Sunday, August 31, 2008

AZAM RAMADHAN SAYA TAHUN INI 2008

Assalamu'alaikum kawan-kawan,

Selamat menyambut dan menunaikan puasa Ramdhan 1429H bersamaan 2008M.

A - RAMADHAN
1. Perkara pertama yang datang dalam kotak fikiran saya mengenai bulan Ramadhan yang mulia ini ialah:
i- Pelbagai jenis makanan dan minuman ketika berbuka dan sahur.
ii- Kerja kuat untuk menahan lapar dan dahaga.
iii- Kerohanian....jauh daripada dosa.
vi- Perjumpaan dan bergaul mesra dengan kawan-kawan.
v- Baca al-Quran dan solat.

B - MATLAMAT - GOAL
2. Saya telah mengambil keputusan untuk mencapai matlamat-matlamat berikut dalam bulan Ramadhan yang mulia ini iaitu:
i- Menambahkan ketakutan dan ketakwaan kepada ALLAH.
ii- Membina akhlak mulia.
iii- Mencapai kesempurnaan diri.
vi- Meningkatkan jiwa dan kebersihan rohani.
v- Membuat persiapan untuk bekalan MATI.

.......... ada rezeki saya sambung malam ini insyaALlah.
Terima kasih kepada menantu saya Imran kerana tolong translate artikel daripada bahasa orang putih :).

C- SOLAT
3. Untuk meningkatkan Solat saya, saya telah menetapkan seperti berikut:
i- Meningkatkan penumpuan (khusyuk).
ii- Memahami makna bacaan.
iii-Untuk bangun solat di malam hari (Tahajjud).
iv-Menepati masa untuk solat berjamaah.
v- Meningkatkan kehambaan diri.

D- QURAN
4.Untuk meningkatkan hubungan saya dengan Quran, saya telah menetapkan seperti berikut:
i- Membaca keseluruhan Quran sekurangnya sekali.
ii- Menghafaz beberapa surah.
iii-Mempelajari bacaan Quran yang betul (Tajwid).
iv-Memahami dan menghayati maksud ayat-ayatnya.
v- Membaca terjemahan dan tafsiran Quran.

E- DOA’
5.Untuk merapatkan diri kepada Allah, saya telah menetapkan untuk membaca seperti berikut:
i- Doa’ setiap hari untuk Ramadhan.
ii- Doa’ selepas setiap solat.
iii-Rayuan sebelum berbuka puasa.
iv-Doa’ dari Quran dan Hadith.
v- Doa’ dengan titisan air mata.

F- KESIHATAN
6. Dari sudut kesihatan, saya telah menetapkan untuk:
i- Berhenti merokok.
ii- Mengawal tabiat makan dan tidur.
iii-Tidak makan berlebihan.
iv-Mengutamakan buahan dan sayuran daripada makanan berlemak.
v- Melakukan senaman ringan untuk mengekalkan kesihatan.

G- ILMU
7. Dari sudut ilmu, saya telah menetapkan untuk:
i- Membaca buku-buku agama.
ii- Menghadiri kuliah-kuliah agama.
iii-Memulakan usrah atau program terjemahan Quran.
iv-Melayari laman-laman web Islam.
v- Mendengar kaset dan CD agama.

H- MA’RUF - PERKARA BAIK
8. Saya telah menetapkan untuk berusaha terhadap perkara Ma’ruf berikut:
i- Menderma untuk berbuka puasa.
ii- Berbuat baik kepada saudara mara.
iii- Menolong jiran tetangga.
iv- Meringankan beban yang ditanggung orang lain.
v- Bersedekah kepada fakir miskin.
vi- Menghormati orang yang lebih tua.
vii-Melatih sifat dan akhlak yang mulia.

I- MUNGKAR - PERKARA MAKSIAT
9.Saya telah menetapkan untuk menjauhi perkara-perkara Mungkar berikut:
i- Bercakap bohong.
ii- Menceritakan keburukan orang lain.
iii-Hilang sabar.
iv-Menonton TV, cerita bersiri, filem dan lain-lain lagi yang melalaikan.
v- Bercakap perkara yang sia-sia.

J- MALAM AL-QADR
10. Untuk malam Al-Qadr, saya telah menetapkan untuk:
i- Mencarinya di malam ganjil pada 10 malam terakhir.
ii- Mendapatkan keampunan untuk dosa-dosa yang lalu.
iii-Meminta petunjuk untuk masa hadapan.
iv-Membaca Quran.
v- Memperbanyakkan solat.

Semoga menjadi panduan untuk saya dan kita semua.
Baca Selanjutnya...

Friday, August 29, 2008

MUTIARA HADITH TENTANG PUASA

Salam.

Banyak hadith-hadith tentang puasa khususnya puasa Ramadhan. Sedapat mungkin saya menyatakan siapakah perawinya. Sahabat-sahabat sangat digalakkan membuat teguran, tambahan dan nasihat, pastu emailkan pada saya yusofembong@yahoo.com


1. HANYA DAPAT LAPAR DAN DAHAGA.
عن أبي هريرة: قال النبي كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صَوْمِهِ إِلا الْجُوْعُ وَالْعَطَشُ - رواه النسائي وابن ماجه

[ Berapa ramai orang yang berpuasa , tidak mendapat apa-apa daripada puasanya melainkan lapar dan dahaga ]


2. DOANYA TIDAK DITOLAK OLEH ALLAH.

ثلاثة لاتُرَدُّ دعوتُهم الإمام العادل والصآئم حتى يُفطِرَ ودعوة المظلوم يَرفَعُها الله دون الغمام يوم القيامة وتُفتَحُ لها أبوابُ السماء ويقول بعزّتى لأنصرنك ولو بعد حينٍ

Tiga orang yang tidak ditolak doa mereka: Pemimpin Yang Adil, Orang yang berpuasa hingga dia berbuka dan doa orang yang dizalim…..diangkat oleh Allah di atas awan pada hari qiamat dan dibuka baginya pintu-pintu langit dan Allah berfirman, “ Demi kemuliaanKU pasti AKU menolong engkau walaupun hanya menunggu masa sahaja”.
(Riwayat Imam Ahmad, Tirmizi dan an-Nasai dan Ibn Majah )

3. PENEBUS DOSA.

رمضانُ إلى رمضانُ، والجمعةُ إلى الجمعةِ، والصلاة إلى الصلاة مُكَفِّرَاتٌ لِمَا بينهن إذا اجْتُنِبَتْ الكبائرُ

Bulan Ramadan ke bulan Ramadan, dan Jumaat ke Jumaat, dan solat ke solat menjadi Penebus Dosa di antara keduanya selama mana dijauhi dosa besar] – al-Hadith

4. PUASA YANG CELAKA DAN BINASA

احضُرُوا المنبر، فحضرنا، فلما ارتَقَى درجةً قال: امين، فلما ارتقى الدرجةَ الثانية قال: امين، فلما ارتقى الدرجة الثالثة قال: امين. فلما نَزَلَ، قُلنا: يا رسولَ الله! لقد سمعنا منك اليومَ شيئا ما كنا نسمعه، قال: إن جبريل عليه السلام عَرَضَ لى فقال: بُعدٌ من اَدرَكَ رمضانَ فلم يُغْفَرْله، قلت : امين. فلما رَقِيتُ الثانية، قال: بعد من ذَكَرتَ عنده فلم يُصَلِّ عليك، فقلت: امين. فلما رقيت الثالثة، قال: بعد من ادرك أبَوَيهِ الكِبَرَ عنده أو أحدهما، فلم يُدخِلاه الجنةَ، قلت: امين

RasuluLlah saw bersabda, "Datanglah kamu semua ke mimbar”, maka kamipun datanglah. Apabila Baginda naik satu tangga, Baginda berkata: امين, apabila Baginda naik tangga kedua, Baginda berkata: امين , apabila Baginda menaiki tangga ketiga , Baginda berkata: امين.
Apabila Baginda turun, kamipun berkata: Wahai RasuluLlah saw, sesungguhnya kami telah mendengar daripada kamu hari ini sesuatu yang kami tidak pernah dengar.
Baginda bersabda: Jibril as datang kepada aku dan berkata: “ ‘CELAKA/BINASALAH’ sesiapa yang menyempurnakan Ramadan, tetapi masih tidak diampunkan baginya”. Aku menjawab: امين.
Apabila aku menaiki tangga kedua, Jibril berkata: “ ‘CELAKALAH’ sesiapa yang kamu disebut di sisinya, tetapi dia tidak mensalawatkan ke atas kamu”. Akupun berkata: امين.
Apabila aku menaiki tangga ketiga, Jibril berkata, “ ‘CELAKALAH’ sesiapa yang menjaga
di sisinya kedua ibubapanya yang sudah tua atau seorang dari keduanya, tetapi ibubapanya tidak memasukkannya ke syurga”. Aku menjawab: امين.

5. BERSAHUR, JANGAN TAK BERSAHUR.

تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِى السَّحُورِ بَرَكَةً

“ Bersahurlah kamu, maka sesungguhnya pada makan sahur itu ada keberkatan”. Riwayat al-Bukhari dan Muslim.





Baca Selanjutnya...

RAMADHAN - JOM IBADAH

Semoga kita semua dipanjangkan umur, sihat tubuh badan dan diberi kekuatan oleh ALlah untuk beribadat di bulan Ramdhan yang mulia ini.

Kalau panjang umur tapi tak sihat, pun tak bagus jugak.


Kalau panjang umur dan sihat tapi tak buat ibadat, pun tak bagus jugak. So kita mintak ketiga-tiganya sekali........panjang umur, sihat dan kuat ibadat.




Saya panjangkan "poster" yang dikirimkan oleh seorang sahabat dari Taman LKNP, Bkt Setongkol Kuantan Pahang, syeikh Abdul Bashir.



Baca Selanjutnya...

SEGERA QADHA' PUASA NANTI KENA FIDYAH

Assalamu'alaikum.

Ramai yang bertanya tentang fidyah puasa. Di sini saya perturunkan jawapan oleh Ustaz Adnan. Lepas nie tak payah lagi nak call-call saya :)
FIDYAH BAGI PUASA-PUASA YANG LALU
Soalan; Bagaimana caranya untuk qadha puasa yang ditinggalkan untuk beberapa tahun yang lepas? Apakah perlu dibayar fidyah sahaja atau perlu juga puasa?
Jawapan;Puasa yang ditinggalkan pada masa yang lalu, tiada khilaf di kalangan ulamak bahawa ia wajib diqadha; satu hari ditinggalkan diganti satu hari juga. Kecuali jika seseorang itu tidak mampu berpuasa, barulah digantikan dengan fidyah. Hukum ini tidak ada khilaf di kalangan ulamak.
Yang ada khilaf ialah jika puasa yang dtinggalkan itu telah melepasi tahun (yakni telah memasuki Ramadhan baru) namun masih belum diqadha lagi; adakah diwajibkan qadha puasa sahaja atau diwajibkan juga fidyah bersama puasa. Ada dua pandangan ulamak;

Pertama; menurut mazhab Imam Abu Hanifah; memadai dengan qadha/ganti dan mohon ampun sahaja. Tidak ada sebarang denda dalam bentuk fidyah sekalipun telah menjangkau tahun kerana tidak ada nas al-Quran mahu pun as-Sunnah yang soheh menyebutnya. Pandangan inilah yang saya kemukakan dalam jawapan yang lalu (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/06/fidyah-bagi-puasa-puasa-yang-lalu.html) dan ia ditarjihkan oleh Mufti Mesir sekarang ini (Dr. Ali Jum'ah Muhammad). Pandangan inilah lebih ringan diamalkan berbanding pandangan kedua nanti.

