Tuesday, June 30, 2009

SIAPA LAYAK JADI AHLI JAWATANKUASA MASJID? .......negeri Selangor telah dan sedang menyusun SIRI 3

Salam muslimin yang dirahmati ALLah,

Jadi jawatankuasa masjid nie bukan suka-suka, bukan cari glamour. Yang kita jaga tu rumah ALlah bukan rumah raja or menteri.

MENDIRIKAN SOLAT DENGAN CERMAT DAN TEPAT
Sifat orang-orang yang beriman dengan Allah dan hari Akhirat itu ialah “Aqamus Solah”, iaitu mendirikan solat. Kalimah “Aqamu” diertikan dengan, melakukan dengan cermat, cermat dari segala segi, termasuk bacaanya betul, demikian juga makhraj dan tajwidnya. Cermat dari segi perbuatan bukan sahaja perbuatan ketika melaksanakan rukun-rukun solat, tetapi juga cermat dalam pekerjaan selepas dari nenunaikan solat. Semestinya tingkah laku selepas solat itu masih berhubung dan solat yang didirikan, termasuklah kerja-kerja ketika berusaha mencari rezeki. Mereka mesti mendapatkan rezeki yang halal dengan cara yang diredhai Allah. Ini kerana fungsi solat ialah untuk mencegah perkara yang keji dan mungkar.

Tindakan yang dilakukan selepas solat mestilah mencerminkan peranan solat itu sendiri. Jika urusan selepas solat terus bergelumang dengan perkara yang haram, seperti menjalankan pernigaan dengan modal wang riba dan sebagainya, menipu, rasuah bagi mendapatkan sesuatu. Ternyata solat yang didirikan tidak memenuhi ciri yang dikehendaki oleh Allah s.w.t.. Mungkin mendirikan solat untuk tujuan tertentu, bukannya untuk beribadah kepada Allah s.w.t.

Orang yang mendirikan solat secara ikhlas untuk Allah s.w.t. pasti pekerjaan mereka seiring dengan sumpah yang diucapkan di dalam solat mereka. Bukankah mereka sudah berjanji dengan Allah Taala bahawa solat yang mereka didirikan, segala kegiatan hidup mereka, bahkan kematian yang bakal dihadapi, semuanya untuk Allah Taala. Untuk itu kiranya mereka mencari rezeki semestinya yang halal. Menuntut yang halal itu adalah suatu kefardhuan. Rezeki yang akan dinafkahkan untuk diri dan keluarga, mempunyai kaitan dengan urusan Akhirat. Justeru itu apabila mereka menyediakan makan minum untuk diri dan orang-orang di bawah tanggungannya mestilah dari rezeki yang baik dan halal. Jika untuk membeli pakaian yang bakal digunakan untuk diri dan keluarga mesti dengan tujuan untuk menutup aurat. Sesungguhnya menutup aurat adalah suatu kefardhuan. Membeli rumah tempat tinggal mestilah dengan cara yang halal. Bukan melalui sistem riba kerana di dalam rumah itu akan didirikan solat untuk Allah Taala. Sedangkan Allah Taala itu Maha Baik.

Seterusnya sifat cermat paling dituntut dalam mengawal hati ketika solat, supaya ia tertumpu kepada mengingati Allah Taala. Ini kerana di antara tujuan solat itu ialah untuk mengingati Allah, “أقم الصلاة لذكرى” (dirikanlah solat untuk mengingati-ku). Walaupun pada lahirnya dilihat sempurna solatnya, tetapi jika hatinya merayau dan lalai dari mengingati Allah s.w.t., maka itu tidaklah dinamakan mendirikan solat.

BERANI BERKATA BENAR, TIDAK TAKUT.
Selain dari mendirikan solat dan mengeluarkan zakat, di antara sifat orang-orang beriman itu ialah, seperti firman Allah dalam ayat ke 18 surah At-Taubah : “ولم يخش إلا الله” (dan tidak takut kepada sesiapapun kecuali kepada Allah). Ciri terpenting yang ada pada diri orang-orang yang beriman ialah tidak gentar dengan sebarang ugutan atau ancaman yang didatangkan oleh manusia. Tidak takut hilang pekerjaan, tidak takut ancaman penjara atau buang daerah demi menegakkan kebenaraan Islam. Mereka hanya takut kepada Allah s.w.t. dalam erti kata patuh kepada suruhannya dan meninggalkan segala larangannya.

Ciri-ciri orang yang layak berkunjung ke Rumah Allah dengan tujuan untuk memakmurkannya, mentadbir dan memelihara masjid Allah dijelaskan. Iaitu mereka yang benar-benar beriman dengan Allah s.w.t. dan juga hari Akhirat, membuktikan keimanan mereka dengan menunaikan solat yang dilengkapi syarat-syarat serta dengan hati yang khusyuk. Mengikis sifat bakhil dengan mengeluarkan zakat dari sebahagian harta kekayaan yang dimilikinya, sama ada zakat yang wajib ataupun sedekah sunat. Dari keimanan itu lahirlah sifat tidak gentar dengan sebarang ugutan makhluk kecuali hanya kepada Allah Taala.

Mereka yang mempunyai sifat-sifat di atas layak menerima anugerah ALLah yang paling besar iaitu hidayah. Dengan hidayah rumahtangga, masyarakat dan negara akan hidup dalam suasana yang baik tanpa kezaliman dan kejahatan.

uye02022000 - tarikh siap salin drp tulisan TGNAA.
Baca Selanjutnya...

RELAKS seKEJAP...........jangan merempit lagi

Akibatnya...........mak ayah yang susah, adik beradik susah, orang ramai susah. Dia tak susah kerana dah mati. Kalau dia hidup lagi susah kerana nak urus berak kencing, abis duit kerana mengubatinya. Tu di dunia, di akhirat.......kat akhirat mungkin susah kerana menyusahkan orang lain.
Sekian, terima kasih.
Baca Selanjutnya...

Monday, June 29, 2009

SIAPA LAYAK JADI AHLI JAWATANKUASA MASJID? .......negeri Selangor telah dan sedang menyusun. SIRI 2

Salam para muslim dan muslimah,
Baru sampai kat umah di Kuantan, saya out station 2 or 3 hari. Itu sebab 2 hari ntak up date blog. Kita sambung cerita pasal kelayakan untuk menjadi ahli jawatankuasa masjid termasuklah pegawai masjid dan penyampai ilmu(khatib n pengkuliah) di masjid dan surau.

ORANG YANG LAYAK MENJADI AHLI JAWATANKUASA MASJID
Allah berfirman lagi,
إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَـجِدَ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الاٌّخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَوةَ وَءاتَى الزَّكَوةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ “Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.” At-Taubah : 18.

Masjid adalah bangunan yang sengaja dibina bagi membolehkan orang-orang Islam dan orang-orang mukmin menziarahi Allah. Dalam satu hadith Qudsi, Allah swt ta’ala berfirman, yang bermaksud: “ Ketahuilah bahawa rumah-Ku di bumi ialah masjid. Maka berbahagialah bagi orang-orang yang menziarahi-Ku. Terhadap para penziarah rumah-Ku itu berhaklah mereka menerima layanan baik dari-Ku”.

Melalui hadith qudsi itu, ALlah mengakui bahawa masjid-masjid itu adalah rumahNya. ALlah menawarkan layanan istimewa terhadap para pengunjungnya. Para pengunjungnya tidak lain ialah golongan mukmin; semestinya merekalah golongan yang mengingati ALlah. Keengganan atau kurangnya minat sesetengah orang mukmin mengunjungi masjid laksana orang yang tidak sudi melawat ke rumah orang yang telah berbuat baik kepada mereka. Terhadap sesama manusiapun, sekiranya seseorang itu berbuat baik kepada kita, tentulah timbul perasaan di hati untuk mengucap terima kasih. Kalau boleh setiap ketika kita ingin berkunjung ke rumahnya untuk membalas budi baiknya. Mungkin akan terkilan di hati sekiranya kita tidak menemui dan menziarahi rumahnya, apatah lagi jika saban hari lalu di hadapan rumahnya. Betapalah pula terhadap ALlah swt yang menciptakan manusia dan alam seluruhnya, yang telah mengurnikan pelbagai nikmat yang tidak terhitung banyaknya. Kurnianya yang paling agung yang wajib disyukuri ialah apabila dihantarkan para Rasul kepada masyarakat manusia serta diturunkan kitab-kitab sebagai panduan manusia demi kebaikan di dunia dan di akhirat.

