Friday, October 31, 2008

DATING CARA ISLAM......ya ke nie?

Salam.

Tak kenal maka tak cinta,
Tak cinta, macamana nak kawin? So kena 'berdating', bila berdating boleh tanya khabar, kenal mesra dan lain-lain. Pastu bertunang, then kawinlah :)
Ustaz kata 'berdating haram'. Jadi macamana sebenarnya?

Menarik juga perbincangan di atas.

Mari kita lihat tulisan seorang ustaz, saya kira menarik juga tulisannya ,"BERDATING CARA ISLAM = ISLAMIC DATING. Baca dan fahami betul-betul.

Hari ini sudah terlalu ramai yang berdating. Ramai yang belum bertunang sudah keluar dating. Ada juga yang keluar berdating semasa bertunang. Hubungan sebagai pasangan kekasih dan hubungan pertunangan tidak sama dengan perkahwinan. Pertunangan tidak menghalalkan apa-apa hubungan. Ia sekadar perjanjian untuk mereka berkahwin sahaja. Ramai juga yang kurang faham konsep pertunangan ini atau buat-buat tak faham. Mereka melancong ke sana-sini berdua-duaan, menunaikan umrah bersama tanpa ditemani mahram dan sebagainya.

Dating dengan makna dan gambaran yang wujud pada hari ini seperti berdua-duaan, berpegang tangan, menonton wayang bersama, si gadis membonceng motosikal tunangnya dan sebagainya adalah dating yang menyalahi hukum agama.

Tetapi Islam bukanlah agama jumud/beku. Ia membenarkan pertemuan yang baik dan harmoni dengan syarat-syarat tertentu.

Antaranya :
1) Menjaga pandangan mata
2) Percakapan yang baik2
3) Pakaian yang menutup aurat dan sopan
4) Tempat pertemuan yang tidak menimbulkan fitnah

Menjaga pandangan mata
1. Ketika berbual, pandangan mata hendaklah dijaga agar tidak memandang dengan nafsu syahwat. Pandangan mata adalah satu senjata sulit Iblis dan Syaitan bagi merosakkan anak Adam. Oleh kerana itu, Quran menyuruh lelaki dan wanita menundukkan pandangan.
Firman Allah :قُلْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ يَغُضُّوْا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ... وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ“
Katakanlah kepada lelaki yang beriman agar mereka menahan pandangan mereka… dan katakanlah kepada wanita beriman agar mereka menahan pandangan mereka…” (Surah an-Nur :30-31).

2. Tidak melihat aurat orang lain atau berusaha melakukannya. Jika terpandang aurat, maka hendaklah cepat-cepat mengubah pandangan mata.

Percakapan yang baik
1. Suara yang lunak dan menggoda akan menarik antara satu sama lain ke arah melakukan maksiat. Oleh itu, dalam aspek bercakap, Islam membenarkan lelaki dan wanita berkomunikasi antara satu sama lain dengan syarat percakapan itu tidak menggoda.
Quran menyebut syarat ini dalam wahyu :فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِيْ فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوْفًا
Maka janganlah kamu kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya dan berkatalah akan perkataan yang baik”. (al-Ahzab : 32).

2. Tajuk perbualan hendaklah tajuk yang serius atau agak serius. Tidak wajar untuk berbicara tentang perkara-perkara lucah, tentang anggota seksual sendiri dan seumpamanya. Mungkin tidak wajar juga berbual perkara-perkara yang remeh-temeh seperti pertanyaan tentang mandi, makanan, masakan hari ini dan sebagainya.

3. Tidak mengandungi unsur-unsur mengumpat, menghina orang lain, mencerca dan sebagainya.

Ciri pakaian yang menutup aurat
1. Pakaian mestilah pakaian yang menutup aurat.

2. Aurat wanita ketika bertemu lelaki ajnabi (bukan mahram iaitu lelaki yang boleh menjadi suaminya) ialah seluruh tubuh kecuali muka dan pergelangan tangan. Pergelangan kaki juga dikira sebagai aurat. Ada sebahagian ulama berpendapat ia tidak aurat. Oleh itu adalah baik jika wanita memakai stoking. Pakaian yang elok dipakai adalah baju kurung dan tudung kepala.

3. Pakaian juga mestilah tidak nipis sehingga menampakkan kulit seseorang pemakainya.

4. Pakaian juga mestilah tidak ketat hingga menampakkan bentuk tubuh seseorang pemakainya. Kebiasaannya seluar jeans adalah seluar yang ketat. Baju kebaya juga biasanya dibuat daripada kain yang nipis dan ketat. Namun jika baju kebaya dibuat dengan kain yang tidak nipis dan tidak ketat, maka ia boleh dipakai.Ada sesetengan remaja wanita suka memakai seluar. Ini tidaklah menjadi kesalahan dalam agama selagi ia tidak nipis dan tidak ketat serta menutup aurat.

5.Tudung kepala hendaklah menutup rambut dan tengkuk/leher. Pemakaian skaf untuk tudung kepala adalah tidak sempurna kerana masih nampak leher. Tudung juga hendaklah labuh agar menutup bahagian depan dada wanita.

Firman Allah :وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوْبِهِنَّ“dan hendaklah mereka menutup kain kerudung mereka ke dadanya” (Surah an-Nur :31).

Fesyen tudung seperti tudung labuh, tudung tiga segi, tudung ‘wardina’, tudung bawal, tudung ‘mawi’ dan sebagainya adalah baik selagi ia menutup aurat.

6. Fesyen pakaian hari ini seperti menampakkan pusat, ketat dan sebagainya adalah jelas haram.

7. Pakaian wanita tidaklah menyerupai pakaian lelaki dan pakaian lelaki tidaklah menyerupai pakaian wanita.
Hadis menyebut bahawa Saidina Abu Hurairah berkata :لَعَنَ رَسُوْلُ اللهِ الرَّجُلَ يَلْبَسُ لبْسَةَ الْـمَرْأَةِ ، وَالْـمَرْأَةَ تَلْبَسُ لبْسَةَ الرَّجُلِ .“Rasulullah melaknat lelaki yang memakai pakaian wanita dan wanita yang memakai pakaian lelaki”. (Riwayat Ahmad dan Abu Daud).

Tiru ini termasuk dalam banyak aspek. Antaranya aspek pakaian. Islam bukan anti-fesyen bahkan Islam mengalu-alukan setiap fesyen yang baik. Islam anti-dedah aurat dalam berfesyen.

Tempat pertemuan
1. Jauhi tempat-tempat yang banyak hiburan, maksiat dan fitnah. Disko, bar, kelab malam (dalam pengertian sekarang) adalah tempat yang tidak wajar dikunjungi oleh setiap muslim.

2. Tempat yang sunyi dan jarang dikunjungi orang adalah tempat yang tidak sesuai untuk bertemu. Pertemuan di kelas-kelas yang terpencil pada waktu petang mesti dielakkan.