Kedua; menurut mazhab Imam Syafi'ie; puasa yang masih belum diganti sedangkan telah masuk ramadhan yang baru, hendaklah dibayar fidyah di samping qadha puasa. Bagi sehari puasa yang belum diganti, maka satu fidyah yang mesti dikeluarkan bagi tahun pertama yang dijangkaui. Jika telah menjangkau tahun kedua, maka dua fidyah mesti dikeluarkan bagi satu hari puasa yang ditinggalkan. Dan begitulah seterusnya. Adapun jumlah puasa yang perlu diqadha tidak bertambah.

Sebagai contoh; seorang ada puasa yang ditinggalnya 10 tahun lalu selama 5 hari, lalu hari ini baru nak diqadhanya. Maka jumlah hari puasa yang perlu diqadha ialah 5 juga. Adapun fidyah, bagi satu hari perlu dikeluarkan 9 fidyah. Bagi keseluruhan 5 hari ialah 45 fidyah (5 x 9).Wallahu a'lam.

Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL at 5:24 PM 0 comments
Baca Selanjutnya...

Thursday, August 28, 2008

JAUHI SANGKA BURUK DAN CARI SALAH ORANG LAIN

Assalamu'alaikum sahabat-sahabat.

Saya baru tiba di terminal LCCT dari Kota Kinabalu Sabah, alhamduliLlah. Bila tiba di situ saya membuka komputer riba sambil meninjau berita dalam harakahdaily dan malaysiakini. Tertarik saya berita kemenangan DSAI, lebih menarik lagi berita mengenai tulisan kritikan sebuah blog kepada Dr Hatta dan kawan-kawanya. Saya no komen. Uye berhati-hati dalam hal-hal sebegini.

Suka saya mengingatkan diri sendiri dan saudara-saudara yang beriman tentang BAHAYAnya berpraSangka buruk dan mencari-cari kesalahan orang lain.

Mari kita lihat tulisan Syeikh Abdul Muhsien bin al-'Abad al-Badr dalam kitabnya RIFQAN AHLU SUNNAH BI AHLU SUNNAH.

Firman Allah: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُو ا }
“Hai orang-orang yang beriman jauhilah banyak prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain”.

Dalam ayat yang mulia ini perintah untuk menjauhi kebanyakan dari berprasangka, kerana sebahagiannya adalah dosa, dan larangan dari mencari-cari kesalahan orang lain, iaitu mencungkil-cungkil tentang keburukan orang lain, hal itu terjadi adalah akibat dari berburuk sangka.

Rasulullah S.a.w bersabda:
((إِيَّاكُمْ وَالظَنَّ فَإِنَّ الظَّنَّ أَكْذَبُ الْحَدِيْثِ وَلاَ تَحَسَّسُوْا وَلاَ تَجَسَّسُوْا وَلاَ تَحَاسَدُوْا وَلاَ تَبَاغَضُوْا وَلاَ تَدَابَرُوْا وَكُوْنُوْا عِبَادَ اللهِ إِخْوَاناً)).
“Aku peringatkan kepada kalian tentang prasangka, kerana sesungguhnya prasangka adalah perkataan yang paling bohong, dan janganlah kalian berusaha untuk mendapatkan informasi tentang keburukan dan mencari-cari kesalahan orang lain, jangan pula saling dengki, saling benci, saling memusuhi, jadilah kalian hamba Allah yang bersaudara” (H.R Bukhari, no (6064) dan Muslim, no (2563).

Berkata Amirul Mukminiin Umar bin Khatab: “Janganlah kamu menyangka terhadap sebuah perkataan yang keluar dari mulut saudaramu yang beriman kecuali terhadap hal yang baik, sa’at engkau dapat untuk membawanya ke arah yang baik”. (disebutkan oleh Ibnu Katsir dalam mentafsirkan surat Al Hujurat).

Berkata Bakar bin Abdullah Al Muzany, sebagaimana yang terdapat dalam biografinya dalam kitab “Attahzib Tahziib”: Hati-hatilah kamu terhadap perkataan sekali pun kamu benar dalamnya kamu tidak diberi pahala, dan jika kamu tersalah kamu memikul dosa, iaitu berburuk sangka terhadap saudaramu”.

Berkata Abu Qilabah Abdullah bin Zaid Al Jurmy sebagaimana dalam kitab “Al Hilyah” karangan Abu Nu’aim (2/285):
“Bila sampai kepadamu sesuatu yang kamu benci dari saudaramu, maka berusahalah untuk mencarikan alasan untuknya, jika kamu tidak menemukan alasan untuknya, maka katakanlah dalam hatimu: mungkin saja saudaraku punya alasan yang aku tidak mengetahuinya”.

Berkata Sufyan bin Husain: “Aku menyebut keburukan seseorang di hadapan Iyas bin Mu’awiyah, maka ia menatap muka ku, dan berkata: apakah engkau ikut berperang melawan Romawi?, aku jawab: tidak, ia bertanya lagi melawan Sanad, India, dan Turki, aku jawab: tidak, ia berkata lagi: apakah merasa aman darimu Romawi, Sanad, India dan Turki, namun saudaramu sesama muslim tidak merasa aman darimu, berkata Sufyan bin Husain: aku tidak mengulanginya lagi sesudah itu”. (lihat Al Bidayah wan Nihayah karangan Ibnu Katsir (13/121).
Alangkah bagusnya jawaban dari Iyas bin Mu’awiyah tersebut yang sangat terkenal dengan kecerdasannya, jawapan di atas adalah salah satu bukti dari kecerdasannya.

Berkata Abu Hatim bin Hibban Al Busty dalam kitabnya Raudhatul ‘Uqola’, halaman (131) : “Keharusan bagi orang yang punya akal untuk tetap berada dalam keadaan selamat dari mencari-cari tentang keburukan (‘aib) orang lain, hendaklah ia sibuk memperbaiki keburukan dirinya, sesungguhnya orang yang sibuk dengan keburukannya sendiri dari pada mencari keburukan orang lain, badannya akan tenteram dan jiwanya akan tenang, maka setiap ia melihat keburukan dirinya, maka akan semakin hina di hadapannya apabila ia melihat keburukan tersebut pada saudaranya, sesungguhnya orang yang sibuk dengan keburukan orang lain dari memperhatikan keburukan dirinya, hatinya akan buta, badannya akan letih, dan akan sulit baginya untuk meninggalkan keburukan dirinya sendiri”.

Ia (Ibnu Hibban berkata lagi) masih dalam kitab tersebut, halaman (133): “Mencari-cari keburukan orang lain adalah salah satu cabang dari sifat kemunafikan, sebagaimana berbaik sangka adalah salah satu dari cabang keimanan, orang berakal sihat selalu berbaik sangka dengan saudaranya, dan menyendiri dengan kesusahan dan kesedihannya, orang yang jahil (tolol) selalu berburuk sangka dengan saudaranya, dan tidak mahu berfikir tentang kesalahan dan penderitaannya”.

Ingat sahabat-sahabat sekalian,

Di hadapan kita hanya ada satu pilihan......samada dosa atau pahala. neraka atau syurga, Jadi kita tiada pilihan melainkan satu iaitu pahala dan syurga.

Moga ALlah memelihara saya dan saudara-saudara seagama dan seperjuangan dari sifat berprasangka buruk dan mencari-cari kesalahan orang lain.

lcct, 10.35am 28/8/08
Baca Selanjutnya...

Tuesday, August 26, 2008

BANTAH KONSERT AVRIL

Tuesday, August 26, 2008

Kenyataan Media . BANTAH KONSERT AVRIL
Dewan Pemuda PAS Pusat mengutuk sekeras – kerasnya tindakan jemaah menteri meluluskan semula konsert Avril Lavigne walaupun sebelumnya Kementerian Kesenian dan Warisan serta PUSPAL telah membatalkan konsert yang akan diadakan pada 29 Ogos ini, malang ia diluluskan kembali apabila diangkat kepada mesyuarat jemaah menteri .


Konsert ini adalah suatu penghinaan kepada negara Malaysia dan umat Islam yang akan menyambut bulan Ramadhan al Mubarak pada bulan september ini.
Dewan Pemuda PAS Pusat sekali lagi mengutuk sekeras-kerasnya jemaah menteri yang membuat keputusan ini. Dimana ia adalah suatu tindakan yang kurang ajar dan biadab terhadap ummat Islam , walaupun Shafie Afdal menyatakan bahawa penganjur hiburan diminta menghormati prosedur permohonan permit selepas ini.


Ini menunjukkan tidak ada sedikit pun rasa hormat dan sensitif jemaah menteri kepada perasaan majoriti umat Islam dan warga pribumi di negara ini. Tarikh 29 Ogos 2008 sekurang – kurang berhadapan dengan suasana penting bagi negara ini khasnya ummat Islam .


Pertama ummat Islam bakal menghadapi bulan ibadah yang penuh kemuliaan dan keberkatan . Sepatutnya ia tidak dicemari oleh konsert seperti ini yang membawa masuk seorang artis simbol seks Avril Lavigne . Pastinya konsert ini akan membawa ummat leka dan lalai malah merosakkan moral dan akhlak mereka .



Kedua , berhadapan pula dengan ulangtahun kemerdekaan negara pada 31 ogos . Lazimnya pihak kerajaan menganjurkan majlis tahlil di seluruh negara dan forum untuk motivasi rakyat khasnya anak – anak muda supaya mewarisi semangat patriotisme . Konsert seperti ini sekali lagi tidak akan membantu motivasi rakyat untuk menjadi rakyat yang baik , bermoral dan berdaya saing , sebaliknya hanya melemahkan moral dan mental mereka sekaligus mengheret mereka tenggelam dibawah gelora nafsu.



Pembatalan konsert sebelum ini, rupanya bukanlah kerana menghormati hari kemerdekaan ke-51 tetapi hanya kerana kelewatan memohon permit. Maruah umat Islam dan rakyat Malaysia seperti dipijak-pijak dan dipermain oleh para jemaah menteri, semata-mata untuk menjaga hati Avril Lavigne.