Dalam keadaan demikian orang-orang mukmin itu dikira tidak menghargai kurnia ALlah. Lebih-lebih lagi apabila ALlah mengisytiharkan bahawa masjid-masjid itu sebagai rumahNya. Jika orang mukmin tidak mengunjungi masjid-masjidNYA beerti mereka tidak mengenang budi dan tidak bersyukur anugerah nikmatNYA yang tidak terhingga.

Semakin kerap seorang mukmin berkunjung ke masjid beerti semakin kerap mereka menyatakan kesyukuran terhadap ALlah.

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَـجِدَ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الاٌّخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَوةَ وَءاتَى الزَّكَوةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ “Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.” At-Taubah : 18.

Dalam ayat ke 18 di atas, ALlah menjelaskan siapakah orang-orang yang layak memakmurkan masjid ALlah, yang layak jadi pengerusi atau nazir, jawatankuasa serta pegawai masjid untuk mentadbir masjid, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud :

“Hanya sesungguhnya yang (layak) memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman dengan Allah dan hari Akhirat…….”

Sebelum seseorang itu pergi ke masjid Allah dengan tujuan hendak memakmurkannya, perlulah memastikan dirinya sama ada sebenarnya beriman dengan Allah Taala dan juga beriman dengan hari Akhirat. Beriman dengan Allah Taala adalah menjadi asas keimanan kepada yang lain-lainnya. Ini kerana apabila seseorang itu beriman dengan Allah s.w.t. mereka mestilah beriman dengan Rasul-Nya, beriman dengan kitab-kitab-Nya, beriman dengan malaikat-Nya, beriman dengan qadha dan qadar dan seterusnya beriman dengan hari Akhirat. Beriman dengan hari Akhirat telah digandingkan dengan beriman kepada Allah dalam ayat ke 18 surah At-Taubah. Ini sesuai dengan naluri dan kehendak manusia yang ingin hidup lama dan kalau boleh, tidak mati-mati. Kematian yang menimpa manusia bukan bererti tamat riwayat hidup manusia. Mati hanyalah menyingkap tabir pemisah antara kehidupan di dunia dengan kehidupan abadi. Alam Barzah adalah tempat yang memisahkan antara kehidupan di alam fana dengan kehidupan di alam akhirat yang abadi.

Beriman dengan Allah Taala bukan sekadar menyebutnya dengan lidah semata-mata. Justeru beriman dengan Allah Taala itu bererti mereka beriman dengan firmannya iaitu wahyu Allah yang terkandung di dalam Al-Quran secara keseluruhan. Bukan sekadar percaya dan mengamalkannya hanya pada ayat-ayat yang berhubung dengan ibadah khusussiah seperti solat, puasa, zakat dan haji, sedangkan ayat-ayat yang berhubung dengan pembinaan negara Islam dan melaksanakan hukum-hukum yang berlandaskan Al-Quran dan sunnah diketepikan dari urusan bernegara. Sikap menerima separuh dari firman Allah dan menolak sebahagian yang lain adalah jelas membawa kekufuran.

Demikian pula beriman dengan kehidupan hari Akhirat. Tidak sekadar mengetahui adanya hari Akhirat selagi tidak melaksanakan tuntutan apa yang ia ketahui. Yang demikian itu sekadar tahu tetapi belum beriman. Sedangkan ayat mengenainya ialah : “من ءامن بالله” (orang yang beriman dengan Allah) bukannya “من علم بالله” (orang yang tahu adanya Allah). Tidaklah dikatakan beriman dengan Allah dan hari Akhirat jika seseorang hanya beriman dengan sebahagian firman Allah yang sesuai dengan kemahuan nafsunya. Sebaliknya menolak sebahagain hukum Allah atas kepentingan peribadi ataupun kepentingan untuk mengekalkan kuasa dalam politik dan sebagainya. Tindakan demikian dengan jelas telah membawa kepada runtuhnya Iman. Adakah dianggap beriman dengan hari Akhirat jika keimanan telah dibiarkan runtuh atas kepentingan nafsu duniawi itu ? - BERSAMBUNG
Baca Selanjutnya...

Saturday, June 27, 2009

SIAPA LAYAK JADI AHLI JAWATANKUASA MASJID? .......negeri Selangor telah dan sedang menyusun. SIRI 1

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Saudara-saudari muslimin dan muslimat sekalian,

Hampir seluruh negeri Selangor berlaku pertukaran ahli jawatankuasa masjid bermula Jun 2009. Tata cara pemilihan dan perlantikan ahli jawatankuasa masjid tidaklah saya mengetahuinya. Apa yang saya tahu, boleh dikatakan seluruh ahli jawatankuasa masjid dikuasai oleh orang-orang PR(Pakatan Rakyat) yang beragama Islam. Maka adalah suara-suara tidak senang dan sebagainya.

Al-Quran telah menetapkan siapakah yang layak menjadi ahli jawatankuasa masjid termasuklah memakmurkannya. Mari kita meninjau dan memahami siapakah sebenarnya layak.

ORANG-ORANG YANG TIDAK LAYAK MEMAKMURKAN MASJID ALLAH
Firman ALLah Ta’ala:
﴿مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَن يَعْمُرُواْ مَسَاجِدَ الله شَـهِدِينَ عَلَى أَنفُسِهِم بِالْكُفْرِ أُوْلَـئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَـلُهُمْ وَفِى النَّارِ هُمْ خَـلِدُونَ - إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَـجِدَ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الاٌّخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَوةَ وَءاتَى الزَّكَوةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ ﴾
“Tidaklah layak orang-orang kafir musyrik itu memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah, sedang mereka menjadi saksi (mengakui) akan kekufuran diri mereka sendiri. Mereka itu ialah orang-orang yang rosak binasa amal-amalnya dan mereka pula kekal di dalam neraka.” At-Taubah : 17.

ALLah menjelaskan bahawa golongan musyrikin sama sekali tidak berhak memakmurkan masjid ALLah. Samada musyrikin dulu atau musyrikin moden. Ini kerana musyrikin dahulu secara terang-terang memusuhi ALLah dan RasulNya. Manakala musyrikin moden kini yang meragui atau menolak al-Quran secara keseluruhan atau sebahagiannya. Musyrikin moden tiada bezanya dengan musyrikin di zaman Nabi saw kerana mereka lebih yakin kepada hukum dan undang-undang ciptaan manusia daripada hukum ALLah.

Golongan musyrikin tidak layak dan tidak berhak memakmurkan masjid kerana masjid itu adalah Rumah ALLah di muka bumi ini. Mereka tidak ada alasan untuk berbuat demikian kecuali mempunyai tujuan tertentu sebagaimana golongan munafiq yang membina masjid Dhirar. Kaum musyrikin itu secara terang mengakui diri mereka kafir. Mereka tiada kaitan dengan masjid kerana mereka idak menyembah Allah. Sedangkan masjid-masjid itu adalah Rumah Allah.

Yang menjadi persoalan bahawa kafir itu boleh berlaku apabila seseorang itu murtad. Kalaupun mereka tidak mengakuinya namun kafir itu boleh terjadi disebabkan mereka meragui atau menolak al-Quran sebagai peraturan hidup untuk mengatur diri, keluarga, masyarakat dan negara. Kafir lawannya iman. Keimanan akan runtuh sekiranya melakukan perkara yang meruntuhkannya seperti mengambil sebahagian hukum al-Quran yang dianggap sesuai dan menguntungkan mereka TETAPI menolak sebahagian hukum al-Quran yang lain kerana beranggapan ia sudah tidak sesuai untuk zaman moden ini yang bermasyarakat majmuk dan lain-lain.

