Friday, November 6, 2009

PRA SYARAT KEJAYAAN JAMAAH ISLAM @GERAKAN ISLAM Siri 7

Salam sahabat-sahabat seperjuangan,

Jalan untuk mencapai "kemenangan Islam" tidaklah mudah. Setiap anggota Gerakan Islam mestilah memiliki ciri-ciri dan sifat-sifat tertentu seperti ikhlas kerana ALlah, akhirat menjadi target utama dan lainnya.
Jom! kita terus memahami tulisan al-Marhum Abu A'la al-Maududi.

3. Budipekerti (syakhsiyyah Islamiyyah) yang mulia
Perkara yang benar-benar mengubahkan perkara yang dibincangkan dalam dua
kelayakan di atas kepada satu daya yang kuat ialah suatu budi pekerti (syakhsiyyah
Islamiyyah) yang mulia.

Sesiapa yang bekerja di jalan Allah sepatutnya dia adalah orang yang mempunyai idea-idea yang tinggi dan mempunyai sifat keberanian. Mereka patut mempunyai sifat belas kasihan kepada manusia dan juga berkehendak sifat kemanusiaan yang baik kepada semua orang. Mereka patut juga mempunyai belas kasihan dan baik hati dan juga patut menghayati dengan perasaan hormat diri dan rasa puas hati. Selain dari itu, mereka patut tidak mementingkan diri sendiri dan berkelakuan baik. Lidah mereka sentiasa manis dan kelakuan mereka lemah lembut.

Ringkasnya mereka bebas daripada dijangkiti oleh penyakit dan setiap orang mesti berada dalam keadaan sihat. Mereka mesti bersedia memberi kepada orang lain lebih daripada mereka harus lakukan dan mereka memiliki untuk diri mereka kurang daripada perkongsian (habuan) mereka. Mereka patut menukarkan kejahatan kepada kebaikan atau menjauhkan diri daripada dipengaruhi oleh kejahatan, sekurang-kurangnya mereka patut mengakui kesalahan mereka dan menghargai kelayakan-kelayakan yang baik dari orang lain.
Mereka perlu mempunyai hati yang sanggup tidak menghiraukan kelemahan orang lain, memaafkan kesalahan mereka, tidak gembira (bangga) dengan kelebihan dirinya dan tidak mengambil sesuatu pembalasan bagi kepentingan dirinya sendiri. Mereka patut gembira berkhidmat kepada sahabat-sahabat seperjuangan dan tidak berkhidmat dan bekerja untuk keuntungan diri sendiri tetapi untuk faedah mereka yang lain. Mereka patut terus menjalankan tugas mereka, mengabaikan pujian dan tidak mengambil perhatian kepada cacian-cacian.

Mereka sepatutnya tidak mengharapkan ganjaran daripada sebarang kaum selain daripada Allah. Mereka sepatutnya tidak menyerah kepada sebarang kuasa dan tidak pula mudah terpengaruh untuk tunduk kepada kuasa wang. Tetapi sepatutnya tanpa kebimbangan menganggukkan kepada mereka (mengakui) kepada kebenaran dan menimbulkan kepercayaan baik kepada musuh-musuh mereka, dengan memberi perhatian kepada mereka tanpa mengambil sebarang tindakan, tidak menyimpan prasangka buruk, bersifat jujur dan adil. Kelayakan-kelayakan ini benar-benar dapat memenangkan hati mereka. Tugas mereka lebih kepada memberitahu daripada menghayun pedang dan nilai mereka lebih daripada harga perak dan emas.

Sebarang orang yang bersifat dengan kualiti-kualiti di atas dapat menawan hati-hati jiran-jirannya. Begitu juga, jika seluruh kumpulan manusia menghayati dengan budi pekerti seperti sifat-sifat tulen tadi dan mereka berusaha untuk mencapai ideal yang tertinggi dalam bentuk yang tersusun, negeri selepas negeri akan dapat ditewaskan dan tiada sebarang kuasa di atas muka bumi ini akan dapat mengalahkan mereka.

4. Ketabahan dan Tetap Pendirian
Satu lagi kelayakan akan di ambil kira sebagai kunci kepada kejayaan ialah ketabahan. Perkataan ini sangat luas pengertiannya. Sesiapa yang bekerja di jalan ini semestinya menghayati dengan semua sifat-sifat penting ketabahan. Makna ketabahan adalah seseorang itu jangan terlalu gopoh dalam tindakan. Dia sepatutnya bersabar untuk melihat hasil daripada usahanya pada masa itu juga dengan cepat dan tidak berputus asa, jika hasil keputusan mengambil masa untuk wujud.

