Wednesday, October 22, 2008

HAJI MABRUR Siri 3 - Haji tidak sah dan tertolak

Macamana haji boleh batal?
Macamana haji tak sah? Duit habis 10 ribu, tinggal kampong halaman 45 hari.
Itu sebab kita kena belajar, menuntut ilmu, baru tahu cara2 mengerjakan haji. Kejahilan adalah punca utama tidak mendapat Haji Mabrur.

27 tahun dahulu saya belajar di Kolej Islam Kelang. Masih segar dalam ingatan saya pesanan Ustaz Abdul Rahman tentang ibadat Haji. Katanya, “Ramai orang yang tidak sah Hajinya kerana tawaf”.

Jom kita teliti apa sebab tidak sahnya tawaf. Nampak mudah tetapi kalau kita amati betul-betul memang benar kenyataan ustaz saya tu bahawa ramai yang mengerjakan haji tetapi hajinya tidak sah kerana TAWAF. Tawaf ialah salah satu daripada rukun Haji. Rukun Haji bila tertinggal atau tak sah, maka tak sahlah haji.

Syarat-syarat sah Tawaf
1. Suci daripada hadas dan najis.
2.
Menutup aurat.
3. Tujuh kali keliling.
4. Bermula dan berakhir di Hajar Aswad.
5. Kaabah di sebelah kiri orang yang bertawaf.
6. Tawaf di luar Kaabah dan Hijir Ismail tetapi di dalam masjid.
7. Dalam niat dan tujuan tawaf.


Perhatikan betul-betul pada perkara yang bertulisan merah dalam syarat-syarat sah tawaf. Di situlah berlakunya kecuaian orang yang tawaf.

Pertama: Orang yang tawaf wajib suci daripada hadas kecil dan hadas besar.
Hadas kecil hilang/terangkat apabila kita mengangkat wuduk. Persoalannya ialah adakah wuduk kita betul dan sah?

Ramai orang yang mengambil wuduk tetapi tak sah. Bila wuduk tak sah maka tawaf tak sah. Bila tawaf tak sah maka haji pun tak sah.

Di mana silapnya dalam berwuduk? Terutamanya ialah ketika menyapu kepala(hukum asalnya bukan menyapu rambut). Hukumnya ialah menyapu sebahagian kepala. Tetapi yang ramainya ialah menyapu hujung rambut atau dahi(termasuk dalam bahagian muka). Agak payah saya nak terangkan di sini. Mereka yang mengikuti kuliah saya sangat memahami persoalan ini.

Kedua : Orang yang tawaf wajib menutup aurat.
Batal tawaf kerana tidak menutup aurat. Ia biasanya berlaku kepada jemaah haji wanita ketika istilam(sunat sahaja). Fahami betul-betul apa yang hendak saya utarakan ini.

Aurat wanita ialah seluruh tubuh badannya kecuali muka dan telapak tangan.
Terbuka aurat berlaku(kalau tidak diambil berat) iaitu ketika istilam/isyarat tangan ke arah Penjuru Hajar Aswad dan Penjuru Yamani.
Jemaah haji wanita sewaktu mengangkat tangan untuk istilam, lengan bajunya turun/terlondeh ke bawah maka terdedahlah aurat tangannya, Bila terdedah aurat maka batallah tawafnya, bila batal/tidak sah tawaf maka tidak sah hajinya. Sebab itulah seorang wanita hendaklah berhati-hati ketika istilam, alangkah baiknya wanita memakai stoking lengan.

Ketiga : Orang Tawaf wajib sentiasa mengirikan Ka’abah.
Dada hendaklah sentiasa hala ke depan manakala bahu sentiasa mengirikan Ka’abah. Jemaah haji hendaklah berhati-hati ketika istilam ke penjuru Hajar Aswad jangan sampai berpusing dada ke arah Ka’bah. Jadi ketika istilam tangan sahaja diisyaratkan ke penjuru hajar aswad, pastikan bahu kita sentiasa mengirikan Ka’bah.

Jemaah haji juga hendaklah berhati-hati ketika asyik membaca buku nota/doa semasa tawaf. Dibimbangi bahunya sudah tidak mengirikan Kaabah lagi kerana tumpuan matanya pada buku nota, berjalan ikut kaki. Apalah ertinya sibuk membaca doa-doa itu sedangkan hati kosong kerana tidak memahami maknanya.

Saya menasihati para jemaah haji khususnya ketika tawaf tak payahlah membawa sebarang buku nota/doa atau menyibuk diri dengannya. Berikan tumpuan sepenuhnya pada tawaf, bacalah mana-mana doa yang kita ingat.

Keempat: Orang Tawaf hendaklah sentiasa dalam tujuan tawaf.
Sewaktu tawaf jangan mengejar seseorang atau mempercepatkan langkah untuk mendapatkan seseorang di depannya. Ini sudah dikira tidak dalam tujuan tawaf.
Bagi mereka yang bergerak dalam kumpulan kena lebih berhati-hati termasuk suami isteri. Kerana bimbang ditinggalkan kumpulan atau suami maka dipercepatkan langkah kerana mengejar bukan kerana tujuan tawaf.
Berhati-hati, inilah yang kerap berlaku sewaktu tawaf.

Saya fikir itulah beberapa peringatan saya kepada jemaah haji.
Slot berikutnya ialah berhubung pantang larang besar ketika mengerjakan haji, insyaALlah.

No comments:

Post a Comment