Thursday, September 20, 2012

Kalau para sultan RM200juta, para MB sapu berpuluh billion?



Sebelum ni aku ada ulas pasai berapa yang rakyat habiskan untuk tanggung perbelanjaan istana. Ada mamat yang buat angaran pengiraan angka tu tak sampai pun RM200juta.
Rasa-rasa aku mungkin lebih RM200juta setahun wang rakyat terpaksa dibelanjakan untuk tanggung istitusi istana ni.

Walaupun angka tu memang besar tapi kita ok la kut, padan la kut dengan status sultan. Kalau nak dikurangkan pun nampak macam tak banyak mana pun yang boleh dipotong. Kecuali la kalau kita sanggup nak buang terus institusi istana ni. - Ibid.  
Al-Quran Miracle 22 dalam 1 mudah, sahih dan komprehensif, Penawar Segala Penyakit !!!!
Dapatkan buku-buku yang bermanfaat dalam mendidik jiwa di sini !!! 
Madu Tualang Asli. 1KG RM60 sahaja. Hubungi PakDin 019-3471001
Hari ni Malaysiakini melaporkan:
Laporan menggemparkan yang dikeluarkan oleh NGO berpangkalan di Switzerland Bruno Manser Fund (BMF) menganggarkan aset keluarga Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud sebanyak AS$21 bilion (RM64 bilion).

Kekayaan Taib sahaja dianggarkan sebanyak AS$15 bilion (RM46 bilion), sekali gus menjadikannya lelaki terkaya di Malaysia, mengatasi hartawan Robert Kuok dengan AS$12.5 bilion.

Laporan berjudul “The Taib Timber Mafia: Facts and Figures on Politically Exposed Persons from Sarawak, Malaysia” dikeluarkan di Brussels hari ini ketika Menteri Perusahaan Perladangan Dan Komoditi Tan Sri Bernard Dompok melawat Suruhanjaya Eropah.

Ia laporan pertama mengupas secara terperinci aktiviti perniagaan dan kekayaan peribadi 20 anggota keluarga Taib di Malaysia, Australia, Kanada, Hong Kong, United Kingdom, Amerika Syarikat dan lain-lain negara. - Mkini.
Sebelum ni gempar satu Malaysia bila keluar gambar istana Khair Toyo yang cuma jadi menteri besar lapan tahun atau 2 penggal saja.


Aku yakin ramai yang masa tu rasa apa yang Khair Toyo bolot tu dah cukup besar tapi rupa-rupanya 'raja' Sarawak sapu lagi gila.

Kalau Taib Mahmud yang jadi Ketua Menteri lebih 30 tahun boleh himpun harta smapai banyak tu, agak-agak berapa banyak yang Dr. Mahathir dan anak beranak dia himpun selama 22 tahun jaddi Perdana Menteri.

Pasai tu la aku cukup yakin angka RM200juta untuk tampung para sultan dean Yang Dipertuan Negeri tu sebenarnya sikit sangat. Kalau Menteri besar boleh sapu sampai banyak tu takkan dia berani nak halang 'orang istana' sapu kalau pun mungkin tak sebanyak tu.

Nasib baik la TG Nik Aziz yang jadi Menteri Besar Kelantan dah lebih 20 tahun tak himpun harta macam menteri besar dari Umno, kalau tidak kita nak kata apa kalau ada yang kita "Umno dengan PAS sama saja."


Source: http://cenangau.blogspot.com/2012/09/kalau-para-sultan-rm200juta-para-mb.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FARTP+%28Cenangau%40blogspot.com%29

No comments:

Post a Comment