Kelayakan seseorang yang berhubungan dengan ketabahan adalah dia sepatutnya bekerja dengan rajin untuk mencapai objektif bagi keseluruhan hidupnya dan tidak menyimpang perhatiannya disebabkan kegagalan berulang kali.
Makna yang lain ketabahan misalnya seseorang tidak berfikiran yang berubah-ubah, lemah dalam membuat keputusan, memegang pendapat-pendapat yang ragu-ragu.

Satu lagi penafsiran bagi ketabahan ialah seseorang itu mesti menghadapi kesusahan-kesusahan dan kecelakaan dengan berani dan sabar, sebarang kesukaran masalah yang datang kepadanya semasa cuba mencapai tujuannya. Seseorang yang mempunyai sifat ketabahan tidak akan berputus asa dan tidak berubah mukanya daripada sebarang angin ribut kemalangan atau kesukaran-kesukaran yang paling besar.

Ketabahan juga tidaklah seseorang itu mudah dipengaruhi dengan penderitaan. Dia patut bersifat tabah dan pemaaf. Sesiapa yang bertanggungjawab menjalankan perubahan dan pembaharuan, mempunyai kuasa membuat kebaikan kepada beberapa kerosakan. Dalam usaha ini, dia berhadapan dengan cacian dan tentangan buruk terutamanya dia menyampaikan risalahnya kepada masyarakat yang telah ditipu sebegitu lama.

Ketabahan juga bermakna bahawa seseorang itu patut tetap kepada jalan yang benar dalam menghadapi ketakutan dan godaan. Dia patut menjalankan tugasnya mengelakkan desakan syaitan dan semua keinginan hawa nafsu. Dia patut menjauhkan diri daripada tindakan yang dilarang dan mesti tetap tabah dalam menjalankan suruhan Allah. Dia patut menolak sebarang keseronokan dan memperolehi keuntungan melalui cara yang berdosa dan perlu menerima sebarang kerugian dan kekecewaan yang datang kepadanya ketika mengatur langkah ke jalan kebenaran dan kebaikan. Dia patut memerhati kecantikan yang menarik hati dalam kehidupan, penyembah-penyembah keseronokan duniawi dengan tenang hati dan tidak membenarkan sebarang perasaan cemburu untuk wujud terhadapnya, tidak bercakap dengan menarik terhadap perkara itu. Dia akan mendapati jalan keduniaan (duniawi) peluang terbuka kepadanya dan peluang-peluang baik dengan jalan yang menuju kejayaan dalam bidang itu. Tetapi dia patut berpuas hati dengan memiliki kehidupan dengan keyakinan yang telah diberi kepadanya dengan kurniaan Allah dalam tujuan dedikasinya ke arah menyempurnakan risalahnya.
Dalam semua penterjemahan di atas, ketabahan adalah kunci kepada kejayaan. Dalam bentuk apa pun jika ketidaksabaran turut serta kesannya ialah semua keputusan-keputusan akan rosak.

5. Bijaksana
Selain daripada kelayakan di atas, satu lagi yang penting ialah kebijaksanaan dan pada pengukuran yang jelas, ia menolong untuk mencapai sesuatu kejayaan. Apa jua sistem hidup yang berlaku dalam dunia, ia dijalankan oleh orang-orang yang mempunyai kecerdikan dan darjah kebijaksanaan yang tinggi. Ia digunakan dengan cara kebendaan dan kuasa kebijaksanaan, pengetahuan dan teknik yang menolong mereka. Dari perbandingan di atas, untuk memulakan satu sistem hidup baru dan menjalankannya dengan jaya bukanlah suatu permainan anak-anak.

Kejayaan adalah di luar kemampuan mereka yang duduk di bawah benteng “Bismillah”. Orang-orang yang “simple” walaupun mewarisi kelayakan yang tinggi dan niat yang soleh tidak boleh mencapainya. Ia memerlukan keupayaan memahami masalah. Ia hanya boleh dicapai oleh orang yang hidup pada suasana yang berbeza dan membuat rancangan bagi menguasainya dan berupaya menilai masalah hidup dan menyelesaikannya.