3. Alangkah elok jika tempat bertemu itu tempat yang terbuka seperti restoran, kedai makan, pejabat, bank dan sebagainya. Dalam hadis diceritakan bahawa seorang wanita Ansar datang kepada Nabi s.a.w. maka Nabi pun bersunyian dengan wanita tersebut. (Mafhum HR Bukhari). Ada riwayat menyebut bahawa bersama wanita tersebut seorang budak lelaki. Maksud ‘bersunyian’ dalam hadis bukan bermakna Nabi s.a.w. bersama dengan wanita itu di tempat tertutup. Maksudnya ialah Nabi bercakap dengan wanita tersebut di tempat yang jauh sedikit daripada orang lain sehingga mereka tidak mendengar perbualan Nabi, tetapi orang ramai masih melihat Nabi dan wanita Ansar tersebut.

Adat yang berlaku dewasa ini di mana seseorang bersama tunangnya ke sana-ke mari adalah adat yang bertentangan dengan Islam.
Sabda Nabi s.a.w. : “Tidak boleh bersunyi-sunyian seorang lelaki dengan seorang wanita melainkan ada mahramnya”. (Mafhum HR Bukhari).

Tujuan Islam adalah bagi menjaga agama dan maruah diri agar terhindar daripada fitnah. Jika pantang larang ini tidak dipatuhi, akan berlaku fitnah dan keburukan seperti khalwat, berdua-duaan dan zina.
Sebab itu, Nabi s.a.w. mewasiatkan tentang fitnah lelaki terhadap wanita dan fitnah wanita terhadap lelaki dengan sabdanya :مَا تَرَكْتُ بَعْدِيْ فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ“
Aku tidak tinggalkan fitnah yang lebih mudharat ke atas lelaki daripada wanita”. (Riwayat Bukhari).

selamat ber'dating' menurut hukum syarak . . . oleh Nidzam Kadir
Baca Selanjutnya...

Thursday, October 30, 2008

SINI KAWIN, SANA KAWIN - catatan untuk ISTERI IDAMAN

Cantik, bukanlah satu-satunya kriteria bagi seorang mu'min yang memiliki cita-cita untuk membangun keluarga yang sakinah, mawaddah wa rahmah. Kesolihan sang isteri merupakan kriteria utama dan didambakan seorang lelaki di antara sekian banyak kriteria yang diinginkannya.

Apalah ertinya isteri yang cantik, jika dia tidak taat kepada sang suami, suka membuatnya marah dan sakit hati, tidak menyenangkan ketika berada di dekatnya, tidak amanah, dan lain sebagainya.

Tentunya keadaan seperti ini dapat membuat sang suami merasa tak aman dan nyaman berlama-lama di dalam rumah, bahkan boleh jadi rumah baginya laksana neraka.
Beginilah keadaan yang akan ditanggung oleh seorang lelaki, tatkala dia memutuskan kecantikanlah sebagai kriteria utama dan segala-galanya dalam memilih partner hidupnya, meskipun dia tidak memiliki kesolihan.

Seorang isteri demikianlah yang memiliki potensi besar untuk tidak patuh kepada seorang suami, menyeleweng, dan cenderung mengabaikan hak-haknya. Padahal hak seorang suami atas seorang isteri merupakan seagung-agungnya hak setelah hak Allah subhanahu wata'ala dan RasulNya shallallahu 'alaihi wasallam.

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Kalau seandainya aku boleh menyuruh seorang untuk sujud kepada orang lain, niscaya aku akan menyuruh seorang isteri untuk sujud kepada suaminya." (HR. at-Tirmidzi. Dan ia berkata, "Hasan Shahih.").

Maka perlu bagi seorang wanita, baik yang sudah menjadi seorang isteri, mahupun yang akan menjadi seorang isteri, untuk berusaha mencari tahu sifat-sifat khusus yang harus dilaksanakan agar dia menjadi dambaan dan pujaan para suami.

Mudah-mudahan beberapa pesan dan nasihat di bawah ini boleh menjadi tips-tips yang berharga bagi para wanita untuk mewujudkan impiannya, menjadi idola dan idaman sang suami, serta untuk menggapai kebahagiaan yang hakiki dalam mengharungi lautan kehidupan rumah tangga yang penuh dengan liku-liku ini bersama suami tercinta.

Tips-tips tersebut di antaranya adalah:
a. Hendaklah seorang isteri merasa cukup(qana’ah) dan redha dengan pemberian suami walaupun sedikit. Tidak banyak menuntut serta mendesaknya, sehingga membuatnya kecewa dan dapat menjerumuskannya untuk mencari nafkah dengan jalan dan cara yang haram.
Sesungguhnya para wanita generasi Salafush-Shalih, apabila suaminya hendak berangkat dari rumahnya untuk mencari nafkah, dia berkata kepadanya, "Jauhkanlah (wahai suamiku) mencari nafkah yang haram. Sesungguhnya kami mampu bersabar menahan lapar, akan tetapi kami tidak mampu bersabar menahan panasnya api neraka!"

b.. Hendaklah seorang isteri menjauhkan diri dari berbuat durhaka kepada suaminya, meninggikan suara ketika berbicara kepadanya, dan selalu mengeluh dan mengadu tentang suaminya kepada keluarganya.
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepada seorang wanita, "Bagaimana sikapmu terhadap suamimu?! Sesungguhnya dia adalah syurga dan nerakamu!" (HR. an-Nasa'i dan Ahmad, dan dishahihkan oleh Syeikh al-Albani).

c.. Hendaklah seorang isteri tidak meminta kepada suaminya seorang pembantu wanita yang masih muda, karena hal itu dapat menjadi sebab sang suami menceraikannya. Dan karena seorang pembantu wanita muda lebih berpotensi mengundang fitnah dalam rumah tangga. Khususnya fitnah bagi sang suami. Tidak sedikit kes-kes pertelingkahan terjadi di dalam rumahtangga antara seorang suami dengan seorang pembantu wanita muda, karena seringnya komunikasi, saling memandang dan berdua-duaan, tatkala sang isteri tak ada di rumah, dan lain sebagainya. Kemudian terjadilah perselisihan dan percakaran antara suami dan isteri yang berakhir dengan perceraian.

Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Tidaklah aku meninggalkan fitnah sepeninggalanku ini bagi para lelaki yang lebih berbahaya, selain para wanita." (Muttafaq 'alaih).
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam juga bersabda, "Janganlah sekali-kali seorang lelaki berkhalwat (berdua-duaan) dengan seorang wanita melainkan ada mahram bersamanya, lalu seorang lelaki berdiri dan berkata, "Wahai Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, isteriku hendak keluar menunaikan haji, sedangkan namaku telah terdaftar untuk mengikuti perang ini dan itu. Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Pulanglah kamu! Dan berhajilah bersama isterimu!". (Muttafaq 'alaih).

