Friday, April 20, 2012

Keranda simbolik bantah Lynas

Nik Amirulmu’Min Nik Min
20 April 2012
Dr Pua (dua dari kiri) bersama peserta demonstrasi bertafakur selama dua minit manakala tiga keranda
KUANTAN - Kira-kira 30 anggota kumpulan anti Lynas berkumpul sambil membawa sepanduk dan tiga keranda bertutup kain hitam di persimpangan masuk ke tapak kilang pemprosesan nadir bumi milik Lynas Corporation, Gebeng dekat sini sebagai tanda protes mereka terhadap projek itu , semalam.
 
Protes secara aman bermula kira-kira jam 1.45 tengah hari itu diadakan sempena lawatan media jemputan khas Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) bagi mengikuti Taklimat Mingguan Media Lynas di tapak projek itu.
 
Cuaca panas terik tidak menghalang kumpulan terbabit berkumpul bagi menyatakan pendirian mereka mendesak kerajaan supaya menghentikan projek kontroversi itu yang didakwa berisiko tinggi dan mengancam kesihatan serta kehidupan penduduk Kuantan khususnya.
 
Ahli Jawatankuasa Pemandu Himpunan Hijau 3.0, Dr Pua Kia Yaw berkata, kerajaan tidak sepatutnya terlalu memberi keutamaan atas kepentingan korporat dan politik dalam isu Lynas sehingga mengorbankan masa depan rakyat.
 
Menurutnya, operasi kilang itu bakal mendedahkan penduduk Kuantan khususnya di sekitar Balok terhadap pencemaran sisa buangan pepejal, gas berbahaya dalam udara dan pencemaran air daripada logam berat yang terhasil daripada kilang tersebut.
 
“Pendirian kita jelas dan tetap tidak berganjak untuk melihat projek ini dihentikan,” katanya.
 
Dia berkata, tiga keranda termasuk yang bersaiz kanak-kanak itu menjadi simbolik kebimbangan mereka terhadap bahaya projek tersebut yang boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan penduduk.
 
“Keuntungan besar daripada projek ini tidak membawa sebarang makna kerana penduduk yang akan menjadi korban,” katanya.
 
Sementara itu, Naib Pengerusi Gabungan Henti Lynas (SLC), Sim Chon Siang berkata, pihaknya tidak akan berhenti mendesak kerajaan supaya menghentikan projek tersebut demi kepentingan penduduk Kuantan.
 
Menurutnya, demonstrasi aman yang berlangsung selama hampir dua jam itu bertujuan untuk menyatakan pandangan mereka menolak projek tersebut.
 
“Kita tetap menolak projek ini walaupun ada pihak tertentu mendakwa projek ini selamat,” katanya.
 
Anggota polis termasuk petugas bahagian trafik turut dikerahkan mengawal keadaan di lokasi itu bagi memastikan tiada kejadian tidak diingini berlaku.

Source: http://www.sinarharian.com.my/nasional/keranda-simbolik-bantah-lynas-1.41390?localLinksEnabled=false

No comments:

Post a Comment