Wednesday, May 20, 2009

BERDOA KEPADA ALLAH - jangan jemu Siri 2......DOA DAPAT ANAK

Salam muslimin dan muslimat,
﴿هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِى مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَآءِ
Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya:" Wahai Tuhanku! kurniakanlah kepadaKu dari sisiMu zuriat keturunan Yang baik; Sesungguhnya Engkau sentiasa mendengar (menerima) doa permohonan". (Surah Aali Imran:38)

Doa baca yang bertulisan MERAH.

Doa Nabi Zakaria untuk memohon anak:
قَالَ رَبِّ إِنِّى وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّى وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْباً وَلَمْ أَكُنْ بِدُعَآئِكَ رَبِّ شَقِيّاً - وَإِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِىَ مِن وَرَآئِى وَكَانَتِ امْرَأَتِى عَاقِرًا فَهَبْ لِى مِن لَّدُنْكَ وَلِيّاً - يَرِثُنِى وَيَرِثُ مِنْ ءَالِ يَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيّاً ﴾
Ia merayu Dengan berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya telah lemahlah tulang -tulangku, dan telah putih melepaklah uban kepalaku; dan Aku - Wahai Tuhanku - tidak pernah merasa hampa Dengan doa permohonanku kepadamu. Dan Sesungguhnya Aku merasa bimbang akan kecuaian kaum kerabatku menyempurnakan tugas-tugas ugama sepeninggalanku; dan isteriku pula adalah seorang Yang mandul; oleh itu, kurniakanlah daku dari sisiMu seorang anak lelaki. Yang layak mewarisi daku, juga mewarisi keluarga Nabi Yaakub; dan Jadikanlah Dia - Wahai Tuhanku seorang Yang diredhai serta disukai". (Surah Maryam ayat 4-6)

Berdoalah kepada ALlah. Jangan jemu. jangan putus asa dan sentiasa melakukan ketaatan kepada ALlah. Kalau dapat sebelum berdoa.....cari-carilah orang miskin untuk bersedekah kepada mereka, pastu solat hajat dan berdoa dengan doa-doa di atas. tk.

2 comments:

  1. salam moga2 ust dapat memuatkan video kuliah dalam blog ini..




    atan pancing utara

    ReplyDelete
  2. akm.. boleh saya dapat doa dikurrniakan zuriat perempuan

    ReplyDelete