Dewan Pemuda PAS Pusat mempersoalkan Kerajaan UMNO dan BN , di mana pemimpin-pemimpin UMNO yang kononnya hendak memperjuangkan nasib umat Melayu dan Islam di negara ini. Mana perginya konsep AL-Falah laungan Najib dan Islam Hadhari yang di banggakan oleh Pak Lah?. Apa yang Shafie Afdal buat dalam KEKKWA untuk mempertahankan hak kesenian dan warisan bangsa, atau Shafie telah menyenaraikan budaya kebebasan barat sebagai salah satu budaya warisan bangsa?



Dewan Pemuda PAS Pusat tegas menyatakan sikap bahawa konsert seperti ini mesti dibatalkan segera dan ini adalah amaran keras kepada pihak penganjur agar tidak mencabar sensitiviti ummat Islam . Andai mereka tidak peduli amaran ini , Dewan Pemuda PAS Pusat tidak teragak – agak akan mengerahkan seluruh pemuda Islam agar turun membantah Konsert tersebut daripada terus berlangsung .



Dewan Pemuda PAS Pusat juga menyeru dan mengajak NGO-NGO Islam seperti GPMS, PPIM, PEKIDA, ABIM, JIM, TERAS dan GAMIS turut bersama-sama membantah konsert tersebut. Ini bukan untuk kepentingan politik tetapi melibatkan maruah dan harga diri ummat Islam . Jika begini terus menerus sikap kerajaan UMNO dan BN , mereka bukan sahaja jauh dari rahmat dan berkat Ilahi tetapi insyaallah akan terus dibuang dan dihumban oleh rakyat yang semakin hari semakin jelak dan muak dengan sikap berpura – pura Islam mereka .
Dewan Pemuda PAS Pusat turut menggesa agar seluruh mufti menunjuk sikap dan menyuarakan bantahan mereka terhadap kerajaan yang membenarkan penganjuran pesta maksiat ini agar mereka tidak hanya responsif terhadap isu seperti sumpah saiful bahri tetapi diharap turut menunjuk sikap bagi membersihkan bumi ini dari maksiat dan mungkar .
Yang Menjalankan Tugas Nasrudin bin Hassan at Tantawi Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat.
posted by Us.Hj. Nasrudin Hj. Hassan At Tantawi @ 9:20:00 AM 0 comments links to this post
Monday, August 25, 2008
Baca Selanjutnya...

Monday, August 25, 2008

DOA SOLAT TARAWIH

Salam.
Cantik doa inikalau kita tahu maknanya. Pelik sekali kalau kita bercakap kepada seseorang yang kita sendiri tidak tahu apa yang kita cakapkan.
Doa yang baik ialah datang daripada hati kemudian diterjemahkan oleh lidah dalam bentuk kata-kata. Bagaimana kita berdoa kalau kita sendiri tidak memahami maknanya. Oleh yang demikian bertanyalah kepada para ustaz atau ustazah apa makna doa di bawah;

اَلْحَمْدُ لِلَّه رَبِّ الْعَالَمِيْنَ، حَمْدًا يُوَافِي نِعَمَهُ وَيُكَافِئُ مَزِيْدَهُ، يَا رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ كَمَا يَنْبَغِيْ لِجَلاَلِ وَجْهِكَ وَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ، اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ

اَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا بِاْلإِيْمَانِ كَامِلِيْنَ، وَلِفَرَائِضِكَ مُؤَدِّيْنَ، وَعَلَى الصَّلَوَاتِ مُحَافِظِيْنَ، وَلِلزَّكَاةِ فَاعِلِيْنَ، وَلِمَا عِنْدَكَ طَالِبِيْنَ، وَلِعَفْوِكَ رَاجِيْنَ، وَبِالْهُدَى مُتَمَسِّكِيْنَ، وَعَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضِيْنَ، وَفِى الدُّنْيَا زَاهِدِيْنَ، وَفِى اْلآخِرَةِ رَاغِبِيْنَ، وَبِالْقَضَاءِ رَاضِيْنَ، وَبِالنَّعْمَاءِ شَاكِرِيْنَ، وَعَلَى الْبَلاَيَا صَابِرِيْنَ، وَتَحْتَ لِوَاءِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ في يَوْمِ الْقِيَامَةِ سَائِرِيْنَ، وَعَلَى الْحَوْضِ وَارِدِيْنَ، وَفِى الْجَنَّةِ دَاخِلِيْنَ، وَعَلَى سَرِيْرَةِ الكَرَامَةِ قَاعِدِيْنَ، وَبِحُوْرٍ عِيْنٍ مُتَزَوِّجِيْنَ، وَمِنْ سُنْدُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ وَدِيْبَاجٍ مُتَلَبِّسِيْنَ، وَمِنْ طَعَامِ الْجَنَّةِ آكِلِيْنَ، وَمِنْ لَبَنٍ وَعَسَلٍ مُصَفَّيْنِ شَارِبِيْنَ، بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيْقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِيْنٍ، مَعَ الَّذِيْنَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّيْنَ وَالصِّدِّيْقِيْنَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِيْنَ.
اَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا فِيْ هذِهِ اللَّيْلَةِ الشَّرِيْفَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ السُّعَدَاءِ الْمَقْبُوْلِيْنَ، وَلاَ تَجْعَلْنَا اللَّهُمَّ مِنَ اْلأَشْقِيَاءِ الْمَرْدُوْدِيْنَ، إِلهَنَا عَافِنَا وَاعْفُ عَنَّا، وَاغْفِرِ اللَّهُمَّ لَنَا وَلِوَالِدِيْنَا وَلأُمَّهَاتِنَا، وَلإِخْوَانِنَا وَلأَخَوَاتِنَا، وَلأَزْوَاجِنَا وَلأَهْلِيْنَا َوِلأَهْلِ بَيْتِنَا، وَلأَجْدَادِنَا وَلِجَدَّاتِنَا، وَلأَسَاتِذَتِنَا وَلِمَشَايِخِنَا وَلِمُعَلِّمِيْنَا، وَلِمَنْ عَلَّمْنَاهُ وَلِذَوِى الْحُقُوْقِ عَلَيْنَا، وَلِمَنْ أَحَبَّنَا وَأَحْسَنَ إِلَيْنَا، وَلِمَنْ هَدَانَا وَهَدَيْنَاهُ إِلَى الْخَيْرِ، وَلِمَنْ أَوْصَانَا وَوَصَّيْنَاهُ بِالدُّعَاءِ، وَلِجَمِيْعِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ، الأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَاْلأَمْوَاتِ.
وَاكْتُبِ اللَّهُمَّ السَّلاَمَةَ وَالْعَافِيَةَ عَلَيْنَا وَعَلَيْهِمْ، وَعَلَى عَبِيْدِكَ الْحُجَّاجِ وَالْمُعْتَمِرِيْنَ وَالغُزَاةِ وَالزُّوَّارِ وَالمُسَافِرِيْنَ، فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَالْجَوِّ مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ، وَقِنَا شَرَّ الظَّالِمِيْنَ، وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِيْنَ، يَا مُجِيْبَ السَّائِلِيْنَ، وَاخْتِمْ لَنَا يَا رَبَّنَا مِنْكَ بِخَيْرٍ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.

وَصَلَّى اللَّهُ عَلَى خَيْرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
Baca Selanjutnya...

Sunday, August 24, 2008

BERPUASA TETAPI TAK SOLAT, BERSOLAT TETAPI TAK PUASA

Salam.

Pelik tapi benar. Sanggup berlapar 13 jam kerana berpuasa tetapi solat 13 minit tak sanggup.

Adakah puasa itu diterima oleh ALlah?

Adakah dia mendapat pahala?

Anda perhatikan, setengah orang Islam berpuasa tetapi tidak bersolat atau bersolat hanya di bulan Ramadhan. Orang yang seumpama ini, puasa dan sedekahnya adalah tidak berguna kerana solat itu tiang agama. Bagaimana agama boleh tegak kalau tiangnya tiada.

HUKUM TINGGAL SOLAT

SEtakat pemahaman saya, tidak ada ulamak yang menghukum murtad kepada orang yang malas menunaikan puasa TETAPI ada ulamak yang menghukum murtad(terkeluar daripada Islam) kepada mereka yang meninggalkan solat kerana malas.

Mari kita lihat hukum orang yang meninggalkan solat. Tulisan ini saya ambil daripada catatan lama, tak silap saya daripada buku Mastika Hadith keluaran Jabatan perdana Menteri. - BERSAMBUNG

Meninggalkan sembahyang. Orang yang meninggalkan sembahyang fardhu, jika dia ingkar wajibnya, jadilah ia kafir murtad keluar dari Islam, kerana dia mengingkari satu perkara yang memang diketahui oleh orang ramai bahawa perkara itu adalah satu perkara yang wajib di atas tiap-tiap orang Islam, selama akalnya sihat.

Kalau ditinggalkan dengan sebab malas sahaja, padahal ia iktikadkan wajibnya,maka mengenai orang ini alim ulama berselisih dengan tiga pendapat:

1. Orang itu menjadi kafir juga,sama dengan keadaan orang yang mengingkari wajibnya.

2.Orang itu tidak menjadi kafir,tetapi ia menjadi fasiq yang wajib atas pihak yang berkuasa bertindak menyuruhnya bertaubat kembali mengerjakan sembahyang,dan sekiranya dia tidak mahu bertaubat maka kenalah dilakukan keatasnya ‘hukum had’ iaitu dibunuh dengan pedang.

3. Orang itu tidak menjadi kafir dan tidak pula dibunuh,tetapi di‘ta’zir’ dengan dipenjarakan sehingga ia mengerjkan sembahyang.

Oleh yang demikian jaga dan pastikan anak-anak kita menunaikan solat penuh lima waktu sehari semalam.


.
Baca Selanjutnya...

Thursday, August 21, 2008

PUASA SUNAT DAN KENDURI

Assalamu'alaikum.

Kalau kita sedang berpuasa sunat, kemudian mendapat jemputan kenduri.
Apakah kita wajib menghadirinya?
Kalau hadir, apakah kita disunatkan berbuka puasa atau bagaimana?
Adakah sama jemputan kenduri kawin dengan jemputan kenduri biasa?

