Thursday, May 14, 2009

ADAKAH HATI AKU JAHAT? ....bacalah dengan 'hati' nasihat Pak Syeikh SIRI 1

Salam sahabat-sahabat,

Renung dan bacalah dengan 'hati' mutiara kata Pak Syeikh ini;
Siapa yang tidak mampu memperbaiki kesalahan dirinya, dia tidak layak menjadi pemantau ke atas kesalahan orang lain, membetuli dan mengkritik mereka.

Antara yang empunya jiwa, ada orang yang melenting dek satu kalimah, lantas dia lupa kamus persaudaraan, dia keluar menjadi musuh, menelanjangkan sahabatnya dari semua keistimewaaan, seolah-olah antara mereka tidak pernah wujud kasih sayang, roti dan garam.

Antara yang empunya jiwa, ada yang jika tidak diindahkan dia tidak akan bersikap lembut, tidak memaafkan, tidak sabar, tidak mengharap apa yang ada di sisi Tuhan, malah dia menjadi jahil, lebih dari semua yang jahil.

Antara yang empunya jiwa, ada yang apabila diperlakukan sesuatu yang menyakitkannya dia tidak bertalu-talu mencela, sepontan atau bertangguh, malah dia sabar pada zahirnya tetapi dia tidak maafkan pada batinnya, dia tidak cuba memaksa dirinya melupa dan memaafkan, tetapi dia menyimpan dalam hati dan terus menyimpan. Dia menzahirkan senyuman, tetapi di dalam ada timbunan semakin membesar, sehingga apabila beratnya sudah sarat bertan-tan, empangan pun roboh, lantas penempatan pun dilimpahi banjir besar. Ia berlaku berulangkali setiap tahun, dia menghukum sahabatnya atas perkara silam yang mereka lakukan terhadapnya. Jumlah tuduhan itu sangat besar, kerana ia telah bertapak begitu lama, dia membantu kotak ingatannya dengan satu daftar penilaian yang memuatkan semua perkara yang telah sahabat-sahabatnya lupakan, dia meletakkan tarikh-tarikhnya dan menandai perkataan-perkatan mereka, mungkin juga dia menyimpan surat-surat mereka dan bukti-bukti yang mungkin hanya mengandungi perkataan-perkataan terlepas cakap, untuk dia jadikan sebagai bukti kesalahan mereka, dengan itu berlakulah rasa sakit dan keledak sakit, malah apa yang lebih teruk daripada sakit.

Terima kasih kepada sahabat yang mengemailkan buku yang sangat baik ini.

OLEH:
Syeikh Muhammad Ahmad al-Rasyid.
FADAEH AL-FITAN - فضائح الفتن

No comments:

Post a Comment