Dan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam juga bersabda, "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhir, janganlah sekali-kali dia berkhalwat (berdua-duan) dengan seorang wanita yang tidak ada mahram bersamanya, maka sungguh ketiganya adalah setan." (HR. Ahmad, dengan sanad yang shahih).

d.. Hendaklah seorang isteri mengetahui bahwa hak suami harus lebih diutamakan dari semua hak kerabat/ keluarganya. Jika mendapatkan hak-hak yang saling berkongsi, maka dia harus tetap mengutamakan hak suami, dan hendaklah dia mengabaikan yang lainnya.

e.. Hendaklah seorang isteri menjaga harta suaminya, tidak menggunakannya tanpa sepengetahuannya. Jika dia bersedekah dari hartanya dengan izinnya, maka dia mendapatkan pahala seperti pahala suaminya. Jika dia bersedekah tanpa redhanya, maka suaminya mendapatkan pahala, sedangkan dia mendapatkan dosa.

f.. Hendaklah seorang isteri menghindar dari pergaulan dengan para tetangga yang tidak baik, teman-teman yang buruk perangainya, yang dapat mempengaruhinya sehingga dia bersikap buruk terhadap suaminya, dan dapat menjadi sebab terjadinya perselisihan antara dia dengannya, serta dapat merendahkan martabat dan harga diri suami di hadapannya.

g.. Hendaklah seorang isteri bersikap sabar atas perlakuan suaminya yang kurang baik. Hendaklah dia bijaksana dalam menyikapinya tatkala sedang emosi, niscaya suaminya akan memujinya pada waktu dia senang. Dan hendaklah dia juga mengetahui, bahwa problematika dalam rumah tangga tidak akan menjadi besar kecuali jika hal itu disikapi dengan keras kepala dan kesombongan. Maka janganlah dia menghancurkan rumah tangganya dengan sikap keras kepala dan kesombongan.

h.. Hendaklah seorang isteri memenuhi panggilan dan ajakan ‘special’ suaminya dalam situasi dan kondisi apa pun. Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Barangsiapa mengajak isterinya ke tempat tidurnya, lalu dia enggan, maka para malaikat melaknatnya hingga pagi." (Muttafaq 'alaih).

i.. Hendaklah seorang isteri tidak menyebutkan atau menceritakan 'sifat'/keistimewaan wanita lain kepada suaminya. Karena Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melarang hal tersebut. Sebagaimana sabda shallallahu 'alaihi wasallam beliau, "Janganlah seorang wanita bergaul dengan wanita lain, kemudian dia menceritakan wanita tersebut kepada suaminya, seakan-akan suaminya melihatnya (wanita tersebut)."(Muttafaq 'alaih).

j.. Hendaklah seorang isteri mampu menjadi pemimpin di rumah suaminya dan bertanggung jawab terhadap anak-anaknya, dengan menyuruh mereka berbuat baik, dan melarang mereka dari perbuatan yang mungkar (tidak baik). Serta tidak meredhai jika ada sesuatu yang mungkar di rumahnya. Dan hendaklah dia mengerti bahwasanya tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam maksiat kepada Allah subhanahu wata'ala.
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, ".Dan seorang wanita (Ibu) adalah pemimpin di rumah suaminya, dan akan mempertanggungjawabkan atas kepemimpinannya,."(HR. al-Bukhari dan Muslim).

Nabi shallallahu 'alaihi wasallam juga bersabda, "Apabila salah seorang di antara kalian melihat kemungkaran, maka hendaklah aia mencegahnya dengan tangannya, dan apabila dia tidak mampu, maka hendaklah dia mencegahnya dengan lisannya, dan apabila tidak mampu juga, maka hendaklah dia mencegahnya dengan hatinya, dan yang demikian itu adalah selemah-lemahnya iman." (HR. Muslim, Abu Daud, an-Nasai, at-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ahmad).

WaLlahu a'alam.

Dialihbahasakan dari buletin : "Baaqotu wardin wa Nisrin, Muhdatun Likulli 'Arusain", Min al-Qism al'Ilmy Bi Daril-Wathan." (Oleh: Abu Nabiel)
Baca Selanjutnya...

Wednesday, October 29, 2008

SINI KAWIN, SANA KAWIN - catatan untuk PARA SUAMI

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Baca jangan tak baca.
Kita mesti berusaha menjadi suami yang terbaik, ayah yang terbaik.
Jangan harap isteri sahaja baik, tapi kita sebagai suami tak baik.

Wanita mana yang tidak mendambakan seorang lelaki yang kelak dapat menjadi sandaran hidupnya, mampu membimbing dan mendidiknya untuk menjadi wanita terbaik dan solihah bukan saja hanya untuk suaminya, tetapi terbaik untuk Allah subhanahu wata’ala.

Suami yang selalu memotivasinya untuk beribadah kepada Allah subhanahu wata’ala dan selalu istiqamah di jalan-Nya. Maka tentunya faktor-faktor dan ciri-ciri di bawah ini perlu diketahui oleh para kaum lelaki yang ingin menjadi suami idaman bagi isteri-isterinya.
Di antaranya adalah:
1. Hendaklah seorang suami senantiasa bertakwa kepada Allah subhanahu wata’ala dalam mempergauli dan memperlakukan isterinya. Karena ia adalah amanah yang akan dipertanyakan oleh Allah subhanahu wata’ala pada hari Kiamat.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Perlakukanlah wanita-wanita itu dengan baik". (Muttafaq 'alaih). Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam melarang berbuat zhalim terhadap wanita. Sebagaimana beliau shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berdo'a, "Ya Allah sesungguhnya aku akan menjadi penghalang (orang yang menzalimi) hak dua golongan yang lemah, yakni: Anak yatim dan wanita." (HR. Ibnu Majah dengan sanad hasan).

2. Hendaklah seorang suami memiliki perangai dan tabiat yang mulia. Janganlah dia mencaci isterinya, menghinanya, dan mendiamkannya.
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Janganlah seorang mu'min membenci seorang mu'minah, jika ia tidak menyukai suatu perangai nya, maka dia akan menyukai perangai yang lain dari dirinya." (HR. Muslim).

3. Hendaklah seorang suami banyak bersabar dan baik dalam bermu'amalah dengan isterinya. Maka sebaik-baik kalian adalah yang menjaga persahabatan dan kasih sayang!
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Sebaik-baik kalian adalah yang terbaik terhadap keluarganya, dan aku adalah sebaik-baik kalian kepada keluargaku". (HR. Ibnu Majah)

4. Hendaklah seorang suami memiliki kecemburuan terhadap isterinya, tetapi tidak berlebihan, sehingga berburuk sangka kepadanya.
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Apakah kalian merasa kagum/heran dengan ghirah (rasa cemburu)nya Sa'ad? Sungguh aku lebih cemburu darinya, dan Allah lebih cemburu dariku." (HR.Muslim).

5. Hendaklah seorang suami bersikap lemah lembut dan bijaksana dalam menangani kesalahan dan kekeliruan.
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Sesungguhnya tidaklah kelembutan itu ada pada sesuatu, melainkan ia akan membuatnya menjadi indah, dan tidaklah kelembutan itu hilang dari sesuatu, melainkan ia akan memperburuknya." (HR. Muslim). Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam juga bersabda, "Sesungguhnya Allah Maha lembut, Dia menyukai kelembutan di dalam semua perkara." (HR. Al-Bukhari dan Muslim).