Saya bertemu satu jawapan ilmiah oleh Ustaz Ahmad Adnan Fadzil, lihat blognya : http://www.ilmudanulamak.blogspot.com/

Memenuhi jemputan kenduri adalah dituntut oleh agama. Jika jemputan adalah kepada kenduri kahwin (walimatul-urs), hukum memenuhi jemputan itu adalah wajib kecuali jika ada keuzuran. Adapun kenduri-kenduri yang lain (dari kenduri kahwin), hukum memenuhi jemputan kepadanya adalah sunat (yakni digalakkan dan diberi pahala oleh Allah).
Dalil tuntutan memenuhi jemputan kenduri (terutamanya kenduri kahwin) ialah sabda Nabi s.a.w.;إِذَا دُعِيَ أَحَدُكُمْ إِلَى الْوَلِيمَةِ فَلْيَأْتِهَا“
Jika seseorang kamu dijemput kepada walimah (kenduri), maka hendaklah ia menghadirinya”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Jika sedang berpuasa, mintalah keuzuran dari orang yang menjemput itu (untuk tidak menghadirinya) dan berdoalah untuknya dengan keberkatan dan keampunan Allah. Ini sebagaimana diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w.;
إِذَا دُعِيَ أَحَدُكُمْ إِلَىَ طَعَامٍ وَهُوَ صَائِمٌ فَلْيَقُلْ: إِنِّي صَائِمٌ“Jika seseorang dari kamu diajak kepada jamuan makanan (yakni kenduri) sedang ia berpuasa, hendaklah ia berkata; ‘Saya berpuasa’”. (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

Imam an-Nawawi menjelaskan; ucapan “Saya berpuasa” dapat difahami bahawa orang yang dijemput mengucapkannya kepada orang menjemputnya sebagai memohon keuzuran dan sebagai memaklumkan keadaannya (yang sedang berpuasa). Jika orang yang menjemputnya memberi kelonggaran kepadanya dan tidak menuntutnya hadir, gugurlah kewajipan hadir itu darinya. Namun jika ia tidak memberi kelonggaran dan tetap menuntut kehadirannya, wajiblah ia menghadirinya. Puasa tidak boleh menjadi alasan untuk tidak memenuhi jemputan kenduri. Namun demikian, apabila ia menghadirinya, tidaklah dituntut ia makan kerana puasa menjadi keuzuran baginya untuk meninggalkan makan….”.[1] (Syarah Soheh Muslim, juz. 8, Kitab as-Siyam, bab as-Shaim Du’iya Li Tha’amin…)

Adapun berdoa untuknya, maka ia berdasarkan sabda Nabi s.a.w.;
إِذَا دُعِيَ أَحَدُكُمْ فَلْيُجِبْ، فَإِنْ كَانَ صَائِماً فَلْيُصَلِّ، وَإِنْ كَانَ مُفْطِراً فَلْيَطْعَمْ
“Jika seseorang dari kamu diajak kepada suatu jamuan kenduri, hendaklah ia memenuhinya. Jika ia berpuasa, hendaklah ia mendoakannya dan jika ia tidak berpuasa, hendaklah makan”. (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.).

Manakah yang lebih afdhal; meneruskan puasa atau berbuka? Jawapannya; Jika ia berpuasa wajib (sama ada puasa qadha’ Ramadhan, puasa nazar atau puasa kifarat), haram ia berbuka sama sekali.
Jika ia berpuasa sunat, hendaklah dilihat; jika ia merasakan dengan meneruskan puasa tidak mengecilkan hati tuan kenduri (yakni orang yang menjemputnya), maka sunat ia meneruskan puasa.
Namun jika ia merasakan tuan kenduri akan berkecil hati jika tidak menjamah kendurinya, maka sunatlah ia berbuka.

Orang yang berpuasa sunat, harus baginya untuk membatalkan puasanya pada bila-bila masa. Saidatina ‘Aisyah r.a. menceritakan:
دَخَلَ عَلَيَّ النَّبِيُّ -صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- ذَاتَ يَوْمٍ، فَقَالَ: هَلْ عِنْدَكُمْ شَيْءٌ؟ فَقُلْنَا: لاَ. قَالَ: فَإِنِّي إِذَنْ صَائِمٌ. ثُمَّ أَتَانَا يَوْماً آخَرَ فَقُلْنَا: يَا رَسُولَ اللهِ أُهْدِيَ لَنَا حَيْسٌ. فَقَالَ: أَرِينِيهِ فَلَقَدْ أَصْبَحْتُ صَائِماً، فَأَكَلَ
Rasulullah s.a.w. datang kepadaku pada suatu hari, lalu ia bertanya; ‘Adakah kamu sekelian memiliki sesuatu (untuk dimakan)?’. Kami (yakni isteri-isteri baginda) menjawab; ‘Tidak ada”. Baginda berkata; ‘Oleh demikian, aku akan berpuasa’. Kemudian baginda datang lagi kepada kami pada hari yang lain. Lalu kami berkata kepadanya; ‘Ya Rasulullah! Kita telah dihadiahkan haisun (sejenis makanan campuran buah tamar dengan lemak dan susu kering)’. Maka baginda berkata; ‘Tunjukkan kepadaku. Sesungguhnya aku pagi ini berpuasa’, kemudian baginda makan makanan tersebut”. (Riwayat Imam Muslim)

Di dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w. bersabda;اَلصَّائِمُ الْمُتَطَوِّعُ أَمِيْرُ نَفْسِهِ: إِنْ شَاْءَ صَاْمَ وَإِنْ شَاءَ أَفْطَرَ“Orang yang berpuasa sunat adalah pemimpin dirinya. Kalau dia mahu ia boleh meneruskan puasanya dan jika ia mahu ia boleh berbuka”. (Riwayat Imam Ahmad, Tirmizi, Hakim, an-Nasai dan Abu Daud dari Ummu Hani r.a.)
[2]Namun demikian, membatalkannya dengan sengaja tanpa ada sebarang desakan atau keuzuran hukumnya adalah makruh. Dan puasa sunat yang telah dimulai kemudian dibatalkan (sama ada dengan sengaja atau tidak), sunat digantikan semula pada hari yang lain.
Wallahu A’lam.

Rujukan;
1. Kifayatul-Akhyar, Imam Abu Bakar al-Husni, hlm. 372-377.
2. Syarh Soheh Muslim, Juz. 9, Kitab an-Nikah, bab al-Amr bi Ijabati ad-Da’ie Ila Da’wati at-Ta’am).
3. Syarah Soheh Muslim, juz. 8, Kitab as-Siyam, bab Jawazu Shaumi an-Nafilah Bi Niyyatin Min an-Nahar….
4. Syarah Soheh Muslim, juz. 8, Kitab as-Siyam, bab as-Shaim Du’iya Li Tha’amin…
5. Dalail al-Ahkam, juz. 1, hlm. 633-634.[1] Adakah orang yang tidak berpuasa apabila ia menghadiri jemputan kenduri diwajibkan ia menjamah makanan kenduri? Mengikut pandangan yang terkuat dalam mazhab Syafi’ie; tidak wajib makan sama ada dalam kenduri kahwin atau kenduri-kenduri lainnya, yakni orang yang menghadiri kenduri boleh memilih sama ada hendak menikmati makanan atau tidak. Ini berdalilkan sabda Nabi s.a.w;عَنْ جَابِرٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ -صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ-: "إِذَا دُعِيَ أَحَدُكُمْ إِلَى طَعَامٍ فَلْيُجِبْ فَإِنْ شَاءَ طَعِمَ، وَإِنْ شَاءَ تَرَكَ“Jika seseorang dari kamu dijemput kepada makanan kenduri, maka hendaklah ia memenuhinya. Jika ia mahu ia boleh makan dan jika ia mahu ia boleh meninggalkan makan”. (Riwayat Imam Muslim dari Jabir r.a.)(Rujuk; Syarh Soheh Muslim, Imam an-Nawawi, Kitab an-Nikah, bab al-Amr Bi Ijabati ad-Da’ie Ila Da’wati at-Tha’am).[2] Menurut Imam as-Suyuti, hadis ini adalah soheh (Lihat; al-Jami’ as-Saghier; hadis no. 5122). Namun menurut Imam at-Tirmizi; hadis ini dalam sanadnya terdapat pertikaian. Imam an-Nasai pula berkata; terdapat banyak perbezaan ulamak mengenai sanadnya. (Lihat; Faidhul-Qadier; hadis no. 5122)



Baca Selanjutnya...

Tuesday, August 19, 2008

AKHLAK PENGIKUT DENGAN PEMIMPIN ISLAM

Salam.

Cantik tulisan ini, saya ambil dari blog adinda Ustaz Fadhli ketua pemuda PAS jerantut: http://www.fadhlibrahim.blogspot.com/

ADAB-ADAB DENGAN PEMIMPIN
Ummat Islam bukan sahaja diperintahkan supaya taat kepada Allah dan rasul tetapi diperintahkan juga taat kepada pemimpin.

Firman Allah SWT:ياأيها الذين أمنوا أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولى الأمر منكم

Maksudnya: wahai orang-orang yang beriman taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada rasul dan pemimpin dikalangan kamu (An-Nisa’ 59)

Pendokong gerakan Islam mestilah beradab apabila berhadapan dan memperkatakan sesuatu terhadap pimpinan tertinggi.

Diantara adab-adabnya ialah :

1. Mentaati pimpinan: Ahli gerakan islam mestilah taat kepada setiap arahan pimpinan yang tidak bercanggah dengan ajaran islam.

Sabda Nabi SAW:عن أبى هريرة رضى الله عنه قال: قال رسول الله صلعم.....ومن يعص الأمير فقد عصانىMaksudnya:Daripada Abu Hurairah R.anhu berkata, RasuluLlah SAW bersabda….Sesiapa yang mengingkari pemimpin maka sesungguhnya ia mengingkariku. (H.R Muttafaq Alaih).

Apabila arahan yang dikeluarkan oleh pimpinan tidak dipatuhi oleh ahli-ahlinya, maka itu petanda ahli-ahli tidak merasa bertanggungjawab terhadap jemaah.

Enggan taat kepada pimpinan bermakna setuju dengan kehancuran islam. Nabi SAW:
لا إسلام إلا بالجماعة ولا جماعة إلا بالإمارة ولا إمارة إلا بالطاعة
Maksudnya: Tidak ada islam melainkan dengan adanya jamaah, tidak ada jamaah melainkan adanya ketua dan tidak ada ketua melainkan dengan adanya ketaatan. @Ada yang mengatakan ini bukannya hadith Nabi saw(mintak ustaz Fadhli check semula){-uye}

2. Menghormati dan menyayanginya: Menyayangi dan menghormati pimpinan adalah dituntut oleh islam.

Sabda Nabi SAW:

عن حمزة أنس بن مالك خادم رسول الله صلعم عن النبى صلى الله عليه وسلم قال:لا يؤمن أحدكمحتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه

Maksudnya:Daripada Abi Hamzah Anas bin Malik, Khadam RasuluLlah SAW, daripada Nabi SAW : Tidak sempurna iman seseorang dikalangan kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri.

3. Menjaga maruah :Kita digesa supaya menjaga maruah pemimpin, kerana mereka diamanahkan untuk memimpin kita.

Firman Allah SWT:ياأيها الذين أمنوا لا يسخر قوم من قوم

Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman janganlah sesuatu puak mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain.(Al-Hujurat 11)

4. Memberi kerjasama : Ahli perlu bekerjasama dengan pimpinan didalam melaksanakan tugas, kerana pimpinan tidak akan mampu menyempurnakan tugas mereka tanpa kerjasama dari ahli bawahan mereka.

