Sunday, October 5, 2008

SUTRAH.....apa benda tu?

Seorang pengunjung blog bertanya tentang sutrah. Penerangannya seperti berikut:

Sabda Nabi saw,

لو يَعْلَمُ الْمَارُّ بين يَدَيْ الْمُصَلِّي مَاذَا عليه لَكَانَ أَنْ يَقِفَ أَرْبَعِينَ خَيْرًا له من أَنْ يَمُرَّ بين يَدَيْهِ قال أبو النَّضْرِ لَا أَدْرِي أَقَالَ أَرْبَعِينَ يَوْمًا أو شَهْرًا أو سَنَةً
Ertinya : Sekiranya seorang yang melintas di hadapan orang yang sedang bersolat ini mengetahui apa jenis dosanya (lalu di hadapan orang solat) nescaya untuk berhenti menunggu empat puluh lebih baik dari lalu di hadapan orang solat ini, berkata perwai : aku tidak tahu samada Nabi menyebut empat puluh hari atau bulan atau tahun" ( Riwayat Al-Bukhari)

Sutrah boleh diterjemah dengan makna "penghadang" khususnya sewaktu kita menunaikan solat sunat. Ini supaya orang tidak melintas di hadapan orang sedang solat.

Sutrah itu boleh jadi tiang, dinding, orang yang sedang duduk atau objek seperti tongkat(orang boleh lihat). Kalau mereka hendak melintas, boleh melintas selepas sutrah.
Kalau ada yang melintas di antara orang yang sedang solat dengan sutrah maka itulah yang dilarang oleh RasuluLlah saw,

إذا صلى أحدكم إلى شَيْءٍ يَسْتُرُهُ من الناس فَأَرَادَ أَحَدٌ أَنْ يَجْتَازَ بين يَدَيْهِ فَلْيَدْفَعْهُ فَإِنْ أَبَى فَلْيُقَاتِلْهُ فَإِنَّمَا هو شَيْطَانٌ
Ertinya : Apabila seorang kamu sedang solat dan mempunyai sutrah menghalangnya, dan jika tiba-tiba ada orang yang ingin mencerobohi hadapannya maka hendaklah ingin menegahnya, jika dia (yang ingin menyeberang) enggan berhenti, hendaklah kamu bersungguh 'menghalangnya' kerana dia adalah Syaitan" ( Riwayat Al-Bukhari)

Sekian, terima kasih.

1 comments:

  1. Salam ustaz... Apakah hukumnya apabila anak kecil kita berusia 2 tahun kebawah menggangu kita dgn duduk, peluk kita sedang dlm kita menunaikan solat?

    ReplyDelete