Dalam dunia politik moden dan sekular……… kerap kedapatan ucapan dan kenyataan yang boleh meruntuhkan iman. Umpamanya menganggap bahawa Islam tidak boleh dicampuraduk dengan politik, nanti Islam akan tercemar. Ini beerti memisahkan politik daripada Islam. Ini adalah fahaman sekular yang bercanggah dengan al-Quran. Sesungguhnya ini adalah antara kejayaan terbesar penjajah Barat ke dalam dunia dan diri umat Islam. Islam tanpa politik dan kuasa pentadbiran adalah tidak bermakna, Islam ibarat ular yang telah kehilangan bisanya, yang tinggalnya hanyalah rasa geli.

Apabila faham memisahkan atau mengasingkan Islam daripada urusan negara dianuti oleh umat Islam MAKA runtuhlah aqidah umat Islam. Lantaran itu musnahlah segala amalannya dan menjadi sia-sia. Jika mereka pergi ke masjid beramal sebanyak mana sekalipun nescaya tidak berguna lagi. Amalan mereka telah runtuh dan sia-sia belaka. Walaupun tujuan amal itu adalah pelaburan untuk hari akhirat, tetapi kekufuran telah memusnahkan segala-galanya.
أُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ . Akhir hidup mereka di akhirat ialah kekal di dalam neraka. وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ

Sekian, terimA KASIH.
Baca Selanjutnya...

Friday, June 26, 2009

PEMERGIAN YANG TAK KESAMPAIAN.....meninggalnya ayah Salahuddin Ayub

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Malam tadi sekitar jam 1.15pagi ustaz Nasrudin Hassan Tantawi menalipon ke handset aku(yusof embong), "Assalamu'alaikum ustaz! Ustaz kat mana?" Aku menjawab ringkas berseloroh, "Atas katil :)))". Aku sememangnya baru nak merebahkan badan ke atas katil, Aku sebenarnya baru balik dari menghantar anak lelaki aku Habibullah ke terminal bas bandar Kuantan untuk ke Kota Bharu. Kata ustaz Nasrudin lagi, "Besuk kita ke Batu Pahat, ayah Salahuddin Ayub meninggal dunia". Sambungnya lagi, "Kita bertolak jam 5 pagi, ustaz tunggu kat umah". Aku kata, "Ok insyaALLah, cuma enta kena call ana, kejutkan ana kerana tak tido lagi nie".

Terbangun dari tidur.....sekitar jam 5.45pagi aku bergegas ke masjid al-Fattah untuk menunaikan solat Subuh. Dalam hati aku, "tak jadi pergi agaknya ustaz Nasrudin ke Batu Pahat atau aku telah ditinggalkannya".

Setelah solat Subuh, aku mendapati Khalilullah anak aku yang ke 8 ada di luar masjid. Katanya' "Ayah! ustaz Nasrudin tunggu kat umah". Pendek cerita bergegaslah aku balik ke rumah menaiki kereta Kancil kuning isteri aku, CAX1672.

Sampai kat rumah, aku memberitahu ustaz Nasrudin dan dua orang lagi supaya solat kat surau berdekatan, sambil aku pulak mempersiapkan diri.

Aku dah siap berpakaian, pakai baju hijau muda, baju baru siap ditempah(2 helai...1 warna putih dan satu lagi warna hijau muda) oleh isteri tersayang. Elok juga aku rasmikannnya pada hari Jumaat. Sebelumnya isteriku berkata, "Eloklah pakai yang warna putih, lawa pulak Salahuddin pakai hari itu(perasmian mesyuarat agung Pas Kawasan Paya Besar".

Jam dalam Trajet(kereta kedarah minyak) ust Nasrudin menunjukkan 6 lebih. Aku mintak anak muda supaya duduk di sebelah kerana aku nak bawa, aku nak pecut cepat ke Batu Pahat. Di masa yang sama ustaz Nasrudin sedang menalifon seseorang bertanyakan jarak perjalanan dan masa....Katanya dia bercakap dengan Suhaizan. Ustaz Nasrudin kata, "Tak sempat ustaz, jenazah akan dikebumi jam 9 pagi, tak sempat kita......". Rupanya bukan di Batu Pahat, atas lagi di Pontian, dah jadi jarak macam nak ke Johoh Bharu. So kami sepakat membatalkan hajat menziarahi Salahuddin yang kematian ayahnya yang disayangi. Pemergian yang tak kesampaian, hanya sampai ke dai kopi aje. Akhirnya aku dan ustaz Nasrudin minum pagi di restoran Siraj sebelah Nirwana Batu Tiga Kuantan.

Semoga ALlah mengampunkan dosa-dosa allahyarham Haji Ayub dan memasukkannya sebaris dengan kalangan para solihin. Sekian, terima kasih.
Baca Selanjutnya...

Thursday, June 25, 2009

HADIS-HADIS PALSU BERKAITAN BULAN REJAB

Salam sahabat-sahabat yang dikasihi,

Jangan anda sengaja berbohong kepada RasuluLlah saw kelak anda dicampakkan ke dalam neraka. Sesuatu yang bukan hadith dikatakan hadith Nabi saw. Bila muncul bulan Rejab maka ramailah yang menyebut keutamaan bulan Rejab berdasarkan hadith palsu(hadith rekaan)

Berikut dipanjangkan tulisan Ustaz Khairul Azmi(pengajar Ma'ahad Darul Fikri Kuantan Pahang) lulusan bahagian hadith di al-Azhar University.
1.) Hadith yang diriwayatkan oleh asSilafi bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : "Kelebihan Rejab atas segala bulan bagaikan kelebihan Al-Quran atas segala zikir; kelebihan Sya'ban atas segala bulan adalah seperti kelebihan Muhammad atas segala para Nabi dan kelebihan Ramadhan atas segala bulan bagaikan kelebihan Allah atas segala hambanya." Hadith ini adalah Maudhu'. Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu' (Jld 1) - Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 517

2.) Abu Muhammad Al- Khallal , Ad-Dailami , Al-Ashbahani meriwayatkan dari Mansor bin Yazid Al-Asadi , dari Musa bin 'Imran , dari Anas bin Malik r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : "Bahawasanya di dalam Syurga ada sebuah sungai yang dipanggil Rejab , airnya lebih putih daripada susu dan lebih manis daripada madu , barangsiapa berpuasa sehari sahaja dari bulan Rejab nescaya Allah memberinya minum dari sungai itu".
Kata Az-Zahabi : Mansor bin Yazid tidak dikenali orangnya dan khabarnya ( Hadithnya ) adalah Batil. Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu' (Jld 1) - Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 5143.)

3. Hadith yang biasa digunakan Puasa Rejab seperti berikut : Ibnul-Jauzi menyebutkan dari riwayat Al-Furat bin As-Saib , dari Maimum bin Mahran dari Abu Zarr r.a. katanya : Rasulullah s.a.w. bersabda : Ertinya: "Barangsiapa berpuasa sehari dari bulan Rejab disamakan dengan puasa sebulan . Barangsiapa berpuasa tujuh hari dari bulan Rejab nescaya ditutup baginya pintu - pintu Neraka Jahim yang tujuh . Barangsiapa berpuasa lapan hari dari bulan Rejab nescaya dibukakan bagikan baginya pintu - pintu Syurga yang lapan itu . Barangsiapa berpuasa sepuluh hari dari bulan Rejab maka Allah menukarkan kejahatan - kejahatannya dengan kebaikan - kebaikan , dan barangsiapa berpuasa lapan belas hari dari bulan Rejab nescaya berserulah seorang penyeru bahawasanya telah diampunkan apa yang telah lalu dan mulakanlah amalan."

