Sunday, August 31, 2008

AZAM RAMADHAN SAYA TAHUN INI 2008

Assalamu'alaikum kawan-kawan,

Selamat menyambut dan menunaikan puasa Ramdhan 1429H bersamaan 2008M.

A - RAMADHAN
1. Perkara pertama yang datang dalam kotak fikiran saya mengenai bulan Ramadhan yang mulia ini ialah:
i- Pelbagai jenis makanan dan minuman ketika berbuka dan sahur.
ii- Kerja kuat untuk menahan lapar dan dahaga.
iii- Kerohanian....jauh daripada dosa.
vi- Perjumpaan dan bergaul mesra dengan kawan-kawan.
v- Baca al-Quran dan solat.

B - MATLAMAT - GOAL
2. Saya telah mengambil keputusan untuk mencapai matlamat-matlamat berikut dalam bulan Ramadhan yang mulia ini iaitu:
i- Menambahkan ketakutan dan ketakwaan kepada ALLAH.
ii- Membina akhlak mulia.
iii- Mencapai kesempurnaan diri.
vi- Meningkatkan jiwa dan kebersihan rohani.
v- Membuat persiapan untuk bekalan MATI.

.......... ada rezeki saya sambung malam ini insyaALlah.
Terima kasih kepada menantu saya Imran kerana tolong translate artikel daripada bahasa orang putih :).

C- SOLAT
3. Untuk meningkatkan Solat saya, saya telah menetapkan seperti berikut:
i- Meningkatkan penumpuan (khusyuk).
ii- Memahami makna bacaan.
iii-Untuk bangun solat di malam hari (Tahajjud).
iv-Menepati masa untuk solat berjamaah.
v- Meningkatkan kehambaan diri.

D- QURAN
4.Untuk meningkatkan hubungan saya dengan Quran, saya telah menetapkan seperti berikut:
i- Membaca keseluruhan Quran sekurangnya sekali.
ii- Menghafaz beberapa surah.
iii-Mempelajari bacaan Quran yang betul (Tajwid).
iv-Memahami dan menghayati maksud ayat-ayatnya.
v- Membaca terjemahan dan tafsiran Quran.

E- DOA’
5.Untuk merapatkan diri kepada Allah, saya telah menetapkan untuk membaca seperti berikut:
i- Doa’ setiap hari untuk Ramadhan.
ii- Doa’ selepas setiap solat.
iii-Rayuan sebelum berbuka puasa.
iv-Doa’ dari Quran dan Hadith.
v- Doa’ dengan titisan air mata.

F- KESIHATAN
6. Dari sudut kesihatan, saya telah menetapkan untuk:
i- Berhenti merokok.
ii- Mengawal tabiat makan dan tidur.
iii-Tidak makan berlebihan.
iv-Mengutamakan buahan dan sayuran daripada makanan berlemak.
v- Melakukan senaman ringan untuk mengekalkan kesihatan.

G- ILMU
7. Dari sudut ilmu, saya telah menetapkan untuk:
i- Membaca buku-buku agama.
ii- Menghadiri kuliah-kuliah agama.
iii-Memulakan usrah atau program terjemahan Quran.
iv-Melayari laman-laman web Islam.
v- Mendengar kaset dan CD agama.

H- MA’RUF - PERKARA BAIK
8. Saya telah menetapkan untuk berusaha terhadap perkara Ma’ruf berikut:
i- Menderma untuk berbuka puasa.
ii- Berbuat baik kepada saudara mara.
iii- Menolong jiran tetangga.
iv- Meringankan beban yang ditanggung orang lain.
v- Bersedekah kepada fakir miskin.
vi- Menghormati orang yang lebih tua.
vii-Melatih sifat dan akhlak yang mulia.

I- MUNGKAR - PERKARA MAKSIAT
9.Saya telah menetapkan untuk menjauhi perkara-perkara Mungkar berikut:
i- Bercakap bohong.
ii- Menceritakan keburukan orang lain.
iii-Hilang sabar.
iv-Menonton TV, cerita bersiri, filem dan lain-lain lagi yang melalaikan.
v- Bercakap perkara yang sia-sia.

J- MALAM AL-QADR
10. Untuk malam Al-Qadr, saya telah menetapkan untuk:
i- Mencarinya di malam ganjil pada 10 malam terakhir.
ii- Mendapatkan keampunan untuk dosa-dosa yang lalu.
iii-Meminta petunjuk untuk masa hadapan.
iv-Membaca Quran.
v- Memperbanyakkan solat.

Semoga menjadi panduan untuk saya dan kita semua.

No comments:

Post a Comment