6. Hendaklah seorang suami memberikan nafkah kepada isterinya dengan ma'ruf (layak). Sebagaimana Allah subhanahu wata’ala berfirman, artinya, " dan janganlah Engkau jadikan tanganmu terbelenggu di lehermu, dan janganlah pula Engkau menghulurkannya Dengan sehabis-habisnya, kerana akibatnya akan Tinggalah Engkau Dengan keadaan Yang tercela serta kering keputusan. (QS. Al-Isra': 29) (maksudnya: tidak kurang dan tidak berlebihan, pent.)

Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah ditanya, apa hak isteri yang wajib dipenuhi oleh suami? Lalu beliau shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab, "Kamu memberi makan kepadanya, jika kamu makan. Dan kamu memberi pakaian untuknya, jika kamu memakai pakaian. Dan janganlah kamu memukul wajah, menjelek-jelekkannya, dan jangan pula kamu mendiamkannya kecuali di dalam rumah." (HR. Ahmad dan Abu Daud).

7. Hendaklah seorang suami mempelajari feqah kewanitaan sehingga ia mengetahui cara bergaul isterinya saat haidh dan nifas, dan hendaklah dia mengajarkan kepada isterinya tentang masalah tersebut, jika dia belum mengetahuinya.

8. Hendaklah seorang suami mengerti, bahwasannya tidak boleh baginya berhubungan (bersetubuh) dengan isterinya waktu haidh, dan tidak pula pada duburnya. Dan dibolehkan baginya untuk bermesra-mesraan dengannya waktu haidh, kecuali melakukan jima' (bersetubuh), karena hal tersebut diharamkan.
Allah subhanahu wata’ala berfirman,artinya, "Mereka bertanya kepadamu tentang haidh. Katakanlah:"Haidh itu adalah suatu kotoran". Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu haidh; dan janganlah kamu mendekati mereka, sebelum mereka suci. Apabila mereka telah suci, maka campurilah mereka itu di tempat yang diperintakan Allah kepadamu. Sesung guhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri. Isteri-isterimu adalah (seperti) tanah tempat kamu bercocok tanam, maka datangilah tanah tempat bercocok-tanammu itu bagai mana saja kamu kehendaki. Dan kerjakanlah (amal yang baik) untuk dirimu, dan bertaqwalah kepada Allah dan ketahuilah ahwa kamu kelak akan menemui-Nya. Dan berilah kabar gembira orang-orang yang beriman." (QS. Al-Baqarah: 222-223).
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Allah subhanahu wata’ala tidak memandang seorang lelaki yang menggauli lelaki lain atau seorang wanita melalui dubur". (HR. At-Tirmidzi, dishahihkan oleh Al-Albani).

9. Di antara etika melakukan jima': Memulai dengan basmalah (membaca bismillah dan berdo'a), bersenda gurau, berpelukan, mencium sebelum melakukannya. Karena hal itu lebih dapat memberikan kepuasan bagi suami dan isteri. Dan jika seorang suami telah selesai menunaikan hajatnya, maka hendaklah dia tidak tergesa-gesa (menyudahinya), sampai sang isteri mendapatkan haknya. Dan barangsiapa yang ingin mengulanginya (jima'), maka hendaklah ia membasuh kemaluannya, lalu berwudhu.

Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, yang artinya, "Jika salah seorang di antara kalian akan menyetubuhi istrinya mengucapkan (berdoa), "Dengan nama Allah, Ya Allah! Jauhkan kami dari setan, dan jauhkan setan untuk mengganggu apa yang Engkau rezekikan kepada kami. Maka niscaya setan tidak akan mencelakakan anak (hasil) dari keduanya selama-lamanya."(Muttafaq 'alaih).
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Jika salah seorang di antara kalian menyetubuhi isterinya, kemudian hendak mengulangi, maka hendaklah dia berwudhu." (HR. Muslim)

10. Hendaklah seorang suami menjauhkan diri dari menyebar-luas rahsia-rahsia hubungan suami-isteri.
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Sesungguhnya di antara manusia yang paling buruk kedudukannya di sisi Allah subhanahu wata’ala pada hari Kiamat adalah seorang suami yang menggauli isterinya, dan isterinya menggaulinya, kemudian ia sebarkan rahsia isterinya." (HR. Muslim).

Suatu ketika dikatakan kepada sebagian orang-orang solih yang ingin menceraikan isterinya, "Apa yang membuatmu ragu kepada isterimu?" Lalu ia menjawab, "Orang yang berakal tak akan membuka rahsia." Maka tatkala ia telah menceraikannya, ia pun kembali ditanya, "Mengapa kamu menceraikannya?". Lalu ia pun menjawab, "Apa urusanku/ hakku dengan isteri orang lain?"

Semoga Allah subhanahu wata’ala senantiasa memberi kan taufiq-Nya kepada kita semua.

Sumber: Dialihbahasakan dari buletin “Baaqotu wardin wa Nisrin, Muhdatun Likulli ‘Arusain”, Min al-Qism al’Ilmy Bi Daril-Wathan. (Oleh: Abu Nabiel)
Baca Selanjutnya...

Tuesday, October 28, 2008

RUMAH TERBUKA - pantang larang yang dilupai

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Syawwal dah hampir berlalu meninggalkan kita. Di bulan syawwal banyak rumah-rumah terbuka di sana sini. Disediakan pelbagai juadah makanan, aneka kueh mueh, lauk pauk dan minuman.
Apa lagi? hentam saja! Membujur lalu, melintang rangah(kedarah).
Halal haram belakang kira.....
Pantang di bulan puasa dulu sudah dilupai.
PIRAMID MAKANAN..........SUPAYA ADANYA PEMAKANAN SEIMBANG)

Orang yang berpuasa adalah orang yang bertaqwa. Orang yang bertaqwa ialah “Menjaga dan memelihara diri dari siksa dan murka Allah Ta’ala dengan jalan melaksanakan perintah-perintahNya, taat kepadaNya dan menjauhi larangan-laranganNya serta menjauhi perbuatan maksiat”.

Bila makan maka perhatikanlah.............................apa, siapa dan di mana anda makan.

Lihatlah APA yang kita nak makan? halal ataupun tidak, berkhasiat atau memudaratkan.

Ketahuilah SIAPA yang jamu kita makan? Orang yang baik atau pencuri balak, perasuah, penipu dan sebagainya.

Sedarlah DI MANA tempat kita makan? kedai mana atau restoran mana, Tepi jalan atau tengah jalan, tempat bersih atau kotor.

Doa Makan " Ya ALlah berkatilah apa yang kami makan, dan peliharalah kami daripada azab Neraka". Makan minum itu ada kaitan dengan dosa pahala dan syurga neraka.

Moga menjadi pedoman kita bersama.
Baca Selanjutnya...

