Monday, May 18, 2009

ADAKAH HATI AKU JAHAT? ....bacalah dengan 'hati' nasihat Pak Syeikh SIRI 4

SalamuLlah 'alaikum wahai sahabat-sahabat seperjuangan,

Kalau anda teliti baik-baik ucapan Pak Syeikh, kita akan mendapati kata-kata itu sangat bernilai dan mengusik hati. Hati yang mahu ditazkiahkan, hati yang mahu mencari redha ALlah.

Jom kita baca lagi dengan hati mutiara-mutiara kata Pak Syeikh;
"Dalam keadaan fitnah cerita dakwah terlepas kepada pihak musuh, jika anda kecam, dia tidak menerima anda menuduhnya membocorkan rahsia. Mungkin benar (dia tidak bocorkan), tetapi sebenarnya (sikap) tak ambil peduli. Paling buruk dalam isu fitnah, semua yang terlibat menganggap diri mereka pemimpin, muhasabah anda akan jadi sia-sia, anda tidak tahu bagai mana anda boleh berbincang dan dengan siapa anda boleh berbincang.

Mereka tidak melihat diri mereka dua puluh individu yang berpandangan berbeza, tetapi mereka melihat diri mereka dua puluh orang ketua, pemimpin, faqih, mujtahid, ahli falsafah.

Sesetengah du`at/pendakwah secara bersendirian adalah baik dan bagus, tetapi jika dia bersama dalam satu amal dengan orang lain, mereka saling berselisih dan saling bercakaran. Orang seperti ini boleh dimanfaatkan sebagai pengikut, tidak layak untuk kita letakkan mereka di hadapan/sebagai pemimpin..

Mereka ingin membersihkan musuh, tetapi sebenarnya diri mereka sendiri lebih berhak untuk dibersihkan.

Paling tepat yang diungkapkan Ustaz Mustafa Masyhur dalam bab ini ialah sewaktu dia membezakan antara dua orang; katanya: “ ada duat’ yang berkerja dan ada orang yang membuat-buat dirinya duat ’ “.

Ikhlaskan hati kita kerana ALlah. KIta berbimbingan tangan dan menhayun langkah bersama melayari perjuangan merentasi gelombang biru. Moga ALlah terus memberikan bimbingan dan menguatkan kaki-kaki kita melawan musuh. tk..

No comments:

Post a Comment