Kata Ibnul-Jauzi : Hadith ini tidak sah Kata Yahya bin Ma'in : Al - Furat bin As-Saib tidak bernilai apa-apa. Kata Al-Bukhari dan Ad-Daruquthni : Dia adalah matruk. Dalam sanad juga terdapat Risydin Abu Abdullah yang juga seorang yang matruk Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu' (Jld 1) - Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 524 4.)

4. Ibnu - Jauzi menyebutkan dari riwayat Muhammad bin Abdul - Baqi dari jalan Abu Bakr Muhammad bin Al-Hasan An Naqqasy , dari Abu Sa'id r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : "Rejab adalah bulan Allah , Sya'ban bulanku dan Ramdahan bulan umatku…..dan seterusnya yang terlalu panjang untuk dinukilkan.Kata Ibnu - Jauzi :Hadith ini adalah Maudhu' Al-Kasa-i yang terdapat dalam sanadnya tidak dikenal orangnya . Manakala An-Naqqassi iaitu Abu Bakar bin Muhammad bin Al- Hasan An- Naqqassi dituduh berbohong Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu' (Jld 1) - Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 529, kasyful Khafa hadis no 13585.)

5. Hadis mengenai kelebihan solat-solat tertentu:
"Sesiapa yg bersembahyang maghrib pada malam pertama di bulan Rejab kemudian bersembahyang 20 rakaat selepasnya, dia membaca disetiap rakaat surah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas sekali dengan sepuluh kali salam, nescaya Allah menjaga dirinya, keluarganya, hartanya dan anaknya, dan diselamatkan dari azab kubur, dan dia akan melalui sirot seperti kilat tanpa dikenakan hisab dan azab". Sumber : Fatawa Syeikh Athiyyah Saqr.

Kesimpulan.
1. Para ulama hadis diantaranya Ibnu Hajar Al-Asqallani, Ibnu Taimiyyah dll menyatakan bahawa tidak ada hadis yg sahih tentang kelebihan bulan rejab secara khusus melainkan ia adalah termasuk di antara bulan2 haram.

2. Adapun berpuasa di bulan rejab hukumnya sunnat sebagaimana yg difatwakan oleh Syeikh Atiyyah Saqr kerana ia termasuk di dalam bulan2 haram dan ada hadis yg diriwayatkan oleh Abu Daud dari Abu Umamah AlBahili tentang puasa tersebut.

3.Kita perlu berhati2 dlm menukilkan hadis2 kerana dibimbangi kita mendustai Rasulullah SAW.
Diriwayatkan daripada al-Mughirah r.a katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Sesungguhnya pendustaan terhadapku adalah tidak sama dengan pendustaan yang dilakukan terhadap seseorang kerana orang yang sengaja mendustakanku akan disediakan baginya azab dari api Neraka. [Bukhari, Kitab Jenazah no 1209, Muslim, Mukaddimah no 9, TIrmidzi, Kitab Jenazah no 921, Ahmad Juzuk 4/245 & 252]Rujukan:1. Ahsanul Kalam fit Fatawa Wal ahkam, Syeikh Athiyyah Saqr Jil 3, ms 65, 443, 4762. Lathoiful Maarif, AlHafiz Ibnu Rajab Al Hanbali Ms 217- 2353. Kasyful Khafa', Syeikh Ismail Ajluuni4. Tahzirul Muslimin minal Ahadis Al maudhuah, Muhammad bin Al Basyir Al-Azhari5. Al.ahkam.net6. Tanzihus Syariah..., Syeikh Ibnu Iraq Al-Kannani.

nukilan oleh Abu Basyir Al-Muqry.
Baca Selanjutnya...

TSUNAMI KE 2, ya ke? PADA 22 JULAI 2009.

Salam kawan-kawan,
Ini email yang saya terima, katanya Tsunami besar akan berlaku sekali lagi pada 22hb Julai 2009 antara jam 3 hingga 7 petang.

Penduduk di pantai Sabah diminta berjaga-jaga.

Sebenarnya bala dan azab ALlah ada di mana-mana, daripada bawah dan atas. Tsunami adalah dari bawah. Cuba perhatikan ayat berikut;

Katakanlah: "DIAlah yang berkuasa menghantar kepada kamu azab seksa (bala bencana), dari sebelah atas kamu, atau dari bawah kaki kamu, atau DIA menjadikan kamu bertentangan dan berpecah-belah - berpuak-puak, dan DIA merasakan sebahagian daripada kamu akan perbuatan ganas dan kejam sebahagian yang lain". Perhatikanlah bagaimana Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan (yang menunjukkan kebesaran Kami) dengan berbagai cara, supaya mereka memahaminya. AL-AN’AM=65

Ingatlah! ALlah Maha Berkuasa. Kita jangan sombong dan angkuh.

Sekian, terima kasih.

Baca Selanjutnya...

Wednesday, June 24, 2009

HENTIKAN PENDERAAN TERHADAP PEMBANTU RUMAH....sungguh menyayat hati.

Salam teman-teman,

PEMBANTU RUMAH ISLAM HANYA UNTUK KELUARGA MUSLIM
1. Dewan Pemuda PAS Pusat(DPPP) melahirkan rasa simpati terhadap nasib buruk yang dialami oleh Pembantu Rumah Indonesia , Siti Hajar(foto) berusia 33 tahun .

2. Kisahnya bukan sekadar penderaan fizikal dan mental tetapi, beliau juga telah dinafikan hak untuk mendapat layanan sebagai seorang Islam dengan dipaksa memakan nasi kosong berlaukkan daging babi.

3. Kisah seperti ini sudah lama diperkatakan. Terdapat segelintir majikan yang tidak bertanggungjawab telah melayani Pembantu Rumah mereka seperti hamba abdi.

4. Mereka tidak dibenarkan solat, puasa, dipaksa memakan babi dan diberikan bebanan kerja yang tidak setimpal dengan gaji yang diberi. Dalam kes Siti ini, majikkannya turut mengakui bahawa beliau tidak pernah membayar gajinya sejak tiga tahun lalu.
5. DPPP memandang serius kisah-kisah layanan buruk ini, begitu juga reaksi serius Menteri Tenaga Manusia dan Transmigrasi Indonesia, Erman Suparno yang mencadangkan untuk menghentikan penghantaran Pembantu Rumah dari Indonesia buat sementara.
6. DPPP melihat bahawa kini sudah sampai masanya pihak Kerajaan Malaysia mengambil pandangan NGOs dan umat Islam dinegara ini yang sebelum ini sudah pernah mencadangkan agar Pembantu Rumah Islam dari Indonesia atau negara lain hanya dibenarkan bekerja bagi keluarga muslim. Manakala bagi keluarga bukan Islam mereka dibenarkan bagi mengambil Pembantu Rumah bukan Islam dari negara Indonesia, Thailand dan Filifina.

7. Pandangan itu haruslah dilaksanakan oleh pihak Kerajaan bagi memastikan isu-isu penafian hak seperti dilarang bersolat, puasa, mendapatkan makanan halal selesai, tempat tinggal yang suci dari najis dan juga gaji yang berpatutan dapat diselesaikan.

8. Masalah ini jika tidak diselesaikan akan menimbulkan konflik agama dan juga antara negara khususnya Indonesia yang jelas merasa kecewa dengan layanan yang diberikan kepada rakyatnya.

9. Kerajaan Malaysia harus malu jika umat Islam dari Indonesia terus diperlakukan sedemikian buruk tanpa apa-apa tindakan yang serius diambil sekarang.
10. DPPP mendesak agar Kerajaan memberikan hukuman yang berat terhadap majikan yang cuai atau sengaja mendatangkan kecederaan fizikal, mental dan akidah kepada pembantu rumah mereka.

Hj Nasrudin bin Hj. Hassan at Tantawi
Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat [ DPPP ]
Baca Selanjutnya...