Monday, October 27, 2008

SINI KAWIN, SANA KAWIN - catatan untuk pengantin baru

Cuti panjang 4 hari, jumaat, sabtu, ahad dan isnin khususnya kepada orang Pahang. Hari jumaat baru ini ialah hari cuti, hari lahir al-Sultan Pahang. Apalagi masing-masing berebut buat projek perkahwinan, di sini majlis kawin, di sana majlis kawin selang seli dengan majlis terbuka hari raya.
CATATAN MANIS UNTUK PENGANTIN
Pada hari ini, Allah subhanahu wata'ala satukan dua insan yang berbeda.
Pada hari ini, Dia padukan dua hati .
pada hari ini Dia dekatkan dua insan yang dulu berjauhan.
Dan pada hari ini pula, Allah subhanahu wata'ala halalkan hubungan seorang muslimah dengan seorang muslim dengan jalan dan cara yang syar'ie sesuai dengan al-Qur'an dan Sunnah.
"Semoga Allah memberikan keberkatan kepada kedua mempelai di kala suka maupun duka. Serta menyatukan mereka berdua dalam kebaikan."
Sungguh di antara hal-hal yang menggembirakan saat ini, kita lihat para pemuda muslim berhasrat kuat untuk menikah, meskipun banyak kesulitan yang harus mereka hadapi dan begitu besar biaya yang mereka tanggung. Hal itu tidak lain semata-mata karena keinginan mereka untuk mencari jalan yang halal, dan benar-benar untuk menjaga kesucian diri mereka, serta demi mewujudkan cita-cita membangun keluarga muslim yang akan menjadi salah satu bagian terpenting dalam membangun masyarakat, bahkan umat Islam seluruhnya.
1. Pernikahan Merupakan Petunjuk Para Nabi Dan Rasul 'alaihimussalam.
Barangsiapa yang membencinya, sungguh dia telah menyelisihi sunnah dan menentang petunjuk Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam.
Beliau bersabda, "Demi Allah!! Sungguh aku Adalah orang yang paling takut dan paling bertakwa kepada Allah subhanahu wata'ala di antara kalian. Tetapi aku berpuasa dan aku juga berbuka, aku shalat dan aku juga tidur , aku pun menikahi wanita-wanita. Barangsiapa yang tidak suka dengan sunnahku, maka ia bukan termasuk umatku." (Muttafaq 'alaih).
2. Pernikahan Sebagai Realisasi Dari Memenuhi Panggilan Allah subhanahu wata'ala. Allah subhanahu wata'ala berfirman, artinya,
"Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang patut (kawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui." (QS. An-Nur: 32)
3. Pernikahan Adalah Panggilan Fitrah.
Barangsiapa yang meninggalkannya dan mencari selain dari itu, sungguh ia telah menyalahi fitrah tersebut. Dan barangsiapa yang menyalahinya, niscaya ia berada di jurang kehancuran.
Allah subhanahu wata'ala berfirman, artinya, "(Tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu.Tidak ada perubahan pada fitrah Allah.(Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui." (QS. Ar-Rum: 30)
4. Pernikahan Merupakan Salah Satu Nikmat Allah Yang Paling Agung Bagi Hamba-hamba-Nya, Jalan Menggapai Kasih Sayang, Langkah Menuju Bahagia, Tanda Kemapanan, Dan Sarana Untuk Meraih Anugerah.
Allah subhanahu wata'ala berfirman, artinya, "Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." (QS. Ar-Rum: 21)
5. Pernikahan Adalah Jalan Syar'ie Untuk Menyalurkan Nafsu Kejantinaan (seks) Secara Halal.
Allah subhanahu wata'ala berfirman, artinya, "Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki; Maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Barangsiapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas". (QS. Al-Mu'minun: 5-7)
6. Pernikahan Sebagai Perisai Para Pemuda Dan Pemudi Dari Fitnah Dan Penyimpangan, Kefasikan Dan Kemaksiatan.
Oleh karena itu Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menganjurkan kepada para pemuda untuk segera menikah. Sebagaimana sabda beliau shallallahu 'alaihi wasallam , "Wahai para pemuda! Barangsiapa di antara kalian ada yang mampu menikah, maka hendaklah ia menikah. Sungguh ia (pernikahan) dapat lebih menahan pandangan dan dapat lebih memelihara kemaluan. Dan barangsiapa yang belum mampu, maka hendaklah ia berpuasa. Sungguh ia adalah peredam baginya." (Muttafaq 'alaih).
7. Pernikahan Jalan Mudah Untuk Meraih Pahala Dari Allah subhanahu wata'ala.
Sungguh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah mengabarkan kepada kita bahawa sebaik-baik infak(belanja-nafkah) adalah infak yang diberikan kepada isteri dan keluarga.
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Satu dinar yang kamu infakkan di jalan Allah, dan satu dinar yang kamu infakkan untuk membebaskan hamba abdi, dan satu dinar yang kamu sedekahkan untuk orang miskin, dan satu dinar yang kamu infakkan untuk isterimu, maka yang paling utama adalah satu dinar yang kamu infakkan untuk isterimu." (HR. Muslim).
Dan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda pula kepada Sa'ad bin Abi Waqas radhiyallahu 'anhu, "Sungguh tidaklah kamu menginfakkan suatu infak semata untuk mencari wajah Allah(keredhaanNYA), melainkan kamu mendapatkan pahala padanya. Bahkan apa yang kamu letakkan pada mulut isterimu." (Muttafaq 'alaih).
Dan yang lebih agung dari itu semua adalah pahala yang diberikan kepada suami dan isteri tatkala melakukan hubungan intim (bersetubuh).
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Dan dalam persetubuhan kalian terdapat sedekah"
Mereka bertanya, "Ya Rasulullah! Salah seorang di antara kami menyalurkan syahwatnya (kepada istrinya). Apakah ia mendapatkan pahala padanya?!
Beliau shallallahu 'alaihi wasallam menjawab, "Bagaimana menurutmu, seandai nya seseorang menyalurkan syahwatnya pada suatu yang haram, apakah ia berdosa? Maka demikian sebaliknya jika ia menyalur kannya pada suatu yang halal, ia mendapat kan pahala." (HR. Muslim)
8. Pernikahan Yang Cemerlang Adalah Yang Dibangun Di Atas Dasar-dasar Syar'ie Yang Benar.
Di antara dasar-dasar tersebut yang paling agung adalah kesolihan pasangan suami isteri. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Jika datang kepadamu seorang lelaki yang kamu sukai (redhai) agama dan akhlaknya, nikahkanlah dia (dengan putrimu), jika tidak, maka akan terjadi fitnah dan kerusakan besar di muka bumi ini." (HR. At-Tirmidzi dan Ibnu Majah. Dishahihkan oleh Al-Albani).
Seseorang bertanya kepada Al-Hasan rahimahullah, "Kepada siapa selayaknya aku menikahkan putriku?" ia menjawab, "Kepada lelaki yang bertakwa kepada Allah subhanahu wata'ala. Sesungguhnya jika ia mencintai putrimu, ia tentu akan memuliakannya. Dan jika ia membencinya, niscaya ia tidak akan berbuat aniaya terhadapnya."
Suami yang memiliki agama sudah barang tentu tidak akan berbuat zhalim terhadap isterinya saat ia marah, tidak mendiamkannya tanpa sebab, tidak bersikap buruk ketika mempergaulinya, dan juga tidak menjadi fitnah bagi istri/keluarganya dengan membawa sesuatu yang mungkar, atau alat-alat yang melalaikan (musik, orkes, film, dsb) ke dalam rumah. Akan tetapi ia akan berbuat dan bersikap seperti apa yang disabdakan oleh Rasulullahshallallahu 'alaihi wasallam , "Sebaik-baik kalian adalah yang terbaik terhadap keluarganya, dan aku adalah sebaik-baik kalian terhadap keluargaku". (HR. Ibnu Majah)
Maka sudah sepatutnya para wali perempuan untuk selalu melihat dan mengutamakan agama dan akhlak seorang lelaki yang akan menjadi suami bagi putrinya. Karena sesungguhnya seorang perempuan akan menjadi tawanan dengan pernikahannya tersebut. Sedangkan seorang wali yang menikahkan putrinya dengan lelaki fasik dan gemar berbuat maksiat/bid'ah, sungguh ia telah berbuat aniaya terhadap putrinya dan dirinya sendiri.
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Wanita dinikahi karena empat hal, yakni: Karena hartanya, karena keturunannya, karena kecantikannya dan karena agamanya. Maka raihlah keberuntungan dengan memilih wanita karena agamanya, jika tidak, maka merugilah" (HR. Muslim).
Seorang isteri yang memiliki agama, ia senantiasa patuh kepada suaminya dalam segala hal, selain maksiat kepada Allah, menjaga dirinya dan harta suaminya, tatkala sang suami tak ada di sisinya. Ia tidak meninggalkan maupun mengabaikan hubungan suami-isteri, tidak keluar rumah tanpa sepengetahuan suaminya, juga tidak berpuasa sunnah sedangkan suami sedang bersamanya, kecuali dengan izinnya. Dan ia tidak mengizinkan siapa pun yang tidak disukai suaminya masuk ke dalam rumahnya. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Janganlah seorang isteri berpuasa (sunnah) sedangkan suaminya bersamanya, kecuali dengan izinnya." (Muttafaq 'alaih).
9. Pernikahan Merupakan Kekuatan Umat, Membentuk Generasi-generasi Pemuda Baru Dan Dapat Menggentarkan Musuh-musuh Islam.
Pernikahan merupakan satu wasilah (sarana) untuk meningkatkan kuantitas (jumlah) umat dan memakmurkan bumi Allah subhanahu wata'ala. Oleh karenanya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sangat menganjur kan untuk menikahi wanita-wanita yang memiliki banyak keturunan/subur (al-walud). Sebagaimana sabda beliau shallallahu 'alaihi wasallam, "Nikahilah wanita yang penyayang lagi memiliki banyak keturunan (subur), maka sesungguhnya aku akan berbangga-bangga dengan kalian di depan umat lainnya pada hari Kiamat." (HR. Abu Daud dan An-Nasa'i dan Ahmad).
10. Pernikahan Sebagai Sarana Perkenalan dan Pertemuan Di Antara Beberapa Keluarga. Sehingga terjalinlah kasih sayang dan persaudaraan di antara kaum muslimin. Allah subhanahu wata'ala berfirman, artinya, "Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal". (QS. Al-Hujurat: 13)
Sejarah telah membuktikan, bahwa banyak suku dan bangsa yang dahulu tidak pernah akur, saling berseteru satu dengan yang lainnya, bahkan seakan menjadi permusuhan yang abadi dan peperangan yang tak ada akhirnya, maka tatkala terjadi pernikahan silang di antara suku-suku dan bangsa-bangsa yang berseteru tersebut, hilanglah permusuhan dan padamlah api kemarahan, berganti kasih sayang dan persaudaraan serta rahmat dan saling tolong-menolong di antara mereka. Wallahu a'lam.
@@@Dialihbahasakan dari buletin "Baaqotu wardin wa Nisrin, Muhdatun Likulli 'Arusain", Min al-Qism al'Ilmy Bi Daril-Wathan. (Oleh: Muhammad Ruliyandi Abu Nabiel)
Baca Selanjutnya...