Firman Allah SWT: وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان

Maksudnya: Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan dalam membuat kebajikan dan ketaqwaan dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan (Al-Maidah 5:2)

5. Memberi teguran melalui saluran tertentu :
Pemimpin yang melakukan kesilapan perlu diberi teguran secara berhikmah. Sabda Nabi SAW:
عن أبى رقية تميم بن أوس الداري صلعم أن النبى صلى الله عليه وسلم قال: الدين النصيحة. قلنا: لمن. قال: لله ولكتابه ولرسوله ولأئمة المسلمين وعامتهم

Maksudnya: Daripada Abi Ruqayyah Tamim bin Aus Ad-Darimi R.anhu, Sesungguhnya Nabi SAW bersabda: Agama itu nasihat. Kami bertanya: Kepada siapa?Baginda SAW menjawab:Kepada Allah, kitabnya,rasulnya dan pemimpin-pemimpin kaum muslimin dan orang-orang yang mereka pimpin. (H.R Muslim)

6. Menziarahi : Menziarahi pemimpin adalah penting sebagai tanda sokongan dan hormat kepada pimpinan.Sabda Nabi SAW:
Maksudnya: Daripada Abi hurairah R.anhu berkata, RasuluLlah SAW bersabda: “Sesiapa yang menziarahi orang sakit atau menziarahi saudaranya pada jalan Allah,nescaya dua orang memanggilnya bagus kamu, bagus perjalananmu dan kamu telah menyediakan tempat disyurga.
7. Memberi sumbangan : Sumbangan dalam bentuk buah fikiran dan tenaga perlu diberikan kepada pemimpin dalam membangunkan jemaah atau Negara seperti idea Salman Al-Farisi didalam peperangan khandaq, manakala para sahabat pula memberi sumbangan yang berbentuk harta dan penglibatan mereka dalam menggali parit.

TIDAK BERADAB DENGAN PIMPINAN
Kesan daripada ahli tidak menghormati pimpinan menyebabkan :-Mendapat kemurkaan Allah.-Memburukkan imej jemaah- Melemahkan semangat pemimpin untuk menjalankan tugas dengan cemerlang-Menggagalkan perancangan yang dibuat oleh pemimpin untuk kebaikan jemaah.

SEMOGA SELEPAS INI TIDAK ADA LAGI KECAMAN YANG MELAMPAU TERHADAP PIMPINAN BILA SESUATU PERKARA BERLAKU.
Baca Selanjutnya...

KURMA YAHUDI


Salam kawan-kawan,

Kurma Yahudi....... kalau ya, haram ke kita makan?

Islam tak pernah mengharamkan muamalah(jual beli) dengan mana-mana manusia sekalipun Yahudi kafir.

Samalah juga Islam tidak pernah mengharamkan kita melancong ke mana-mana negara sekalipun negeri orang kafir. Itu asasnya.

Tetapi ianya boleh berubah menjadi HARAM bila membantu mana-mana golongan menentang dan membunuh umat Islam. Atas asas itulah Professor Dr Yusuf al-Qaradawy(saya yusof embong- uye) mengharamkan umat Islam masuk ke negara Israel Yahudi.
BAGAIMANA PULA KITA MENYOKONG, MEMILIH DAN MENGUNDI ORANG YANG TERNYATA LEBIH DARIPADA 12 KALI TIDAK MAHU MENEGAKKAN HUKUM DAN UNDANG-UNDANG ALLAH........

Abis? Apa kena mengena dengan makan kurma yahudi? Yang nie fikir2lah dan tanya iman di dada.

Ini isi email yang dihantar kepada saya mengenai kurma yahudi;


{Sekarang bulan puasa bakal menjelma.........berhati-hati........becareful of Kurma Yahudi .. Tolong Distribute! Bercetak jenama "Jordan River" itu sebenarnya bukan dari Jordan tetapi dihasilkan dari negara Israel ..dan diimport serta dikotakkan di Singapura tapi di edarkan di Malaysia . Ia ditanam di satu kawasan luas di bahagian timur Isreal yang bersempadan dengan Palestin. Ia dipunyai oleh seorang Yahudi yang kaya...dan ramai pekerja-pekerjanya berbangsa Yahudi dan hasil penjualan kurma itu digunakan untuk tabung orang-orang Yahudi. Pendedahan ini dibuat oleh akhbar Berita Harian Singapura. Para Muslimin sekalian diharap jangan membeli kurma jenis ini..kasihanlah terhadap rakyat Palestin yang hari-hari ditindas dan dibunuh kejam oleh rejim Yahudi ini.}


Yang halal itu jelas, yang haram itu jelas. Antara yang halal dan yang haram ada yang syubhat(samar-samar)......orang yang warak meninggalkan perkara syubhat. tk
Baca Selanjutnya...

Monday, August 18, 2008

ANAK-CUCU PENYEJUK MATA

Assalamu'alaikum wm.

Syukurlah dah dapat dua cucu, Nur Syifa' Izzati binti Ahmad Najmu(23 Julai 2008) dan 'Iffah Mar'iyyah binti Mohd Imran(17 Ogos 2008). Moga kalian menjadi penyejuk mata hati. Menjadi srikandi-srikandi yang meneruskan perjuangan Islam.

Anak adalah anugerah dan nikmat Allah yang tidak ternilai.

SEMUA ORANG MAHU ANAK …….….

ANAK ADALAH NIKMAT DAN ANUGERAH ALLAH yang besar.
Lihat kisah benar dalam al-Quran mengenai isteri Imran(ibu maryam).
Kisah Nabi Zakariyya yang tidak punya isterinya pula mandul. Akhirnya Hannah(isteri Imran) dan al-Ashya'(isteri Nabi Zakariyya) mengandung dan melahirkan anak. Hannah melahirkan Maryam, manakala al-Ashya' melahirkan Yahya as.


(Ingatlah) ketika isteri Imran berkata:" Tuhanku! Sesungguhnya aku nazarkan ke-padaMu anak yang ada dalam kandunganku sebagai seorang yang bebas (dari segala urusan dunia untuk berkhidmat kepadaMu semata-mata), maka terimalah nazarku; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."] Aali Imran 35

Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya:" Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan". Aali Imran 38

ANAK ADALAH NIKMAT ALLAH YANG BESAR
Syukur, terima kasih ya ALlah. Sejuta kesyukuran kerana ENGKAU telah mengurniakan anak kepada ku ya ALlah.
Ttidak dapat aku menilainya dengan harta berjuta, suatu nikmat yang tidak boleh dibeli dengan wang ringgit.
Terima kasih, terima kasih ya ALlah ya Tuhan ku.

ENGKAULAH PENAWAR, ENGKAULAH RACUN
Tidak ada ibu bapa yang siuman yang mahu seorang anak yang jahat
Siapa yang mahu anaknya seorang penagih dadah?
Siapa yang mahu anaknya seorang pencuri?
Siapa yang mahu anaknya seorang penentang ajaran Islam?

HARAPAN IBUBAPA
Setiap pasangan inginkan anak yang baik dan memiliki akhlak yang baik.
Pada anaknya ditumpahkan pelbagai harapan.
Ibubapa mahukan anaknya berjaya dalam semua lapangan.
Ringkas kata, kita mahukan ‘Anak Yang Soleh’ yang dapat membawa kebahagiaan di dunia lebih-lebih lagi di akhirat.

Anak soleh yang mendoakan kebaikan untuk ibubapanya khususnya yang telah mati.
إذا مات أبن آدم انقطع عمله إلا من ثلاثة : صدقة جارية، وعلم ينتفع به وولد صالح يدعوله
"Apabila mati anak Adam maka terputuslah amalannya melainkan tiga iaitu Sedeqah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dengannya dan anak soleh yang berdoa baginya."

رَبِ اغْفِرلِي ذُنُوبِي ولِوالداي وَارْحَمْهُما كَما رَبَّيَانِي صَغِيرًا
Ya ALLAH! Ampunkanlah dosa-dosaku dan dosa dua ibubapaku serta kasihanilah keduanya sebagaimana mereka menjagaku ketika kecil"

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَاقُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
Ya Tuhan Kami ! Kurniakanlah bagi kami akan isteri/suami kami dan anak-anak keturunan kami sebagai penyejuk mata-hati kami serta jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa.

bERBAHAGIALAH kita semua hendaknya di dunia bersama anak-anak dan cucu-cucu, lebih-lebih lagi di akhirat.
Baca Selanjutnya...

Saturday, August 16, 2008

PEMIMPIN KENA SABAR

Assalamualaikum.

SABAR adalah kalimah yang mudah disebut tetapi tak mudah untuk dipraktikkan.
Al-Quran mengulangi acap kali kalimah sabar tidak kurang daripada 70 kali(mengikut Imam al-Ghazali). Ini menunjukkan bertapa pentingnya sifat sabar.

SABAR menahan diri agar tidak melanggar batas-batas ketentuan ALlah yang membawa kepada dosa dan maksiat. Sabar menahan diri daripada apa yang dibenci kerana menurut perintah dan mencari keredhaan ALlah. Contohnya kita benci berpuasa tetapi kita sabarkan diri melaksanakannya kerana ianya perintah ALlah.

Setiap insan mesti bersabar, lebih-lebih lagi pemimpin gerakan Islam .
Sabar mentekuni kerja-kerja dakwah.
Sabar menggerakkan kerja-kerja siasah.
Sabar menghidupkan kerja-kerja tarbiah.

Berkata Dr Yusuf Qardawy(kalau tak silap yusof embong ) di antara bidang kesabaran yang diutarakan oleh al-Quran ialah:

1.SABAR DI ATAS BALA BENCANA DUNIA.
2.SABAR DI ATAS DORONGAN NAFSU.
3.SABAR DI ATAS MENTAATI ALLAH.
4.SABAR ATAS KESULITAN BERDAKWAH.
5.SABAR DI KALA PEPERANGAN.
6.SABAR DALAM HUBUNGAN KEMANUSIAAN.

Yang saya nak kaitkan ialah yang no 6....... Sabar dalam hubungan kemanusiaan.
Seorang ibu dengan sabarnya membesar-didik 6 orang anaknya. Bagaimana pula seorang pemimpin, di bawahnya ada beribu-ribu bahkan ratusan ribu ahli-ahli.............tentulah lebih perlu bersabar.

Pemimpin jangan mudah melatah. bosan, frust, benci, marah dan berbagai lagi sifat negatif.
Pemimpin mesti bersabar terutama pemimpin yang da'i'. Lihat al-Quran mencirikan pemimpin dengan kesabaran.

dan Kami jadikan dari kalangan mereka beberapa pemimpin, Yang membimbing kaum masing-masing kepada hukum ugama kami, selama mereka bersikap sabar (dalam menjalankan tugas itu) serta mereka tetap yakin akan ayat-ayat keterangan kami. (surah as-Sajdah:24)
Saya yakin pemimpin kita di peringkat pusat dan dewan-dewan mampu bersabar demi meneruskan perjuangan menegakkan Islam yang syumul.
Baca Selanjutnya...