MEMAAFKAN KESALAHAN sifat mulia. MENGAKU KESALAHAN adalah tidak hina.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

Kita adalah manusia biasa bukan Nabi.
Kita bukan Nabi, Nabi maksum(terpelihara daripada melakukan maksiat).
Kita tidak sunyi daripada salah dan silap termasuk tuan guru-tuan guru.
Kita manusia ada bermacam-macam kelemahan dan kekurangan.

Maka atas dasar itulah Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Pengampun sentiasa memberi peluang untuk hamba-hambaNYA memohon ampun dan maaf.

Oleh itu jugalah agama menganjurkan kita agar MEMAAFKAN KESALAHAN saudara seIslam kita apatah lagi yang bergelar sahabat atau kawan seperjuangan.
Kita tidak hina kerana memaafkan kesalahan sahabat. Begitu juga kita tidak hina kerana mengaku kesalahan yang telah berlaku.
Sifat MEMAAFKAN KESALAHAN orang lain adalah antara sifat yang sangat mulia.

Imam al-Ghazali ada menyebut dalam kitabnya Bimbingan Mukminin bahawa keterlanjuran kawan di dalam agamanya boleh ditegur secara lemah-lembut dengan jalan nasihat. Jika kawan itu terus tidak mengendahkan nasihat, maka menurut pendapat para salaf, hendaklah memutuskan perhubungan dengannya. Setengah yang lain berpendapat boleh diteruskan perhubungan dan rasa kasih sayang dengannya, tetapi harus membenci segala kelakuannya yang buruk itu.

Adapun ketelanjurannya terhadap diri kamu meskipun membosankan, tiada diragukan lagi utamanya dimaafkan dan menanggung dengan penuh daya-upaya segala kesalahannya itu. Malah harus dibalas dengan cara yang baik, ataupun mengharapkan sesuatu keuzuran daripadanya, sama ada dalam waktu yang dekat mahupun jauh.

Ada orang berkata: Sewajarnyalah anda mencari alasan bagi keterlanjuran sahabatmu itu hingga 70 macam alasan (keuzuran). Andaikata jiwamu tiada dapat menerima alasan itu, maka jangan disalahkan orang lain melainkan dirimu sendiri. Katakanlah kepada dirimu ketika itu: Alangkah kerasnya hatimu itu. Sahabatmu mengemukakan keuzurannnya hingga 70 kali, kamu masih tidak mahu menerimanya Sebenarnya engkaulah yang tercela dan bukan sahabatmu!


Walau bagaimanapun sekalipun, bila seorang sahabat mengemukakan sebab-sebab keuzurannya, sama ada bohong apatah lagi kalau betul, maka hendaklah anda menerima keuzuran itu, sebab orang Mu’min yang sejati ketika dalam keadaaran marah, dia segera pula redha dengan alasan yang dikemukakan kepadanya. Dan kalau mesti marah atau benci pun, maka janganlah bersikap keterlaluan.

Allah telah berfirman:
عَسَى اللَّهُ أَن يَجْعَلَ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ الَّذِينَ عَادَيْتُم مِّنْهُم مَّوَدَّةً
“Moga-moga Allah akan menukarkan keadaan kamu dengan orang-orang yang kamu bermusuh-musuhan itu dengan kasih sayang.” (al-Mumtahinah: 7)
Sekian, terima kasih.
Baca Selanjutnya...

Tuesday, June 23, 2009

JANGAN CUBA mengkhianati dan memadamkan CAHAYA DAN KEBENARAN ISLAM SERTA PERJUANGAN ISLAM.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sahabat-sahabat yang dikasihi,

Semua kita sayangkan Islam.
Semua kita cintakan perjuangan Islam, perjuangan untuk menegakkan Islam sebagai satu-satunya cara hidup yang diredhai oleh ALlah.
Semua kita kasih kepada pemimpin-pemimpin jamaah dan gerakan Islam lebih-lebih lagi kalau yang jadi pemimpin itu adalah tok guru.

sebaliknya

Semua kita bimbang bila ada usaha untuk melaga-lagakan pimpinan jamaah Islam.
Semua kita risau bila akhbar-akhbar dan media-media mengapi-apikan dan mengadu domba tok guru-tok guru kita.
Semua kita resah dan gelisah bila musuh-musuh Islam berusaha dan bekerja keras siang dan malam untuk menjahanam dan memadamkan suara Islam.

Yakinlah walaupun kita bimbang, kita ada ALlah, ALlah pasti memelihara agamanya dan menghancurkan musuh-musuh dan mereka yang berhasrat mengkhianati Islam dan pemimpin jamaah dan gerakan Islam.

mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan Yang demikian). SURAH AS-SAFF=8Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad s.a.w) dengan membawa hidayah petunjuk dan ugama yang benar (ugama Islam), supaya ia memenangkannya dan meninggikannya atas segala ugama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya. SURAH AS-SAFF ayat 9.

Nah! Sekarang telah terbukti musuh-musuh Islam ternganga dan terlopong mulut melihat usaha jahat mereka sia-sia.

Sekian, terima kasih.

Baca Selanjutnya...

Monday, June 22, 2009

LEGA ........tiada lagi perbincangan mengenai KERAJAAN PERPADUAN

KUALA LUMPUR, 22 Jun (Hrkh) - Majlis Presiden Pakatan Rakyat hari ini menegaskan pihaknya menolak sebarang usaha membentuk kerajaan perpaduan dengan Umno.

Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sendiri menyatakan, dalam isu Kerajaan Perpaduan, Umno telah menjalankan fitnah yang jahat dan dengan itu pihaknya bertegas tidak lagi mahu membincangkan pembentukan kerajaan tersebut.


Apa yang diusahakan sebelum ini disalah tafsir oleh kepimpinan Umno-BN untuk memfitnah PAS dan Pakatan Rakyat semata-mata memecahbelahkan hubungan pakatan, katanya.
Beliau berkata demikian ketika mengadakan sidang media bersama Sekretariat Majlis Presiden Pakatan Rakyat di Bilik Ketua Pembangkang, Bangunan Parlimen hari ini.

Turut hadir ialah, Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim; Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub; Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali dan Dato' Seri Nizar Jamaluddin.
Sementara di pihak KeADILan, Presiden, Dato' Seri Wan Azizah Wan Ismail; Timbalan, Dr Syed Husin Ali; Naib Presiden, Azmin Ali dan Sivarasa Rasiah; anggota MT KeADILan, Saifuddin Nasution, dan di pihak DAP pula, Setiausaha Agungnya, Lim Guang Eng; Dato' Ngeh Ko Ham.

Sementara itu, Anwar yang membacakan kenyataan mewakili Pakatan Rakyat menyebut, akatan Rakyat menolak pengwujudan kerajaan perpaduan.

"Semua parti dalam Pakatan Rakyat mengulangi komitmen untuk terus bersama memperkasakan Pakatan Rakyat bagi membentuk kerajaan persekutuan akan datang," katanya.

Majlis pimpinan Pakatan Rakyat menolak idea penubuhan kerajaan Perpaduan dengan Umno/BN, yang merupakan suatu fitnah dan tohmahan serta tindakan terdesak Umno mengugat kekuatan Pakatan Rakyat yang semakin mendapat dukungan rakyat, tegas Anwar.

Menyokong pandangan itu, Salahuddin Ayub pula menyatakan kenyataan tersebut sebenarnya adalah muktamad dan ini bermaka tidak akan ada lagi 'unity talk' dengan Umno.
Malah Salahuddin kelihatan gembira dengan perkembangan itu yang seterusnya dilihat akan membuatkan Umno kelemasan.
Seorang lagi Naib Presiden PAS, Mahfuz pula memberi analogi bahawa 'Umno kini kehilangan tabung oksigen' apabila isu kerajaan perpaduan ini telah ditamatkan dengan kenyataan pimpinan pakatan.