Saturday, October 25, 2008

MEKAH MENJELANG 2010 - perancangan



Gambar-gambar keadaan di sekitar masjid al-Haram yang dalam pembinaan. Gambar-gambar ini diemail oleh seorang kawan.
Jangkaan siap projek ini sepenuhnya ialah tahun 2010.








Saya tak pandai sangat untuk memasukkan foto-foto ini, maaf n tk.
Baca Selanjutnya...

Thursday, October 23, 2008

HAJI MABRUR Siri 4 - Tiga Pantang Larang

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Moga kita semua dalam selamat "as-Salam" di bawah kekuasaan TUHAN yang bernama as-Salam.

Haji adalah kemuncak ibadat seorang muslim.

Syahadah adalah perjanjian untuk kita taat beribadat kepada ALlah dan ikut syariat Muhammad RasuluLlah.
Solat adalah gambaran perhubungan baik kita dengan ALlah (حَبْلٌ مِنَ الله ), bawa jasad dan hati-jiwa tanpa harta.
Zakat adalah gambaran perhubungan baik kita dengan manusia ( حَبْلٌ مِنَ النَّاس ), bawa harta tanpa jasad.
Puasa adalah gambaran kita menguasai nafsu supaya baik hubungan kita dengan ALlah dan hubungan dengan manusia.
Haji kita kena bawa semua ibadat di atas samada jasad, harta dan hati-jiwa(nafsu). Haji adalah kemuncak ibadat. Kita sanggup berkorban masa, tenaga, harta dan jiwa demi kerana taat dan ketundukan kepada ALlah.

Dengan pergorbanan yang besar itu MAKA pastikan kita mendapat haji yang MABRUR(maqbul + mabruk); haji yang mabrur ganjarannya ialah syurga. BEGITU juga, jagalah tiga pantang larang utama ketika mengerjakan Haji iaitu

... Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) ibadat Haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri, dan tidak boleh membuat maksiat, dan tidak boleh bertengkar, dalam masa mengerjakan ibadat Haji…al-Baqarah : 197

1. Melakukan rafath samada bersetubuh atau muqqadimahnya.

2. Melakukan maksiat dan kedurhakaan kepada ALlah dan manusia.

3. Bertengkar dan berbalah apatah lagi memaki hamun dan bertumbuk.

Larangan utama Haji (wpun telah tahallul awal) ialah berhubung dengan nafsu kejantinaan(seks). Seks yang biasanya dikaitkan dengan wanita. Inilah jenayah terkeji selepas murtad. Inilah punca keruntuhan moral/akhlak manusia terutama golongan muda. Benarlah kata Nabi saw, "
حَدِيثُ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً هِيَ أَضَرُّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ

Diriwayatkan daripada Usamah bin Zaid r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Tidak ada fitnah yang paling membahayakan kaum lelaki selepas zaman aku kecuali fitnah dari kaum wanita (Bukhari dan Muslim)

Begitu juga kita dilarang melakukan maksiat kepada ALlah. Samada dosa kecil mahupun dosa besar. Jangan mencuri harta orang. Jangan menzalimi orang lain. Jangan mencerca, mengeji dan mengumpat manusia. Dan bagai-bagai lagi yang melibatkan hak ALlah dan hak manusia.