Friday, August 15, 2008

KAWAN JADI LAWAN, LAWAN JADI KAWAN

Salam sahabat-sahabat,

Moga kita semua berada dalam rahmat-kasihsayang ALlah. Begitulah hendaknya isteri dan anak-anak kita.

Dalam kehidupan ini macam-macam boleh jadi. ada macam-macam orang. ada macam-macam perangai. Kadang-kadang kawan menjadi lawan, lawan menjadi kawan.

Oleh sebab itu kalau kita menyayangi seseorang.....jangan sayang habis2, jangan puji dia melangit kerana boleh jadi satu masa nanti dia berubah lalu menjadi penentang kita.
Kalau kita memerangi atau membenci seseorang....jangan perang habis2, jangan keji dia rapat ke bumi kerana boleh jadi satu masa nanti dia berubah lalu menjadi penatang kita.

Sekiranya tidak, kita akan mengalami tekanan perasaan yang menghimpit dada, menyempit fikiran, kecewa, benci, menyampah dan bagai2 lagi.
Sikap yang baik ialah berpada-pada dan bersederhana.
Teringat saya satu lirik nasyid, baik dan dalam pengertiannya.

Kawan Jadi Lawan
Album : Kasih Ibu Bapa
Munsyid : The Zikrhttp://liriknasyid.com

Kawan
apalah yang kau kesalkan
Kerana Tuhan kehilangan kawan
Kerana kebenaran dihina
Jangan kau ragu dalam perjuangan
Kadang-kadang kawan jadi lawan
Kadang-kadang lawan jadi kawan
Apalah disedihkan hati
Para pejuang selalu kekurangan
Jangan sedih selalu tersisih
Bukan kau saja ditimpa malang
Lihatlah para Rasul mulia
Lebih terseksa dan menderita
Tetapi mereka merasai ramai
Walaupun keseorangan
Mereka memadai dengan Tuhannya
Itulah kebahagiaan
Di waktu sempit seorang diri
Kawan apalah disedihkan hati

Jangan terkejut kalau ada sahabat yang memusuhi kita...... walaupun dulunya rakan karib kita, walaupun dalam satu jamaah, walaupun dalam sebuah keluarga, walaupun dalam sebuah organisasi, walaupun pernah tidur sebantal.......BENARLAH kata RasuluLlah saw yang menyatakan bahawa ,
"Bagi orang mukmin ada empat musuhnya.......antaranya orang kafir, antaranya ialah ORANG MUKMIN YANG DENGKI PADANYA".
Kalau hal ini terjadi, MAKA bersabarlah kita dan jangan lupa sentiasa mendekatkan diri kepada ALlah. Dalam genggamaNYAlah hati-hati manusia. tk
Baca Selanjutnya...

Wednesday, August 13, 2008

KALAU KITA BERTELAGAH/BERBALAH SESAMA AHLI JAMA'AH


اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ
Sahabat-sahabat yang dikasihi.

MANUSIA ADA RUANG BUAT SALAH DAN SILAP

Kita semua adalah manusia. Manusia ada peluang buat salah dan silap. Gigi dan lidah lagilah tergigit, inikan pula kita dalam sebuah jamaah yang besar. Ahlinya daripada seorang ulamak sehingga kepada seorang jahil.......syarat utama keahliannya ialah Islam. Kalau kafir tak boleh.

Bila jamaah besar, ahlinya pelbagai tahap pemikiran, kerenah dan kedudukan, aktivitinya banyak MAKA pertelagahan mungkin berlaku DAN hampir mustahil tak berlaku perbalahan dan seumpamanya. Sebuah keluarga yang terdiri daripada ibu ayah dan beberapa orang anak boleh tercetus perbalahan, apatah lagi kita jamaah yang ratusan ribu ahlinya.

APA YANG KITA NAK PELIHARA DAN PUPUK?

Oleh itu semua kita samada AHLI dan PEMIMPIN hendaklah sedaya upaya menjaga sebaik-baiknya .......... 1. Ikatan Jamaah 2. Ikatan Iman dan 3. Ikatan Ukhuwwah. Jagalah ianya lebih daripada menjaga keluarga sendiri. Sentiasalah meletakkan kepentingan jamaah mengatasi kepentingan peribadi. Jauhkan diri dari virus-virus dan kuman-kuman yang merosak dan menjahanamkan jamaah sekaligus membahayakan diri kita sendiri selaku individu dalam jamaah. Sentiasalah mengingati pesanan ALlah dalam surah al-Hujurat yang bermaksud

"Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada ALLAH supaya kamu beroleh rahmat (Al-Hujurat : 10).

APA SIFAT DAN SIFAT YANG WAJIB ADA DALAM MENJAGA KEUTUHAN JAMAAH DAN UKHUWWAH?

1. Tabayyun bererti mencari kejelasan dan kesohihan maklumat yang diterima. Jangan mudah menerima berita tanpa ditapis dan diselidiki kesohihannya. Suratkhabar, blog, tv, radio, sms adalah ibarat tong sampah.....jangan main hentam aje. Paling tidak, letakkan status benda-benda tadi adalah "fasiq".

"Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq membawa berita maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu." (al-hujurat:6)

2. ’Adamus Sukhriyyah ertinya tidak memperolok-olokkan. Janganlah kita merasakan kita sahaja yang pandai, banyak sumbangan dan berkorban; orang lain baru sahaja berada di medan dakwah dan jihad......aku dah lama berjuang. Suka sangat syaitan mendengarnya. Al-Quran mengajar kita,

"Wahai orang-orang yang beriman janganlah satu kaum memperolok-olokkan kaum yang lain (kerana) boleh jadi mereka (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang memperolok-olokkan) ." (al-Hujurat:11).

3. 'Adamul Lamz iaitu tidak mencela orang lain. Surah Hujurat menjelaskan sikap yang patut diambil oleh mukmin mujahid;
"Dan janganlah kamu mencela diri sendiri'" Hujurat:ayat 11.
Mencela sesama muslim mukmin mujahid dalam ayat ini dianggap mencela diri sendiri, sebab pada hakikatnya kaum muslimin dianggap satu kesatuan. Apalagi jika celaan itu adalah masalah status dan standard kebendaan. Allah sendiri menyuruh Rasul dan orang-orang yang mengikutinya untuk bersabar atas segala kekurangan orang-orang mukmin.
Kita mesti sedar kalau kita memperlekehkan pimpinan bermakna kita memperlekehkan diri kita sendiri. Kalau kita mendedahkan keaiban jamaah bererti kita mendedahkan keaiban diri sendiri. Barang diingat bahawa media bukan medan tempat penyelesaian masalah jamaah.
4. Tarku at-Tanabuz yakni meninggalkan panggilan dengan sebutan-sebutan yang tidak baik terhadap sesama mukmin.
"Dan janganlah kamu saling memanggil dengan sebutan-sebutan (yang buruk). al-Hujurat"
Janganlah memanggil atau menggelarkan sahabat sendiri dengan sebutan yang tidak baik. "Tengoklah ustaz gila tu!" "Wow hebat ustaz bingung tu" "Aku rasa kalau pemimpin umnowi, kita tendang aje".....macam-macam kita dengar di cuping telinga.
Tanabuz dalam bentuk yang paling parah adalah berupa pengkafiran terhadap orang yang beriman.
Sucikan hati mu. Janganlah kebencian, permusuhan kamu terhadap seseorang sekalipun musuhmu menyebabkan kamu tidak berlaku adil. Jangan diikut perasaan marah(ghadab).
5. Ijtinab Kathirun min az-zon iaitu menjauhi kebanyakan prasangka.
"Wahai orang-orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka, karena sebagian prasangka itu dosa. AL-HUJURAT: 8"
Pada dasarnya seorang muslim harus berbaik sangka terhadap sesamanya, kecuali jika ada bukti yang jelas tentang kesalahan tersebut.
Dan sebaliknya, kepada orang kafir dan musuh Islam, kaum muslimin harus menaruh curiga bila mereka bermanis budi.
Dalam sejarah perjuangan terlalu banyak berlaku perkara yang tidak diingini akibat sifat Su' Zon(buruk sangka). Lebih-lebih lagi apabila musuh pandai mencampak isu.
Lihat surah an-Nur ayat 11 hingga 16.
Peristiwa yang menimpa Umm al-Mukminin 'Aisyah binti Abu Bakar yang difitnahkan "berbuat jahat" dengan Safwan sahabat Nabi saw. Bayangkan kalau zaman Jamaah Islam di bawah pimpinan RasuluLlah saw boleh berlaku......bagaimana di zaman kita ini.
Oleh sebab itu dua sikap yang mesti ada kepada ahli dan pimpinan Islam ketika DALAM MENGHADAPI ISU DAN PROVOKASI MUSUH ialah:
i. MENGUTAMAKAN HUSNU-ZAN (BERSANGKA BAIK). Salah satu sikap(mawaqif) yang harus kita miliki di dalam mengembangkan AMANAH DAN JIHAD MENEGAKKAN SYARIAT ALlah di bumi ini. BERHUSNUZAN(baik sangka) kepada saudara sejamaah walaupun siapapun dia atau dari kelompok manapun.
ii. MENGUTAMAKAN JAMAAH DAN PERPADUAN.
6. ’Adamu at-Tajassus adalah tidak mencari-cari kesalahan dan aurat orang lain. Perbuatan ini amat dicela Islam. Setiap cara da'wah ada metodenya masing-masing, yang berusaha semaksima mungkin mendekati cara berda'wah Rasulullah SAW. Allah SWT amat suka bila kita berusaha menutup aib saudara kita sendiri. Kalau cari salah orang, memang jumpa. Salah sendiri walaupun "bapak besar" tak nampak.
7. Ijtinab al-Ghibah iaitu jauhi mengumpat. Abul Laits Assamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah r.a. berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Tahukah kamu apakah ghibah?" Jawab sahabat: "Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. yang lebih mengetahui." "Ghibah itu jika kau menyebut (membicarakan) hal keadaan saudaramu yang ia tidak suka hal itu disebut atau dibicarakan kepada orang lain, maka itu bererti ghibah padanya." Jawab Rasulullah s.a.w. Lalu ditanya: "Bagaimana kalau saudaraku betul begitu?" "Jika yang kau sebut itu benar ada padanya. maka itu ghibah tetapi jika tidak betul maka itu buhtan (membuat-buat kepalsuan, pendustaan untuk menjelekkan nama orang)." jawab Rasulullah s.a.w.