Oleh itu, bijaksana keseluruhannya merupakan perkataan yang menerangkan semua hal di atas, dan ia membawa erti semua kebolehan akal dan kebijaksanaan untuk memahami psikologi manusia dan menyelesaikannya, secara bersesuaian. Ia perlu tahu menarik perhatian mereka dengan pandangannya dan perlu mengetahui cara menggunakannya bagi maksudnya. Dia tidak boleh menggunakan ubat yang sama kepada semua hal. Sebaliknya, dia perlu mengubati setiap hal atas jasa bakti “penentuan penyakit” (diagnosis) dan tabiat. Dia tidak boleh mentadbir tingkat yang satu untuk menjalankan semua; tetapi ia perlu mengkaji suasana tertentu dan keadaan masyarakat dan kumpulan yang dia perlu membuat perhitungan.
Untuk mengetahui sifat tabi’i tugas seseorang dan huraiannya serta untuk berupaya menghadapi kesukaran dan perangkap dalam prosesnya, diperlukan kebijaksanaan yang sebenar. Dia perlu berfikiran jelas, cara melakukan cadangannya hingga berjaya dan cara mengatasi rintangan yang menghalangi jalannya. Adalah juga bijak bagi merasai denyutan masa, untuk menilai keadaan tabi’i masalah dan untuk mengetahui langkah yang sebenar untuk menempuh suasana itu. Menceburi sebarang rancangan kerja secara terburu-buru sebelum memeriksa keadaan tabi’inya, memulai rancangan kerja tidak bersesuaian dengan keadaan persekitaran, dan tidak berkebolehan mengambil faedah yang terbesar dari tempat yang menguntungkan adalah sikap yang tidak bertanggungjawab dan orang-orang yang bertabiat demikian, walaupun mereka mempunyai niat yang soleh dan kebaikan yang sangat tinggi, tidak akan mencapai kejayaan.

Dan puncak kualiti dalam kategori bijaksana ialah bahawa seseorang itu perlu memahami Islam dan perlu mempunyai pandangan yang mendalam tentang hal ehwal dunia. Pengetahuan rukun “syariah” sahaja serta boleh menggunakan secara kebetulan tidak mencukupi untuk kejayaan, dalam tugas memberi kehidupan baru bagi perundangan sosial, membongkar kejahilan cara hidup dan menggantikan tempat ia dengan perundangan baru berdasarkan keunggulan Islam.

Dari sini adalah penting bahawa ia perlu memahami dengan baik kedua-dua dalam huraian terperinci dan pemikiran umum bagi perintah itu, dari hanya mempunyai kefahaman umum pandangan Islam. Seterusnya, dia perlu sedar akan alasan suruhan itu dan perlu berada di rumah dengan suasana dan masalah masyarakat di mana dia perlu meletakkan rancangannya ke dalam bentuk praktik yang sebenar. Memintas pada segi yang berlainan bagi kelayakan yang diperlukan, seseorang itu dapat merenung dan berfikir bahawa pencapaian risalah ini boleh berkesan hanya oleh makhluk yang lengkap dan luar biasa. Adalah di luar kekuasaan peringkat manusia umum untuk menggunakan diri mereka dengan kelayakan bersinar yang sedemikian. Tetapi perlu difahami bahawa setiap dan tiap-tiap kelayakan tidak perlu menghiasi setiap orang
perseorangan ke peringkat yang sempurna. Ia juga tidak perlu menetapkan semua syarat ini perlu ada pada setiap orang dengan sempurna pada peringkat permulaan.

Pada hemat saya, dalam menghurai kelayakan di atas bahawa sesiapa yang bersedia untuk menjalankan kerjanya tidak boleh mengerjakannya semata-mata dengan semangat perkhidmatan sosial yang biasa. Sebaliknya mereka perlu meletakkan diri mereka bagi menyelidik sendiri untuk mencari sama ada mereka mempunyai syarat-syarat kelayakan yang diterangkan di atas. Sekiranya syarat-syarat itu ada, maka sudah cukup untuk menjalankannya di peringkat permulaan. Mendidiknya dan meningkatkannya adalah peringkat yang akan datang.
- bersambung insyaALLAH.

1 comments:

  1. PROMOSI MUSLIM TOUR
    “Maghi Pakat Gi Jale”
    Tel: 609-747 9999

    TIANJIN-BEIJING
    6DAYS 5NIGHT
    HARGA DARI RM340

    ReplyDelete