Kita juga dilarang bertengkar. Tempat orang ramai, berjuta manusia, berjuta bangsa dan perangai. Nak makan payah. Nak kencing berak kena berebut dan beratur berpuluh minit. Kenderaan banyak, orang bersesak-sesak.........Mana mungkin tak bertengkar. Melainkan kita kena banyak bersabar, sabar yang diajar oleh puasa Ramadhan.

Maka mohonlah pertolongan daripada ALlah. Ibadat Haji adalah penuh dengan ujian dan cubaan. Sentiasalah bergantung harap kepada ALlah. Berdoalah agar dipermudahkan, jangan dipersusahkan. "Rabbi yassir, walaa tu'assir - Ya Tuhanku Engkau permudahkanlah dan jangan Engkau persusahkan".

اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ حِجًّا مَبْرُوْرًا وَسَعْيًا مَشْکُوْرًا ، وَذَنْبًا مَغْفُوْرًا ، وَعَمَلاً صَالِحًا مَقْبُوْلاً ، وَتِجَارَةً لَنْ تَبُوْرَ
Ya Allah ya Tuhanku, jadikanlah hajiku haji yang diterima, usaha yang dipuji, dosa yang diampunkan, amal salih yang makbul dan berdagangan yang tidak rugi.

رَبَّنَا آتِنَا فِيْ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِيْ الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Wahai Tuhan kami berilah kami di dunia ini kebaikan, di akhirat juga kebaikan, peliharalah kami dari azab neraka .

moga ALlah mencatatkan tulisan saya ini sebahagian daripada amal ibadat. Aamien ya Rabb al-'Aalamien.

Baca Selanjutnya...

Wednesday, October 22, 2008

HAJI MABRUR Siri 3 - Haji tidak sah dan tertolak

Macamana haji boleh batal?
Macamana haji tak sah? Duit habis 10 ribu, tinggal kampong halaman 45 hari.
Itu sebab kita kena belajar, menuntut ilmu, baru tahu cara2 mengerjakan haji. Kejahilan adalah punca utama tidak mendapat Haji Mabrur.

27 tahun dahulu saya belajar di Kolej Islam Kelang. Masih segar dalam ingatan saya pesanan Ustaz Abdul Rahman tentang ibadat Haji. Katanya, “Ramai orang yang tidak sah Hajinya kerana tawaf”.

Jom kita teliti apa sebab tidak sahnya tawaf. Nampak mudah tetapi kalau kita amati betul-betul memang benar kenyataan ustaz saya tu bahawa ramai yang mengerjakan haji tetapi hajinya tidak sah kerana TAWAF. Tawaf ialah salah satu daripada rukun Haji. Rukun Haji bila tertinggal atau tak sah, maka tak sahlah haji.

Syarat-syarat sah Tawaf
1. Suci daripada hadas dan najis.
2.
Menutup aurat.
3. Tujuh kali keliling.
4. Bermula dan berakhir di Hajar Aswad.
5. Kaabah di sebelah kiri orang yang bertawaf.
6. Tawaf di luar Kaabah dan Hijir Ismail tetapi di dalam masjid.
7. Dalam niat dan tujuan tawaf.


Perhatikan betul-betul pada perkara yang bertulisan merah dalam syarat-syarat sah tawaf. Di situlah berlakunya kecuaian orang yang tawaf.

Pertama: Orang yang tawaf wajib suci daripada hadas kecil dan hadas besar.
Hadas kecil hilang/terangkat apabila kita mengangkat wuduk. Persoalannya ialah adakah wuduk kita betul dan sah?

Ramai orang yang mengambil wuduk tetapi tak sah. Bila wuduk tak sah maka tawaf tak sah. Bila tawaf tak sah maka haji pun tak sah.

Di mana silapnya dalam berwuduk? Terutamanya ialah ketika menyapu kepala(hukum asalnya bukan menyapu rambut). Hukumnya ialah menyapu sebahagian kepala. Tetapi yang ramainya ialah menyapu hujung rambut atau dahi(termasuk dalam bahagian muka). Agak payah saya nak terangkan di sini. Mereka yang mengikuti kuliah saya sangat memahami persoalan ini.

Kedua : Orang yang tawaf wajib menutup aurat.
Batal tawaf kerana tidak menutup aurat. Ia biasanya berlaku kepada jemaah haji wanita ketika istilam(sunat sahaja). Fahami betul-betul apa yang hendak saya utarakan ini.

Aurat wanita ialah seluruh tubuh badannya kecuali muka dan telapak tangan.
Terbuka aurat berlaku(kalau tidak diambil berat) iaitu ketika istilam/isyarat tangan ke arah Penjuru Hajar Aswad dan Penjuru Yamani.
Jemaah haji wanita sewaktu mengangkat tangan untuk istilam, lengan bajunya turun/terlondeh ke bawah maka terdedahlah aurat tangannya, Bila terdedah aurat maka batallah tawafnya, bila batal/tidak sah tawaf maka tidak sah hajinya. Sebab itulah seorang wanita hendaklah berhati-hati ketika istilam, alangkah baiknya wanita memakai stoking lengan.

Ketiga : Orang Tawaf wajib sentiasa mengirikan Ka’abah.
Dada hendaklah sentiasa hala ke depan manakala bahu sentiasa mengirikan Ka’abah. Jemaah haji hendaklah berhati-hati ketika istilam ke penjuru Hajar Aswad jangan sampai berpusing dada ke arah Ka’bah. Jadi ketika istilam tangan sahaja diisyaratkan ke penjuru hajar aswad, pastikan bahu kita sentiasa mengirikan Ka’bah.

Jemaah haji juga hendaklah berhati-hati ketika asyik membaca buku nota/doa semasa tawaf. Dibimbangi bahunya sudah tidak mengirikan Kaabah lagi kerana tumpuan matanya pada buku nota, berjalan ikut kaki. Apalah ertinya sibuk membaca doa-doa itu sedangkan hati kosong kerana tidak memahami maknanya.

Saya menasihati para jemaah haji khususnya ketika tawaf tak payahlah membawa sebarang buku nota/doa atau menyibuk diri dengannya. Berikan tumpuan sepenuhnya pada tawaf, bacalah mana-mana doa yang kita ingat.