Menyebut: "Baju orang itu pendek atau panjang." itu bererti ghibah.
Abul Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Ibn Abi Najih berkata: "Ada seorang wanita pendek datang kerumah Nabi Muhammad s.a.w. dan ketika telah keluar, Siti Aisyah r.a. berkata: "Alangkah pendeknya orang itu." Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Engkau ghibah." Aisyah r.a. berkata: "Saya tidak menyebut kecuali yang sebenarnya ada padanya." Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Engkau telah menyebut yang paling jelek padanya."
Khulasahnya kita wajib menjaga kesatuan dan perpaduan jamaah dan memelihara ukhuwwah/persaudaraan. BUKTIKAN anda benar-benar mukmin dan ikhlas dalam perjuangan dengan melakukan A, B dan C terhadap sahabat yang bertelagah dengan anda.
A = Memaafkan kesalahan sahabat kita tu.
B=Berdoa kepada ALLAH agar dosanya diampunkan.
C= Doa dan harapkan sahabat itu dalam kebaikan terutamanya dalam doa rabitah(bayangkan mukanya waktu berdoa).
Saya yakin, kita mampu melakukannya walaupun tidak mudah. Ayuh kita cari keredhaan ALlah walaupun dalam kemarahan manusia. tk 3pm




Baca Selanjutnya...

Tuesday, August 12, 2008

KESILAPAN DI BULAN RAMADHAN - sambungan

4. Makan dan minum dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja (bukan kerana uzur yang diterima Islam). Uzur yang diterima ialah seperti haidh dan nifas.

5. Setengah imam menunaikan solat tarawih dengan CEPAT-LAJU tanpa tomakninah. . وقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم للذي لم يطمئن في صلاته ارجع فصل فإنك لم تصل (متفق عليه). وأسوأ الناس سرقة الذي يسرق من صلاته فلا يتم ركوعها ولا سجودها ولا القراءة فيها .
Nabi saw pernah berkata kepada orang yang tidak ada tomakninah ketika solat(semasa qiyam, rukuk, iktidal, sujud, duduk antara dua sujud) : SabdaNya,"Ulang kembali solat kerana sesungguhnya kamu tidak dikira solat tadi" hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim.
Seburuk-buruk pencuri ialah orang mencuri dalam sembahyang dengan tidak menyempurnakan rukuk, sujud dan bacaan dalam solat. Ada kesempatan tajuk SOLAT YANG SEMPURNA akan saya utarakan di blog ini, insyaALlah.

6.Meninggalkan perkara-perkara yang membatalkan puasa (المفطرات الحسية ) TETAPI tidak meninggalkan perkara-perkara yang membatalkan pahala puasa (المفطرات المعنوية ). Kerana itu kita mendapati ramai yang berpuasa hanya mendapat lapar dan dahaga. Puasa yang ditunaikan itu hanyalah RUPA PUASA tanpa disertai RUH PUASA.

Rupa Puasa ialah menahan diri dari makan minum, berjimak dan perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar sodiq hingga terbenam matahari.
Ruh Puasa ialah menahan diri dari segala jenis dosa dan larangan ALlah serta sentiasa mengerjakan yang fardu dan wajib.

7. Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat.

8. المصيبة العظمى - Musibah besar(Bala besar....bahasa orang pantai Timur) kerana Tidak mengutamakan solat Subuh berjamaah kerana TIDUR SEDAP tidak sebagaimana Tarawih. Umat Islam bersemangat mengerjakan solat sunat Tarawih secara berjamaah tetapi sangat kurang yang bersemangat menunaikan solat Subuh berjamaah di masjid atau surau. Ada ruang kita akan mendaetaili keutamaan solat Subuh berjamaah, insyaALlah.

9. Mempercepatkan makan sahur sebelum waktunya iaitu makan lewat malam. Yang disunatkan ialah melewatkan makan sahur. Katalah kita makan sahur jam 5.10pagi, 5.30pagi dah siap makan. Lepas tu bolehlah kita terus ke masjid menunaikan solat Subuh berjamaah. Kalau dah makan sahur seawal jam 4.00 pagi maka tak adalah ke masjid.....perut kenyang, apalagi,,,, berkeruhhhhhh.

10. Malas dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa.

11. Menunaikan solat witir sejurus selepas tarawih. Menurut dalil-dalil yang sohih, waktu yang terbaik bagi solat witir adalah penutup segala solat sunat di sesuatu hari itu berdasarkan hadith ertinya "Jadikanlah solat sunat witir sebagai solat kamu yang terakhir dalam satu malam". (Fath al-Bari, no 936). Sememangnya tidak salah untuk melakukan witir selepas tarawih, cuma sekiranya seseorang itu yakin akan kemampuannya untuk bangun bersahur dan boleh melakukan solat sunat selepas itu, maka adalah lebih elok ia melewatkan witirnya di akhir malam.

Kita rebutlah peluang dan ruang yang ALlah kurniakan untuk berlumba-lumba menunaikan ibadat dibulan Ramdhan yang mulia ini.
@SENGAJA DIBENTANG AWAL DI BLOG INI UNTUK TATAPAN DAN NOTA KEPADA MEREKA YANG MENGIKUTI KULIAH SAYA. PARA USTAZ BOLEH MENGGUNAKANNYA UNTUK BERKULIAH, BERKHUTBAH DAN LAIN-LAIN.
Baca Selanjutnya...

Monday, August 11, 2008

TEBUS KESILAPAN TIKA RAMADHAN TAHUN2 LEPAS

Assalamu'alaikum.

Semoga kita semua berada dalam rahmat(kasihsayang ALLAH). Kita termasuklah anak isteri dan sahabat-sahabat seagama n seperjuangan.

Ramadhan datang lagi, stiap yang mendatang adalah DEKAT. Ramadhan dah dekat. Sebelum masuk Ramdhan nie, jom kita mengkoreksi dan muhasabah diri atas kesilapan yang pernah kita lakukan di ramadhan di tahun-tahun yang lalu. Di bawah ini saya perturunkan beberapa kesilapan yang sering dilakukan oleh orang Islam sewaktu berpuasa.

>BULAN YANG ISTIMEWA
Sesungguhnya bulan Ramadhan al-mubarak adalah musim pelbagai ibadat seperti puasa, qiamullail, tilawah al-Quran, sedekah, zikir, doa dan istighfar. Begitu juga memohon syurga dan selamat dari api Neraka.

Maka jagalah masa dan sibuk dengan perkara yang mendekatkan diri dengan Allah mengikut apa yang telah disyariatkan TANPA menambah atau mengurangkan.

Sesungguhnya syarat diterima amal ialah IKHLAS dan IKUT RasuluLlah saw.

AWAS! PUASA YANG BINASA DAN CELAKA


Bila kita berpuasa maka ikutlah cara yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad saw. Sekiranya tidak, puasa yang ditunaikan itu adalah sia-sia, tak dapat apa-apa melainkan LAPAR da DAHAGA sahaja. Sudahlah lapar dan dahaga, lebih malang TIDAK MENDAPAT KEAMPUNAN DOSA dari ALlah swt.

•Sabda Nabi saw,
عن أبي هريرة: قال النبي كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صَوْمِهِ إِلا الْجُوْعُ وَالْعَطَشُ - رواه النسائي وابن ماجه
[ Berapa ramai orang yang berpuasa , tidak mendapat apa-apa daripada puasanya melainkan lapar dan dahaga ].

Daripada Ka'ab bin Ujrah ra, dia berkata : RasuluLlah saw bersabda, احضُرُوا المنبر، فحضرنا، فلما ارتَقَى درجةً قال: امين، فلما ارتقى الدرجةَ الثانية قال: امين، فلما ارتقى الدرجة الثالثة قال: امين. فلما نَزَلَ، قُلنا: يا رسولَ الله! لقد سمعنا منك اليومَ شيئا ما كنا نسمعه، قال: إن جبريل عليه السلام عَرَضَ لى فقال: بُعدٌ من اَدرَكَ رمضانَ فلم يُغْفَرْله، قلت : امين. فلما رَقِيتُ الثانية، قال: بعد من ذَكَرتَ عنده فلم يُصَلِّ عليك، فقلت: امين. فلما رقيت الثالثة، قال: بعد من ادرك أبَوَيهِ الكِبَرَ عنده أو أحدهما، فلم يُدخِلاه الجنةَ، قلت: امين

Maksudnya:
RasuluLlah saw bersabda, "Datanglah kamu semua ke mimbar”, maka kamipun datanglah. Apabila Baginda naik satu tangga, Baginda berkata: امين, apabila Baginda naik tangga kedua, Baginda berkata: امين , apabila Baginda menaiki tangga ketiga , Baginda berkata: امين.
Apabila Baginda turun, kamipun berkata: Wahai RasuluLlah saw, sesungguhnya kami telah mendengar daripada kamu hari ini sesuatu yang kami tidak pernah dengar.
Baginda bersabda: Jibril as datang kepada aku dan berkata: “ ‘CELAKALAH’ sesiapa yang berpuasa Ramadan, tetapi masih tidak diampunkan dosanya”. Aku menjawab: امين.
Apabila aku menaiki tangga kedua, Jibril berkata: “ ‘CELAKALAH’ sesiapa yang kamu disebut di sisinya, tetapi dia tidak berselawat ke atas kamu”. Akupun berkata: امين.
Apabila aku menaiki tangga ketiga, Jibril berkata, “ ‘CELAKALAH’ sesiapa yang menjaga di sisinya kedua ibubapanya yang sudah tua atau seorang dari keduanya, tetapi ibubapanya tidak memasukkannya ke syurga”. Aku menjawab: امين. (MINTAK TOLONG SAHABAT YANG AHLI HADITH SUPAYA CHECK STATUS HADITH....saya dah hilang catatannya. tk).

#KESILAPAN-KESILAPAN MUSLIM YANG BERPUASA DAN BERIBADAT DI BULAN RAMADHAN (من أخطاء الصائمين والقائمين )

1.Tidak mengetahui hukum hakam puasa dan tidak bertanya. Puasa main ikut-ikut aje. Puasa macam masa kita budak-budak dulu. Tidak mempelajari syarat-syarat sah, yang membatalkan puasa, hukum puasa pada hari yang diragukan, apa yang boleh, wajib atau haram dilakukan oleh seseorang yang sedang melakukan puasa, apa adab dan sunnah-sunnahnya, hukum-hukum qiyamullail, berapa bilangan raka'atnya, hukum-hukum puasa bagi yang berhalangan baik karena muasafir atau sakit, hukum zakat fitrah dan lain-lain.


فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ maka Bertanyalah kamu kepada AhluzZikri" jika kamu tidak mengetahui. (al-Anbiya': ayat 7).

وقال عليه الصلاة والسلام :من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين متفق عليه.
"Barangsiapa yang ALlah menghendakki baginya kebaikan nescaya ALlah menjadikannya orang yang faham agama".


2. Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram, samada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan kereta secara riba.

Ramai lagi kawan-kawan kita yang berpuasa tetapi TAK SANGGUP tinggal amalan riba KERANA mengejar kemewahan, menjaga status dan sebagainya. Pegawai Kerajaan Kumpulan A mana layak pakai kereta second hand. Dia lebih rela bergelumang dengan riba.

