Wednesday, May 20, 2009

BERDOA KEPADA ALLAH - jangan jemu Siri 1 ......DOA ADALAH IBADAT

Salam muslimin dan muslimat,

•Hampir separuh kehidupan seorang muslim diperuntukkan untuk berdoa dan munajat kepada ALlah. Doa merupakan ibadah bahkan termasuk ibadah yang sangat agung.

Allah memerintahkan hamba-hambaNYA agar sentiasa berdoa kepadaNYA. Cuba lihat surah al-Mukmin/Ghafir ayat 60.
وَقَالَ رَبُّكُـمْ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِى سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَخِرِينَ
Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenan-kan doa permohonan kamu. Sesungguh-nya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepada-Ku, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina. GHAAFIR=60

•Begitu juga hampir seluruh aktiviti yang dilakukan oleh seorang muslim DIMULAI dan DIAKHIRI dengan doa.
•Ini menunjukkan bahawa setiap muslim sentiasa berhajatkan kepada ALLah dan perlindunganNYA.
•Doa bukan sahaja cara mendekatkan diri kepada ALlah bahkan sebagai usaha melindungi diri dari segala macam gangguan.

•Ayat di atas secara tegas menyatakan ALlah mencela orang-orang yang enggan memohon/berdoa kepada ALlah Yang Maha Kaya, lagi Maha Memberi. Maka amat naif dan malang bagi seorang muslim yang mengaku beriman kepada ALlah tetapi tidak mahu/enggan berdoa-memohon kepada Tuhannya(Rabbnya) seolah-olah dia tidak berhajat kepada ALlah, pertolongan dan perlindunganNYA.

Sekarang ini musim berlakunya wabak Selesama Babi maka lagi-lagilah kita perlu sangat memohon perlindungan kepada ALlah. Apatah lagi sehingga tiada VAKSIN untuk mencegah daripada jangkitan wabak Selesama Babi tersebut. Bacalah doa yang telah saya muatkan dalam blog minggu ini.
tk.. selepas ini saya akan masukkan DOA supaya mudah DAPAT ANAK.

No comments:

Post a Comment