Friday, May 15, 2009

ADAKAH HATI AKU JAHAT? ....bacalah dengan 'hati' nasihat Pak Syeikh SIRI 2

Salam sahabat-sahabat di jalan dakwah,

Baca lagi dan terus membaca pesanan Pak Syeikh ini:
Sesungguhnya dunia kita ialah dunia amal dan ibadat,
dunia amar makruf dan nahi munkar,
dunia mendidik dan taklim,
........bukan dunia failasuf yang sentiasa saling bercakaran,
........bukan kelab-kelab penyair yang barangan niaga mereka hanyalah lidah.

Oleh kerana itu `urf/ kebiasaan kita menekankan asasiyat amal, ia terdiri daripada taat yang sepenuhnya, beriltizam dengan sistem, strategi dan manhaj, tidak berusaha membolos diri dari urutan sumber rujukan, tidak mendahului mereka yang lebih senior. Dan sesungguhnya tarbiyah kita tegak di atas memperdalamkan asas-asas iman yang terdiri daripada usaha mengeratkan hubungan ukhuwah, mengimarahkan hati dan memelihara lidah.

Kita lempar-buangkan hasad …… kita tegakkan takaful
Kita keluar daripada kesempitan kabilah, kedaerahan dan kebangsaan, kita masuk ke dalam keluasan taaruf dan medan amal yang tersebar di seluruh pelusuk alam.

Kita letakkan syiar-syiar jahiliyah di bawah tapak kaki kita, kita sambut perintah seorang negro berkulit hitam, sekiranya dia lebih alim dan lebih berkelayakan.

Halatuju kita bersifat keimanan, syarat kita bersifat keislaman dan perasaan kita bersifat persaudaraan. Kita tidak kenal permusuhan …. dan kita tidak mengizinkan umpatan.

Kamu boleh lihat! Berapa banyak ensiklopedia yang mungkin boleh ditulis (daripada) cakap-cakap terlepas yang diperkatakan sewaktu khilaf?
Dan berapa banyak masa amal hilang ditelan masa yang dihabiskan dalam membuat kesimpulan mengenai prasangka?

Di antara kepelikan/kehairanan tarbiyah anda mampu memberi peringatan dan mengajak golongan baru dan remaja meninggalkan ria’, takbur dan menunjuk-nunjuk, mereka menganggap perkara itu sebagai bimbingan, tarbiyah dan taujih daripada anda, sedangkan mereka yang telah lama dan telah tepu, jika anda memberi peringatan yang sama dia akan menganggapnya sebagai tuduhan, dia menolak nasihat anda dan angkuh, seolah-olah Rasulullah saw tidak pernah taubat tujuh puluh kali sehari di akhir-akhir hayatnya.

Bila aku baca dengan hati, baca dengan teliti.........bimbang hati aku dihinggapi penyakit batin/jiwa yang keji itu. Moh! Muhasabah diri kita masing-masing. tk..

Terima kasih kepada sahabat yang mengemailkan terjemahan buku yang sangat baik ini.

OLEH:
Syeikh Muhammad Ahmad al-Rasyid.
FADAEH AL-FITAN - فضائح الفتن


No comments:

Post a Comment