3. Bertaubat, bersolat dan berpuasa hanya di bulan Ramadhan. LEBIH MALANG bila ada yang berpuasa tetapi TIDAK SOLAT.


- BERSAMBUNG

#sumber dapatan dalam artikle ini ana ambik daripada tulisan ustaz zaharuddin a'rahman, pastu saya jumpa satu artikle Arab yang saya fikir di situlah ustaz zaharuddin ambik. Tugas saya memurni dan menambah bagusnya :) tk.
Baca Selanjutnya...

Friday, August 8, 2008

PEJUANG ISLAM MENTELADANI RASULULLAH SAW

Bulan Rajab telah berlalu, bulan yang banyak membicarakan tentang solat. Solat yang difardukan dalam peristiwa Isra dan Mi'raj. Kini, datang pula bulan Sya'ban. Bulan Sya'ban nak buat apa? Baca Yasin? Kadang-kadang kita beramal dengan apa yang tidak diperintahkan oleh RasuluLlah saw.

Jadi apa nak buat? Marilah kita menteladani Nabi saw. Kita ikut apa yang Nabi saw perintah agar dilakukan dalam bulan Sya'ban, bulan yang membawa kita menemui bulan Ramadhan al-Mubarak.

Bagaimana Menyambut Tibanya Ramadhan: #
1. Berdo'a, semoga ALLAH memanjangkan umur kita sampai bulan Ramadhan, begitu juga memohon kepada ALLAH pertolongan dan kekuatan dalam menunaikan puasa, qiyamullail dan beramal solih.

2. Bertafaqquh (memahami) hukum-hukam puasa memasuki puasa; mempelajari syarat-syarat sah, yang membatalkan puasa, hukum puasa pada hari yang diragukan, apa yang boleh, wajib atau haram dilakukan oleh seseorang yang sedang melakukan puasa, apa adab dan sunnah-sunnahnya, hukum-hukum qiyamullail, berapa bilangan raka'atnya, hukum-hukum puasa bagi yang berhalangan baik karena muasafir atau sakit, hukum zakat fitrah dan lain-lain.

3. Kebersihan/kesucian, maksudnya adalah kebersihan ma'nawi iaitu taubat yang tulus dan sebenar-benarnya dari segala dosa dan maksiat. Bagaimana mungkin seseorang menunaikan puasa sedangkan dia berbuka dengan sesuatu yang haram, atau meninggalkan solat.


4. Di antara persiapan jiwa dalam rangka menyambut bulan Ramadhan, hendaknya anda dengan sepenuh hati melakukan puasa sebaik-baiknya dan beramal solih pada bulan Sya'ban. Sebab pada bulan Sya'ban ini segala amal perbuatan diangkat kepada ALlah, sebagaimana sabda Rasululah saw yang diriwayatkan oleh Usamah bin Zaid. "Rasulullah lakukan puasa sepanjang bulan Sya'ban atau melakukan puasa pada bulan itu kecuali beberapa hari saja beliau tidak melakukannya". ( Al-Bukhari dan Muslim).

Jadi marilah kita mulai mempertingkat amal ibadat di bulan Sya'ban ini dengan tilawah al-Quran, qiamuLlail, solat sunat, berpuasa khususnya puasa sunat Sya'ban.

#artikel nie saya ambil dari sebuah laman web, kemudian saya murnikannya. Laman web mana dah tak ingat. tk
Baca Selanjutnya...

LAPAN dan LAPAN dan LAPAN


TIDAK BERMULA dan TIDAK BERAKHIR

Assalamu’alaikum اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ
الْحَمْدلله Segala pujian hanya tertentu untuk ALlah Tuhan Yang Maha Kaya lagi Maha Terpuji. Kita semua adalah miskin dan fakir, sentiasa mengharapkan limpah kurniaNYA. Sekaya mana kita, segagah mana kita….kita adalah miskin dan lemah tanpa pertolongan ALlah. Oleh sebab itu jangan merasakan “kalau tak ada aku, Islam nie tak menang”. INGAT! Perjuangan ini TIDAK BERMULA dengan kita dan TIDAK BERAKHIR dengan kita. Kita adalah di antara mata rantai yang memenangkan Islam.

08-08-08
Hari ini hari jumaat, bertarikh 8hb Ogos, bulan ke lapan dalam kalendar orang putih, tahun 2008 (08-08-08). Jam menunjukkan lapan lapan minit pagi(8.8am), Dengan ini dengan lafaz BismiLlah saya “mengkeudarakan” blog ini. Moga-moga diberkati Allah serta memberi manfaat pada kita semua.

Lapan Bahasa Melayu, eight dalam Bahasa Inggeris, orang Arab kata ثمانية . Bahasa Cina dan India saya tak tahu. Yang tu kena tanya Thian Chua dan Gobalan.

Bulan 8 mengingatkan tarikh saya “ditendang” mengajar di Kota Marudu Sabah. Saya dikehendakki melapor diri 1hb 8 tahun 2002.

PERJANJIAN BERAT SEBELAH
Teringat pula sirah Nabi saw, di mana Baginda saw membuka Makkah “Fath Makkah” pada tahun 8 hijrah, iaitu setelah berlakunya Perjanjian Hudaibiah pada tahun 6 hijriah. Perjanjian yang dirasakan oleh ramai orang-orang Islam termasuk Sayyiduna Umar sebagai berat sebelah dan merugikan Islam. Itulah tahap kemampuan pemikiran dan jangkauan politik orang bawahan(ahli). Tetapi ternyata lebih bijak lagi pimpinan tertinggi umat Islam waktu itu RasuluLlah saw. Perjanjian itu telah menjadikan Islam dapat memerintah dua negeri iatu Makkah selepas Madinah. Detailnya sila layari blog tantawi: http://ustaznasrudin-tantawi.blogspot.com/

INDAHNYA KEMATIAN
Takdir Allah, rupa-rupanya lesen memandu saya tamat(mati) pada 08-08-08. Saya dah hidupkan beberapa hari lalu. Saya pulak, bila nak mati, tak tahu lagi. Penyakit orang-orang besar tak ada lagi, baik kencing manis, sakit jantung dan darah tinggi. Harap-harap sihat sentiasa. Apa-apapun saat kematian saya dah dekat dan makin dekat. Sihat mati, sakitpun mati. Nak atau tak nak….kena mati. Setiap yang bernyawa pasti mati.
Yang penting mati dalam keimanan dan berjuang menegakkan Islam.
Seorang pejuang Islam sangat rindukan kematian kerana ‘bila mati’ barulah boleh jumpa KEKASIH. Baginya saat-saat kematian adalah saat-saat yang indah kerana sebentar lagi akan berjumpa dengan sang kekasih yang selama ini dirindukan. Terkadang kita takut mati kerana kematian akan memisahkan kita dengan orang-orang yang kita cintai. Orang tua, saudara, suami/isteri, anak. Ini menandakan kita lebih mencintai mereka daripada Allah. Jika kita benar-benar cinta kepada Allah maka kematian ibarat sebuah undangan mesra dari Allah.

LAPAN DALAM AL-QURAN
Saya cari-cari juga dalam al-Quran, berapa kali ALLah menyebut kalimah ‘lapan’? Kalau kita membuka al-Quran kita akan bertemu dua tempat yang menyebut kalimah LAPAN iaitu dalam surah al-Haaqah ayat 7 dan 17. Kupasan dan huraiannya, bukalah kitab-kitab tafsir atau tanya ustaz-ustaz. Tanya tantawi, al-yamani, ustaz mokhtar, ustaz syukry jusoh, ustaz zuridan, ustaz hazmi, ustaz tarmizi dan ustaz-ustaz lain.


LAPAN ASNAF ZAKAT
Apakah lagi keistimewaan angka 8 sayapun tidak berapa arif sangat. Oh ya, 8 asnaf yang berhak terima zakat iaitu “Sesungguhnya sedekah-sedekah (yakni zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang menguruskannya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hokum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana”. (at-Taubah: 60)Dalam ayat di atas Allah menyatakan lapan pihak untuk disalurkan harta zakat iaitu;1.Untuk golongan fakir.2.Untuk golongan miskin.3.Untuk golongan muallaf yang hendak dijinakkan hatinya dengan agama.4.Untuk ‘amil-amil yang dilantik menguruskan zakat.5.Untuk hamba-hamba yang ingin memerdekakan dirinya.6.Untuk orang-orang yang “dibelenggu” oleh hutang.7.Untuk dibelanjakan bagi kemaslahan agama Allah (Fi SabiliLlah).8.Untuk orang-orang musafir yang terputus bekalan.

LAPAN DALAM HADITH NABI SAW
Lagi apa ya? Fikir-fikir dan ingat-ingatkanlah!
Ada beberapa hadith yang menyebut tentang LAPAN antaranya:
Hadis Buraidah r.a katanya: Rasulullah s.a.w telah menyertai peperangan sebanyak sembilan belas kali dan baginda turut bertempur sebanyak lapan kali.
Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 3384

Hadis Ubadah bin As-Somit r.a katanya: Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sesiapa yang mengucap Dua Kalimah Syahadat iaitu: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ dan bersaksi bahawa Nabi Isa adalah hamba Allah, anak hambanya dan kalimah Allah iaitu Nabi Isa a.s dijadikan oleh Allah tidak berbapa hanya dengan kalimah KUN yang bererti jadilah engkau maka jadilah dia yang disampaikan kepada Mariam dan juga tiupan roh daripada-Nya, serta bersaksi bahawa balasan Syurga adalah pasti begitu juga balasan Neraka adalah pasti di mana Allah akan memasukkan mereka yang dikehendaki ke dalam Syurga melalui salah satu dari lapan pintu Syurga sebagaimana yang dikehendakinya
Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 41

SOLAT SUNAT ‘MURAH REZEKI’
Kalau kita rajin, dirikanlah solat sunat Dhuha. Ini adalah solat sunat di siang hari yang menjadi amalan Nabi saw. Paling sempurna ialah 8 rakaat, paling sedikit 2 rakaat. Rajin-rajinlah solat sunat Dhuha kerana sangat banyak kelebihannya. Buat dulu, baru tahu.

Seperkara lagi, isteri Nabi saw sembilan orang. Lapan orang kira bermadu, mengapa saya kata begitu? Kerana Nabi saw tidak berkahwin lebih daripada satu melainkan setelah kewafatan Khadijah r.ah.
Itulah coretan pertama saya dalam blog ini. Kalau ada kesilapan, bercanggah dengan kalam ALlah dan kalam Rasul maka tegurlah saya. Moga ALlah sentiasa memberi kekuatan pada saya untuk mengembang-subur Islam dan perjuangan Islam menerusi blog ini. Terima kasih, wassalam. Uye080808(8.8am).
# next saya nak criter, macamana nak sambut ketibaan Ramadhan. Baca! Jangan tak baca. Then copy> paste> edit> print >edar.




Baca Selanjutnya...