Tuesday, April 24, 2012

Kesahihan EGM KPF Diragui, ANAK Sedia Bawa Ke Mahkamah


SHAH ALAM, 23 APR: Mensyuarat Agung Luar Biasa(EGM) Koperasi Pelaburan Felda (KPF) akan terbatal sekiranya bukti diperolehi bahawa mesyuarat tersebut dijalankan dengan cara tidak sah, tegas Mazlan Aliman hari ini ketika dihubungi.
Mazlan yang juga Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) bersedia untuk memohon pembatalan  setelah menerima beberapa aduan yang mendakwa terdapat penyelewengan pihak Felda dalam mesyuarat tersebut bagi membolehkan penyenaraian Felda Global Ventures Holding Bhd (FGVH) dilaksanakan.
“Sebenarnya kita masih meneliti perjalanan EGM tersebut sebab kita menerima aduan pertama sekali tentang perwakilan yang dipilih dalam EGM itu, statusnya adakah mereka benar-benar dapat mandat daripada koperasi felda di peringkat rancangan.
“Saya difahamkan seramai tiga orang dipilih dari setiap Felda. Isunya sekarang tiga orang itu dipilih dari kaedah bagaimana.
“Adakah mereka dipilih berdasarkan persetujuan atau mandat yang diperolehi dalam mesyuarat di peringkat koperasi mereka.
“Ataupun dia dipilih atau dilantik oleh pihak pengurusan. Kita kena semak semua itu dahulu sebab mereka dipilih untuk mewakili kepentingan koperasi mereka.
“Ini merupakan antara proses terpenting yang akan kita lakukan. Peguam ANAK sedang menelitinya, kalau laporan dengan bukti-bukti yang nyata menunjukan terdapat unsur di atas kita akan memohon pembatalan di mahkamah,” kata Mazlan.
Selain tidak menolak berlaku tekanan dan paksaan terhadap perwakilan dalam mesyuarat EGM terbabit, Mazlan turut mendakwa terdapat unsur sogokan agar usul penyenaraian FGVH tersebut diluluskan.
“Tekanan, ya itu sudah tentu, sebab itulah mereka dikawal yang saya difahamkan daripada rumah mereka lagi.
“Ada setengahnya dibawa oleh pengurus, ‘dientertain’ dan kita juga tidak menolak imbuhan-imbuhan yang diberi mungkin mereka gunakan alasan sebagai duit perjalanan dan sebagainya.
“Jadi kita tidak menolak kemungkinan paksaan, tekanan supaya menyokong penyenaraian dan sekiranya unsur-unsur seperti yang disebutkan tadi memang ada kita minta mereka buat laporan polis dan kita akan mohon supaya EGM itu dibatalkan,” kata Mazlan.
Mazlan turut mendapat maklumat bahawa perwakilan hanya memberikan persetujuan ke atas usul penyenaraian FGVH tersebut setelah usul asal tersebut dibuahsuai.
“Keduanya, usul yang dibawa oleh lembaga pengarah KPF. Adakah maksud sebenar usul itu dan juga persetujuan bagaimana yang dibuat oleh perwakilan sebab saya dapat maklumat bahawa usul itu ada pengubahsuaian dan mandat yang diberikan perwakilan bergantung kepada pengubahsuaian yang dibuat.
“Ada terma-terma usul awal itu sudah berbeza dengan sebelum darinya.
“Contohnya jumlah ekuiti KPF dalam FGVH, kemudian wakil-wakil yang diletakan di bawah FGVH atau istilahnya anggota lembaga yang ditempatkan di bawah ‘invesment holding company’.
“Maknanya itu terma-terma yang dikaji semula oleh pihak KPF yang saya difahamkan ia tidak dipersetujui oleh kerajaan dan semua pengubahsuaian ini sedang kita teliti,” ujar Mazlan lagi.

Source: http://www.selangorku.com/?p=6319

4 comments:

  1. Hello there! I сould havе sωorn I've been to this blog before but after looking at a few of the articles I realized it's
    new to me. Anyways, I'm certainly pleased I stumbled upon it and I'll bе boоkmаrkіng it аnd cheсking baсκ frequently!
    Here is my webpage :: e location

    ReplyDelete
  2. Ι lоved as much as you'll receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an edginess over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike.
    Feel free to surf my weblog - pikavippii

    ReplyDelete
  3. My brother recοmmendеd I might liκe thіѕ blοg.
    Ηe ωaѕ entirely гіght.
    This рost trulу mаԁe my dаy.
    You can not imagine simplу hoω
    muсh tіme I had sрent foг this іnfo!
    Thаnks!
    Here is my blog :: galaxy note 2

    ReplyDelete
  4. Hоwdy ϳust wanted to giνe you а quicκ heads up and let you know a few οf the pictures aren't loading properly. I'm not sure ωhy but I think its a linking isѕue.
    I've tried it in two different internet browsers and both show the same results.
    Here is my site ; samsung galaxy s3

    ReplyDelete