Friday, September 12, 2008

ZAKAT??? HARTA SEBAGAI PENYELAMAT - sambung

HIDUP DI DUNIA INI ADALAH UJIAN

ALlah menguji sejauhmana kesabaran dan ketaatan hamba-hambaNYA melalui:
1- Tubuh badan seperti kesihatan.
2- Harta benda seperti wang ringgit.
3- Pangkat kedudukan dan pengaruh.

•Semua nikmat kurniaan ALlah hendaklah digunakan mengikut perintah dan peraturan TUHAN yang menjadi 'tuan' kepada alam ini.

HARTA PENYEBAB NIKMAT atau NIQMAT DI AKHIRAT

a- Harta jadi penyebab NIKMAT yang akan membawa kita mendapat redha ALlah dan syurga ALlah di akhirat nanti sekiranya dimanfaatkan secara yang benar seperti zakat, bantu anak yatim, golongan fakir dan fi sabiliLlah.


b- Harta juga menjadi penyebab mendapat NIQMAT(azab) di akhirat nanti jika digunakan pada jalan yang tidak benar(haq) seperti berjudi, menipu, rasuah dan membazir.

PENGERTIAN ZAKAT

Dari Segi Bahasa
Berkat, Tumbuh, Bersih dan Subur

Dari Segi Istilah
Sejumlah harta tertentu yang diwajibkan oleh ALlah supaya diserahkan kepada orang-orang yang berhak menerimanya dengan syarat-syarat yang tertentu.

Pembahagian Zakat
1- Badaniah(Fitrah) 2-Maaliah(Hartabenda)

HIKMAT ZAKAT

•Tuntutan dua Kalimah Syahadah dan Ibadah(pengabdian kepada ALlah).
•Tanda bersyukur atas nikmat kurniaan ALlah.
•Menghilangkan perasaan kedekut dan tamak daripada hati si kaya.
•Membersihkan harta & jiwa orang yang kaya daripada hak-hak orang miskin, fi sabiliLlah dan lain-lain.
•Menyubur & mengembangkan harta.


SYAITAN JANJIKAN KEMISKINAN, ALLAH MENJANJIKAN KEAMPUNAN

Janji syaitan boleh nampak di mata. Kalau kau berpuasa, apa yang engkau dapat? Kalau engkau bersedekah dan berzakat, apa yang engkau dapat? ............ Pahala? Syurga?. Yang engkau dapat hanyalah lapar, dahaga dan harta engkau susut. Engkau kerja penat-penat kemudian bagi pada orang lain.

TUHAN menjanjikan keampunan dan syurga. Mana syurga? Mana keampunan@maghfirah? ........... Semua itu adalah di akhirat.

Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang ALLAH menjanjikan kamu (dengan) keampunan dari-padaNya serta kelebihan kurniaNya. Dan ALLAH Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya. AL-BAQARAH = 268

GANJARAN 700 KALI GANDA
Bandingan (derma) orang-orang yang membelanja-kan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tang-kai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya. al-Baqarah : 261

ANCAMAN AZAB NERAKA

Maksud Firman Allah Ta’ala at-Taubah : 34 & 35 :
Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (Iaitu) pada hari dibakar emas perak (dan harta benda) itu dalam neraka jahanam, lalu diselar dengannya dahi mereka, dan rusuk mereka, serta belakang mereka (sambil dikatakan kepada mereka): “Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri, oleh itu rasalah (azab dari) apa yang kamu simpan itu”.


Dan jangan sekali-kali orang-orang yang bakhil dengan harta benda yang telah dikurniakan Allah kepada mereka dari kemurahanNya - menyangka bahawa keadaan bakhilnya itu baik bagi mereka. Bahkan ia adalah buruk bagi mereka. Mereka akan dikalongkan (diseksa) dengan apa yang mereka bakhilkan itu pada hari kiamat kelak. Dan bagi Allah jualah hak milik segala warisan (isi) langit dan bumi. Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan segala yang kamu kerjakan. AaLI-IMRAN=180

Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) ugama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya. AL-BAQARAH=195

DOA SELAMAT
اللهم إنى أعوذبك من العجز والكسل وأعوذبك من الجبن والبخل وأعوذبك من غلبة الدين وقهر الرجال


“YA ALLAH AKU BERLINDUNG DENGAN ENGKAU DARIPADA LEMAH DAN MALAS, PENAKUT DAN KEDEKUT, DIBELENGGU HUTANG DAN LELAKI YANG JAHAT”

Sekian, terima kasih.

1 comments:

  1. Salam Ustaz,

    Adakah Tanah dan rumah yang kita miliki termasuk dalam zakat harta/benda?
    Bagaimanakah pengiraan dan basis zakat yang patut dikenakan?
    terima kasih

    ReplyDelete