Kenyataan itu juga sebagai satu usaha menutup talian hayat yang ada pada Umno/BN yang selama ini mengucarkacirkan pakatan dnegan penyelewengan isu kerajaan perpaduan, ujarnya. TERIMA KASIH.

Baca Selanjutnya...

JANGAN FIKIR PANDANGAN KITA SAHAJA YANG BETUL

Salam teman-teman,

Kadang-kadang kita rasa pandangan kita sahaja yang betul, orang lain tak betul,
Pandangan kita sahaja yang baik dan bernas, pandangan orang lain hampas,
Sekali sekala bukalah minda, be positive.....kadang-kadang pandangan orang juga betul.

Cuba amati lukisan di atas.......dalam lukisan itu ada dua permandangan. Perhati betul-betul. tk
Baca Selanjutnya...

HIBURAN DAN NYANYIAN TIADA SALAHNYA.....Azhan Atan berhibur di Parlimen Paya Besar

Salam teman-teman,

Malam tadi 21JUN bertempat di Markas Pas Taman TAS Kuantan Pahang diadakan ceramah dan konsert Islami yang dihost oleh Azhan Atan, juara akademik Nasyid TV9 tahun 2008. Ceramah disampaikan oleh saudara Suhaimi Saad, Ketua Dewan Pemuda Pas Pahang. Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Ustaz Yusof Embong(uye) Ketua Pas Kawasan Paya Besar.

CERAMAH DAN NYANYIAN
Bagus sekali kerana ceramah beserta nyanyian. Ini adalah suatu pendekatan dakwah yang baik. Sambutan orang ramai adalah baik, derma juga amat memberansangkan. Menarik juga apabila diselang seli dengan ceramah ringkas oleh bekas DJ Pahang FM yang juga pemilik Pahang Daily Online. Terima kasih kepada saudara Shukri cucu Mat Kilau.

HIBURAN TAK SALAH
Di antara hiburan yang dapat menghibur jiwa dan menenangkan hati serta mengenakkan telinga, ialah nyanyian. Hal ini dibolehkan oleh Islam, selama tidak dicampuri omong kotor, cabul dan yang kiranya dapat mengarah kepada perbuatan dosa. Dan tidak salah pula kalau disertainya dengan muzik yang tidak membangkitkan nafsu. Bahkan disunatkan dalam situasi gembira, guna melahirkan perasaan riang dan menghibur hati, seperti pada hari raya, perkahwinan, kedatangan orang yang sudah lama tidak datang, saat walimah, aqiqah dan di waktu lahirnya seorang bayi.

Dalam hadis diterangkan:
"Dari Aisyah r.a, bahwa ketika dia menghantar pengantin perempuan ke tempat laki-laki Ansar, maka Nabi bertanya: Hai Aisyah! Apakah mereka ini disertai dengan suatu hiburan? Sebab orang-orang Ansar gemar sekali terhadap hiburan." (Riwayat Bukhari)

Dan diriwayatkan pula:
"Dari Ibnu Abbas r.a. ia berkata: Aisyah pernah mengawinkan salah seorang kerabatnya dengan Ansar, kemudian Rasulullah s.a.w. datang dan bertanya: Apakah akan kamu hadiahkan seorang gadis itu? Mereka menjawab: Betul! Rasulullah s.a.w. bertanya lagi. Apakah kamu kirim bersamanya orang yang akan menyanyi? Aisyah menjawab: Tidak! Kemudian Rasulllah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya orang-orang Ansar adalah suatu kaum yang merayu. Oleh karena itu alangkah baiknya kalau kamu kirim bersama dia itu seorang yang mengatakan: kami datang, kami datang, selamat datang kami, selamat datang kamu" (Riwayat Ibnu Majah)

"Dan dari Aisyah r.a. sesungguhnya Abubakar pernah masuk kepadanya, sedang di sampingnya ada dua gadis yang sedang menyanyi dan memukul gendang pada hari Mina (Idul Adha), sedang Nabi s.a.w. menutup wajahnya dengan pakaiannya, maka diusirlah dua gadis itu oleh Abubakar. Lantas Nabi membuka wajahnya dan berkata kepada Abubakar Biarkanlah mereka itu hai Abubakar, sebab hari ini adalah hari raya (hari bersenang-senang)." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Imam Ghazali dalam Ihya'nya; setelah membawakan beberapa hadis tentang bernyanyinya dua orang gadis itu, permainannya orang-orang Habasyah di dalam masjid Nabawi yang didukungnya oleh Nabi dengan kata-katanya: karena kamu, aku melihat hai Bani Arfidah, dan perkataan Nabi kepada Aisyah: engkau senang ya Aisyah melihat permainan ini; dan berdirinya Nabi bersama Aisyah sehingga dia sendiri yang bosan serta permainan Aisyah dengan boneka bersama kawan-kawannya itu, kemudian Ghazali berkata: Bahwa hadis-hadis ini semua tersebut dalam Bukhari dan Muslim dan merupakan nas yang tegas, bahwa nyanyian dan permainan, bukanlah haram.

Dan dari situ juga menunjukkan dibolehkannya bermacam-macam permainan:
1.Bermain anggar sebagaimana yang biasa dilakukan oleh orang-orang Habasyah.
2.Permainan boleh dilakukan di masjid.
3.Sabda Nabi kepada orang-orang Habasyah: karenamu aku melihat hai Bani Arfidah, adalah suatu perintah dan anjuran untuk bermain. Oleh karena itu bagaimana mungkin permainan itu diharamkannya?
4.Dilarangnya Abubakar dan Umar dengan alasan, bahwa hari itu adalah hari raya dan hari gembira, sedang bernyanyi adalah salah satu daripada jalan untuk bergembira.
5.Berdirinya Nabi yang begitu lama sambil menyaksikan dan mendengarkan nyanyian yang disetujui Aisyah, adalah cukup sebagai bukti, bahwa metode yang baik untuk menghaluskan budi perempuan dan anak-anak dengan cara menyaksikan permainan adalah lebih baik daripada kekasaran ruhud dan berkekurangan dalam suasana terhalang dan dihalang.
6. Perkataan Nabi kepada Aisyah yang didahului dengan kalimat bertanya: senangkah kamu untuk melihat?
7.Perkenan untuk menyanyi dan memukul rebana dari dua anak gadis itu dan seterusnya, seperti yang dituturkan al-Ghazali dalam Kitabus Sama' (fasal mendengar). Dan dari beberapa sahabat dan tabi'in diriwayatkan, bahwa mereka itu pernah mendengarkan nyanyian, sedang mereka tidak menganggapnya suatu perbuatan dosa.

Sekian, terima kasih.
Baca Selanjutnya...

Sunday, June 21, 2009

RELAKS seKEJAP - jangan tension - BABY-BABY YANG COMEL DAN MONTEL

Salam teman-teman,

Bulan Jun cukup memeningkan kita, macam-macam berlaku;
Selesema Babi tak sudah-sudah,
Kenduri sana, kenduri sini.....cuti sekolah,
Accident sana, berlanggar sini,
Pemimpin dunia bertelagah...Amerika vs Iran dan Korea Utara,
Tok Guru A , Tok Guru B, Tok Guru C .......payah nak cakap,
Kerajaan Campuran? Kerajaan Satu Parti? Kerajaan Perpaduan.........entahlah, pening, serabut kepala............


So kita relaks sekejap :) Cuba lihat foto di kanan, itulah anak bongsu saya Nurul Iman(anak ke 11)










Baca Selanjutnya...

Saturday, June 20, 2009

UKHUWWAH FILLAH.....anda WAJIB berdoa untuk saudara seperjuangan. BACALAH DOA RABITAH

Salam sahabat-sahabat PAS, ABIM, JIM dan para mukmin,

Jadi hati kita, hati mukmin. Hati seorang mukmin adalah tidak pernah memendam dendam kesumat. Hati mukmin menjauhi permusuhan. Kalaupun bermusuh cepat-cepat rujuk-kembali kepada ALlah.

