepada semua rakyat bersabar dan menjadi patriotik. Dan selepas lebih daripada 30 hingga 40 tahun daripada simpanan KWSP kerja pekerja keras akan mengecut. Dividen yang dibayar sepenuhnya akan berkurangan dan malah wang yang dijimatkan akan menjadi separuh nilai. Mencetak lebih banyak wang tidak akan membantu.

Enggan memberikan pembiayaan

Menceburi apa-apa skim perumahan tidak menguntungkan akan menjejaskan kepentingan KWSP kerana pembeli tidak akan dapat atau tidak akan membayar balik pinjaman. Kerajaan mempunyai SPNB (Syarikat Perumahan Negara Bhd) yang telah dimulakan in1997 untuk mengadakan peruntukan bagi rumah mampu milik kepada golongan miskin. Kini datang PR1MA (Perumahan Rakyat 1Malaysia), yang sepatutnya menjadi 20 000 pembeli rumah di satu kawasan di bawah pemimpin UMNO menggunakan wang KWSP.

Penggunaan RM1.5bil dari KWSP dalam skim yang menawarkan pinjaman perumahan kepada orang-orang yang tidak layak untuk pembiayaan bank akan merugikan pencarum KWSP. Kerajaan tidak melindungi kepentingan KWSP lagi, mengikut perjanjian ini tidak dapat memastikan pulangan kewangan yang selamat untuk KWSP. Tetapi ini tidak membimbangkan UMNO. UMNO lebih berminat dalam politik dan survival sendiri dalam GE akan datang.

Terdapat risiko yang besar di dalam skim ini, tiga bank didekati oleh kerajaan enggan untuk memberikan pembiayaan kepada 20,000 pembeli rumah. Mengapa kerajaan perlu melibatkan KWSP kemudian? Jika kerajaan mahu memegang tanggungjawab apa-apa keingkaran, maka berhak kerajaan perlu terlibat secara langsung untuk membiayai skim ini. Ini adalah cara yang betul untuk melindungi kepentingan KWSP.

KWSP tidak balang cookies UMNO. Wang itu adalah milik pekerja dan tidak harus digunakan untuk mencapai matlamat politik. Jika ini adalah suatu program kebajikan seperti yang didakwa oleh UMNO, maka ia adalah tanggungjawab kerajaan untuk menyokong projek sendiri.

Tidak boleh digunakan sebagai lembu tunai

Berbilion-bilion ringgit daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) hari ini telah digunakan untuk menyelamatkan kegagalan syarikat-syarikat yang disenaraikan di Bursa saham Malaysia. Walaupun KWSP adalah salah satu dana pencen terbesar di dunia, pekerja merasakan bahawa ia tidak harus digunakan sebagai lembu tunai untuk menyelamatkan agensi atau syarikat-syarikat Kerajaan yang menghadapi masalah kewangan. "Para pekerja tidak harus ditinggalkan dalam kegelapan. Tiap-tiap keputusan yang dibuat oleh KWSP mesti berada di atas papan. Jika mereka boleh membuktikan bahawa selepas melabur wang dalam cara yang sepatutnya, mereka masih tidak boleh mendapatkan pulangan yang baik, yang halus, kita boleh menerimanya, "komen seorang pengurus kanan bank.

Tetapi mengambil dana KWSP untuk sebab-sebab politik, untuk menyelamatkan gagal syarikat atau meminjamkan wang kepada syarikat-syarikat kroni UMNO adalah patut. Ini menjadi agenda politik dan bukan perniagaan. UMNO-BN kroni dan pilih penaung politik mereka sebenarnya bulu-bulu sarang mereka sendiri untuk kemerosotan nilai kepentingan nasional dan pemiliknya yang berhak dana pencen itu.

Malaysia Chronicle


Source: http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=13203

No comments:

Post a Comment