Apa tandanya hati anda adalah hati mukmin?
Tandanya ialah anda sanggup berdoa kepada ALlah untuk kebaikan saudara anda LEBIH-LEBIH LAGI saudara anda yang bermasalah atau bermusuh dengan anda.

Anda doakannya agar dosanya diampunkan oleh ALlah.
Anda doakan dia serta keluarganya selamat dan bahagia.
Anda doakan sahabat anda diberi kekuatan oleh ALlah.
Nah!..........kalau begitu anda telah mampu memadamkan api kemarahan, bara dendam kesumat dan panahan bisikan syaitan dari lubuk/gaung hati anda. Jiwa dan hati anda akan menjadi tenang. Ketika itu, hati anda adalah hati mukmin, tiada lagi dendam.

Sahabat-sahabat! Segera lakukan. Bacalah doa rabitah ........

اَللّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذِهِ الْقُلُوْبَ قَدِ اجْتَمَعَتْ عَلَي مَحَبَّتِكَ، وَالْتَقَتْ عَلَى طَاعَتِكَ، وَتَوَحَّدَتْ عَلَى دَعْوَتِكَ، وَتَعَاهَدَتْ عَلَى نُصْرَةِ شَرِيْعَتِكَ،
فَوَثِّقِ اللَّهُمَّ رَابِطَتَهَا، وَأَدِمْ وُدَّهَا، وَاهْدِهَا سُبُلَهَا، وَامْلَأَهَا بِنُوْرِكَ الَّذِيْ لَا يَخْبُوْا، وَاشْرَحْ صُدُوْرَهَا بِفَيْضِ الْإِيْمَانِ بِكَ، وَجَمِيْلِ التَّوَكُّلِ عَلَيْكَ، وَاَحْيِهَا بِمَعْرِفَتِكَ، وَأَمِتْهَا عَلَي الشَّهَادَةِ فِيْ سَبِيْلِكَ إِنَّكَ نِعْمَ الْمَوْلَي وَنِعْمَ النَّصِيْرِ، اَللَّهُمَّ أَمِيْنَ وَصَلِّ اللَّهُمَّ عَلَي سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَي آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِّمْ.
"Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui bahawa hati-hati ini, telah berhimpun di atas dasar kecintaan terhadapmu, bertemu di atas ketaatan kepada-Mu, bersatu bagi memikul beban dakwah-Mu, hati-hati ini telah mengikat persetiaan untuk menolong meninggikan syariat-Mu.
Oleh itu, Ya Allah, Engkau perkukuhkan ikatannya dan Engkau kekalkan kemesraan hati-hati ini, tunjukilah hati-hati ini akan jalan yang sebenar, serta penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu yang tidak kunjung malap. Lapangkanlah hati-hati dengan limpahan keimanan serta keindahan tawakkal kepada-Mu. Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan makrifat (pengenalan yang sebenarnya) tentang-Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu. Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah doa kami".
Sekian, terima kasih.
Baca Selanjutnya...

Friday, June 19, 2009

MANISNYA UKHUWWAH FILLAH - MANISNYA PERSAUDARAAN KERANA ALLAH


SalamuLLAH 'alaikum sahabat-sahabat seagama, sejama'ah dan seperjuangan,

Terlalu banyak nikmat ALlah untuk dihitung bahkan tak terhitung oleh kita.

PERSAUDARAAN/UKHUWWAH ADALAH NIKMAT ALLAH

Di antara nikmat ALlah yang besar itu ialah nikmat persaudaraan-ukhuwwah kerana ALlah.
Bukan kerana harta,
Bukan kerana dia puak kita,
Bukan kerana dia sama bangsa dengan kita,
Bukan kerana dia menyebelahi kita,
Bukan kerana dia yang bantu kita TETAPI ikhlas semata-mata kerana ALlah dan mencari mardhatiLlah(keredhaan ALlah).

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara….Aali Imran = 103.

MANISNYA PERSAUDARAAN
حَدِيثُ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلاوَةَ الأِيمَانِ مَنْ كَانَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لايُحِبُّهُ إِلا لِلَّهِ وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ بَعْدَ أَنْ أَنْقَذَهُ اللَّهُ مِنْهُ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ *

Diriwayatkan daripada Anas r.a katanya: Nabi s.a.w bersabda: Tiga perkara, jika terdapat di dalam diri seseorang maka dengan perkara itulah dia akan memperolehi kemanisan iman: Seseorang yang mencintai ALLAH dan RasulNya lebih dari-pada selain keduanya, mencintai seseorang hanya kerana ALLAH, tidak suka kembali kepada kekafiran setelah ALLAH menyelamatkannya dari kekafiran itu, sebagaimana dia tidak suka dicam-pakkan ke dalam api Neraka. *(Muttafaq ’alaih)

PERSAUDARAAN MEMBAWA KE SYURGA

حَدِيثُ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اللَّهُ فِي ظِلِّهِ يَوْمَ لا ظِلَّ إِلا ظِلُّهُ الإِمَامُ الْعَادِلُ وَشَابٌّ نَشَأَ بِعِبَادَةِ اللَّهِ وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِي الْمَسَاجِدِ وَرَجُلانِ تَحَابَّا فِي اللَّهِ اجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ وَرَجُلٌ دَعَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ فَقَالَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فَأَخْفَاهَا حَتَّى لا تَعْلَمَ يَمِينُهُ مَا تُنْفِقُ شِمَالُهُ وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللَّهَ خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Nabi s.a.w telah bersabda: Ada tujuh golongan manusia yang akan dinaungi oleh ALLAH di bawah naungan-Nya. Hari tersebut tidak ada naungan kecuali naungan ALLAH. Golongan tersebut ialah
(1)Pemimpin yang adil,
(2)Pemuda yang membesar dalam keadaan beribadat kepada ALLAH,
(3)Lelaki yang hatinya sentiasa berpaut pada masjid-masjid
(4) Dua orang lelaki yang saling mengasihi kerana ALLAH iaitu kedua-nya bertemu dan berpisah kerana ALLAH,
(5) Lelaki yang diundang oleh seorang perempuan yang mempunyai kedudukan dan rupa paras yang elok untuk melakukan kejahatan tetapi dia berkata: Aku takut kepada ALLAH!,
(6)Seorang lelaki yang memberi sedekah tetapi dia merahsiakannya seolah-olah tangan kanan tidak tahu apa yang diberikan oleh tangan kirinya dan
(7)Seorang yang mengingati ALLAH di waktu sunyi sehingga mengalirkan air mata dari kedua matanya. *- Riwayat Imam Bukhari dan Muslim.

CINTAI SESEORANG KERANA ALLAH
Kita tidak mencintai dan mengasihinya kecuali karena ALLAH. Maksudnya adalah hendaknya hubungan antara seorang muslim dengan saudara muslim yang lain dilandasi dengan iman kepada ALLAH swt dan amal solih. Misalnya mencintai seseorang yang suka bersedekah, menikahi seorang wanita untuk melindungi dari godaan syaitan.
Bertambahnya kecintaan bukan karena mendapat keuntungan material dan ber-kurangnya cinta bukan karena tiadanya manfaat dunia yang diperolehi, namun ukurannya adalah iman dan amal solih.

Semoga kita terus mengankat tangan berdoa agar ALlah sentiasa mempertautkan antara hati-hati kita. tk..
Baca Selanjutnya...

Thursday, June 18, 2009

TASAAMUH DALAM IKHTILAF - Ustaz Tuan Ibrahim bin Tuan Man

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Sahabat-sahabat yang dikasihi,
Semoga ALlah sentiasa menambahkan hidayah dan petunjuk kepada kita semua. Semoga kita dijauhkan daripada hasutan dan pengaruh syaitan serta nafsu jahat.

Marilah kita sama-sama meneliti sebuah email yang dihantarkan oleh Ustaz Tuan Ibrahim kepada saya. Tajuknya adalah Tasamuh Dalam Ikhtilaf. Tasaamuh bermaksud berlapang dada atau tolak ansur manakala ikhtilaf bermaksud perbezaan pandangan.

Ikhtilaf atau perbezaan pendapat adalah lumrah bagi manusia, ia berlaku di kalangan para ambiya’, dan turut berlaku di kalangan para sahabat. Ia juga berlaku di zaman Rasulullah , samada sewaktu Baginda masih hidup apatah lagi setelah Baginda wafat. Ikhtilaf berlaku dalam pelbagai keadaan samada berpunca dari penafsiran sesuatu nas dalil yang mempunyai pelbagai makna, lahjah yang berbeza atau sudut pandangan sesaorang; namun ianya tidak pernah diangap negatif dalam sejarah para ulamak; sehingga terkeluar kata-kata masyhur “ Perbezaan pendapat di kalangan umatku adalah rahmat’ walaupun kata-kata ini ditahkik oleh Dr Yusuf Qardhawi sebagai ‘la aslalah’, ( tidak diketahui punca riwayat sebenar), kerana beliau melihat kalau perbezaan pendapat menjadi rahmat, bermakna muafakat adalah bala’, dan ini tentunya bertentangan dengan sifat Islam sebagai rahmat, serta dalil-dalil yang lain.

Saya tidak berhasrat membicarakan persoalan tersebut dari sudut tahqiq atau para perawi, tetapi ianya adalah masyhur. Lantaran itu rahmat yang disebut dalam kata-kata itu tentulah lahir dari pelbagai natijah hasil ikhtilaf tersebut.

Para ulamak telah membuat huraian panjang lebar berhubung dengan persoalah adab dalam ikhtilaf. Namun adab hanya akan diikuti bilamana adanya tasawur yang jelas terhadap apa yang diikhtilafkan. Sebagai sebuah jamaah Islam, ikhtilaf hendaklah berjalan di atas landasan ukhuwwah, bukan kebencian dan memandang rendah kepada sahabat. Ikhtilaf boleh berlaku di kalangan pimpinan dan pengikut demi memperkukuhkan jamaah, ia akan lahir setelah adanya sikap hormat kepada perbezaan pandangan, kerana kemampuan berfikir manusia tidak sama.

Dari sudut jamaah, kita terikat dengan akhlak dan adab berjamaah, yang menuntut kita agar berlapang dada dengan perbezaan pendapat, dan tidak memaksa pandangan kita ke atas jamaah, kecuali dalam perkara yang terikat dengan nas yang bersifat qatie. Selagi ianya bersifat ijtihadi, maka ia terikat untuk dibahas, dibincang , diterima atau ditolak.

Sikap Tasaamuh ( berlapang dada ) dalam ikhtilaf sangat-sangat dituntut. Terkadang kita memandang baik kepada sesatu perkara, sedangkan ianya tidak baik bagi kita, bahkan terkadang kita membenci sesuatu, sebaliknya ia baik bagi kita. Itulah yang diingatkan oleh Allah “ dan boleh jadi kamu membenci sesuatu, tetapi ianya baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu mengasihi sesuatu, tetapi ia tidak baik bagi kamu , Allah mengetahui, sedangkan kamu sebenarnya tidak mengetahui”. Oleh kerana perkara masa depan adalah dalam ilmu Allah, maka setiap perbezaan pandangan hendaklah mengharapkan kebaikan dari Allah. Berlapang dadalah dengan perbezaan ini. Apatah lagi kalau kedua-duanya untuk kebaikan jamaah. Kita mempunyai saluran dalam melahirkan perbezaan pandangan, maka gunakan saluran parti bagi menyatakan perbezaan pandangan agar ia tidak merosakkan ukuwwah dalam jamaah.

Kita punya pengikut yang ada kecenderungan tersendiri, samada untuk mengikuti pandangan seseorang atau membencinya. Kebencian ini akan memberi ruang kepada musuh untuk memasukkan jarum fitnah, yang boleh menjurus kepada hilangnya wala’ pada pimpinan. Sedangkan wala’ adalah rukun dalam jamaah. Sebagai pimpinan kita tidak seharusnya meletakkan ahli dan pengikut dalam situasi serba salah, antara bersetuju dengan sesuatu pendapat dan pandangan atau sebaliknya. Kerana rasa bersalah yang ujud dalam diri ahli untuk menerima atau menolak sesuatu pandangan pimpinan, mendorong kepada dua situsi;

i. Apa orang lain akan kata kepadanya, dan sekiranya ia berlaku, ia mendatangkan kesan besar selepas itu. Tidak mustahil ada yang akan tersinggung, menyisih diri, merajuk dan seterusnya hilang dari jamaah,
ii. menjadi golongan kecewa dengan apa yang berlaku dan terus mengambil sikap berdiam diri dari aktif dalam jamaah.

Kedua-dua situasi ini tidak menguntungkan jamaah dan paling besar merugikannya bilamana dia mengadap Allah diakhirat. Lantaran itu, ikhtilaf hendaklah di dalam lingkungan adab berjamaah, ia dikawal dari sikap melampau, membuka ruang kepada musuh, apatah lagi menjerumus kepada hilangnya sikap hormat, kecewa, dan tidak mempedulikan jamaah.

Awasi perangkap musuh yang membesar-besar perbezaan pendapat, meracuni pemikiran ahli agar hilang wala’ pada pimpinan, dan memberi peluru kepada musuh untuk merosakkan jamaah. Semoga Allah memelihara kita dari finah ini.

Oleh:
Ustaz Tuan Ibrahim bin Tuan Man.
Baca Selanjutnya...

Wednesday, June 17, 2009

DI MANA SOLAT SUBUH PAGI TADI? di masjid atau di rumah

Salam teman-teman,

Ada seorang ustaz yang giat berdakwah menyerukan tegaknya syariat Islam. Hairannya dia tidak pernah ditemui saat solat Subuh di masjid. Ketika ditanya ke mana?, dengan ringan dia menjawab: “Pekerjaan menuntut saya bekerja lebih lama, sehingga waktu tidur saya terlambat. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun.” Semoga kita tidak tergolong dalam kumpulan tersebut.

“Pernah, salah seorang penguasa Yahudi menyatakan bahwa mereka tidak takut dengan orang Islam kecuali pada satu hal. iaitu bila jumlah jamaah solat subuh menyamai jumlah jamaah solat Jumaat”

SOLAT SUBUH SEBAGAI UJIAN
•Solat Subuh itu sangat berat.
•Buktinya, jumlah saf jamaah solat Subuh biasanya jauh lebih sedikit dibandingkan solat lainnya.
•Ini membuktikan bahwa solat Subuh adalah ujian.
•Selain itu, solat Subuh memiliki kriteria layaknya ujian, antara lain: pasti sulit tetapi tidak mustahil untuk dilakukan.

“Sesungguhnya solat yang paling berat bagi orang munafik adalah solat Isya’ dan solat Subuh. Sekiranya mereka mengetahui apa yang terkandung di dalamnya, niscaya mereka akan mendatangi keduanya sekalipun dengan merangkak.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim).

TIPS SOLAT SUBUH
1.Ikhlas.
2.Tekad dan azam yang kuat.
3.Berdoa kepada ALLAH agar dibangunkan saat fajar.
4.Bersahabat dengan orang solih yang mahu membangun-kan kita daripada tidur.
5.Mengatur jadual tidur.
6.Tidak tidur dalam keadaan kekenyangan.
7.Bell pengingat: alarm, bell pintu dari tetangga dan talifon dari sahabat.
8.Berdakwah serta ajak orang lain untuk solat Subuh berjamaah, agar diri terpacu untuk melaku-kan hal yang sama.

Ya ALlah tolonglah kami untuk mengingati ENGKAU, bersyukur kepada ENGKAU dan sebaik-baik peribadatan kepada ENGKAU. tk..
Baca Selanjutnya...