Keempat: Orang Tawaf hendaklah sentiasa dalam tujuan tawaf.
Sewaktu tawaf jangan mengejar seseorang atau mempercepatkan langkah untuk mendapatkan seseorang di depannya. Ini sudah dikira tidak dalam tujuan tawaf.
Bagi mereka yang bergerak dalam kumpulan kena lebih berhati-hati termasuk suami isteri. Kerana bimbang ditinggalkan kumpulan atau suami maka dipercepatkan langkah kerana mengejar bukan kerana tujuan tawaf.
Berhati-hati, inilah yang kerap berlaku sewaktu tawaf.

Saya fikir itulah beberapa peringatan saya kepada jemaah haji.
Slot berikutnya ialah berhubung pantang larang besar ketika mengerjakan haji, insyaALlah.

Baca Selanjutnya...

Tuesday, October 21, 2008

HAJI MABRUR Siri 2 - Haji tidak sah dan tertolak

Assalamu'alaikum.
Apa sahaja yang kita lakukan samada ibadat, berpakaian, bekerja dan berhiburan.....kita mengharapkan keredhaan dan diterima oleh ALlah.
Antara sebab haji tidak sah ialah berkait dengan 'aqidah. Cuba teliti syarat-syarat wajib dan sah haji;
1. Islam, tidak wajib dan tidak sah kepada orang kafir.
2. Baligh, tidak wajib ke atas kanak-kanak.
3. Berakal, tidak wajib ke atas orang gila.
4. Merdeka, tidak wajib ke atas hamba.
5. Berkemampuan.
Bakal-bakal haji hendaklah memasti bahawa 'aqidah mereka adalah benar. Begitu jangan merosakkan iman dengan melakukan perkara-perkara syirik dan khurafat. Kalau iman rosak atau batal macamana haji nak dapat haji mabrur?
Lihat syarat no 1. 1. Islam, tidak wajib dan tidak sah kepada orang kafir.
Seseorang yang menganut Islam dengan mengucap dua kalimah syahadah tidak akan kekal selama-lamanya. Dia ada peluang rosak dan batal sebagaimana wuduk dan solat APABILA melakukan perkara-perkara samada dari segi iktikad (hati), perkataan dan perbuatan.
Jagalah 'aqidah-iman supaya tidak batal. Kerana mulut, aqidah binasa. Lihat apa yang diutara dalam kitab Mustika Hadith keluaran Jabatan Perdana Menteri;
Dalam kitab Mustika Hadith (Dato’ Haji Muhammad Noor Ibrahim dll) telah membahagikan perkara yang merosakkan iman dan Islam kepada tiga bahagian:

1- Iktikad - اعتقاد
Iktikad kepercayaan yang bertentangan dengan dasar Islam iaitu:
a- Iktikad bahawa alam ini qadim, tidak ada penciptanya, atau alam ini kekal selama-lamanya.

b- Iktikad bahawa pencipta alam ini baharu (lawan qadim) atau menyerupai mana-mana jenis makhluk atau bersifat dengan sifat-sifat baharu ataupun mempunyai anak isteri atau berbilang-bilang atau menerima mati.

c- Iktikad menafikan kebenaran apa yang disampaikan oleh RasuluLlah saw atau iktikad bahawa Nabi Muhammad saw yang sebenarnya ialah disebutkan oleh Muhammad batin bukan Muhammad yang zahir, atau iktikad bahawa kerasulan Nabi Muhammad saw hanya untuk orang-orang Arab sahaja atau iktikad bahawa hukum-hukum Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw ialah hukum-hukum lapuk yang tidak sesuai dengan keadaan zaman.


2 - Perkataan - قول .
Perkataan iaitu tiap-tiap perkataan yang mencaci, menghina, merendah-rendah, mengejek dan mempermain-mainkan nama Allah, sifatNya, MalaikatNya, RasulNya, KitabNya dan hukum-hakam yang diterangkan oleh RasulNya.

Dan juga perkataan yang menolak, menafi dan mengingkari segala perkara yang sekata alim ulamak mensabitkannya atau menafikannya serta diketahui oleh orang ramai bahawa perkara itu daripada agama.

Misalnya seperti katanya mengenai mana-mana hukum Islam:

a- Hukum apa ini?
b- Hukum ini sudah lapuk.
c- Zaman sekarang tak patut diharamkan riba kerana menghalangi kemajuan.
d- Dalam zaman serba maju ini kaum wanita tak perlu dibungkus-bungkus.
e- Berzina kalau suka sama suka apalah salahnya.
f- Minum arak kalau bertujuan hendak menyihatkan badan untuk beribadat apa salahnya.
g- Berjudi kalau masing-masing sudah rela menerima untung ruginya apa salahnya.
h- Kalau hendak sangat menurut hukum Islam sampai Qiamat kita tak maju.

# ramai orang-orang Melayu Islam menutur ucapan-ucapan di atas.

3- Perbuatan - فعل
a- Tiap-tiap perbuatan yang dilakukan untuk menghormati dan mengagungkan mana-mana makhluk dengan cara yang ditentukan hanya untuk membesar dan mengagungkan Allah, seperti sujud kepada makhluk walaupun tidak berniat menghormatinya sama seperti Tuhan atau tunduk kepada mana-mana makhluk sehingga sampai kepada had sekurang-kurangnya rukuk sembahyangdengan tujuan menghormatinya seperti menghormati Allah. Kalau tidak dengan tujuan itu maka tidaklah menjadi orangyang melakukan itu murtad,tetapi hukumnya tetap haram.

b- Melakukan upacara ibadat terhadap sesuatu makhlukyang disembah aleh arang-arang kafir menurut upacara yang mereka lakukan.

c- Melakukan mana-mana upacara ibadat terhadap yang lain dari Allah
.
d- Meletakkan ayat-ayatsuci,Hadis-hadis Nabi,nama-nama Tuhan,Rasul-rasulNya,Malaikat-malaikatNya,dan ilmu-ilmu agama di tempat najis atau kotor dengan tujuan menghina dan merendah-rendahkannya,kalau tidak dengan tujuan tersebut maka hukumnya tetap haram.

e- Meninggalkan sembahyang. Orang yang meninggalkan sembahyang fardhu,jika ia ingkar wajibnya,jadilah ia kafir murtad keluar dari Islam,kerana ia mengingkari satu perkara yang memang diketahui oleh orang ramai bahawa perkara ituadalah satu perkara yang wajib di atas tiap-tiap orangIslam,selama akalnya sihat.


Bagaimana pula yang buat syirik/khurafat di Mekah dan Madinah. Antaranya:

1. Memohon sesuatu hajat kepada tuan kubur samada kubur Nabi atau para sahabat.
2. Mempercayai kelambu Ka'bah boleh mendatangkan manfaat seperti untuk pengubatan.
3. Bergayut pada dinding Ka'bah atau Kelambu kerana memohon hajat.

- Siri berikut kita akan menyentuh batal haji dalam bahagian feqah khususnya tentang bersuci dan tawaf.
Baca Selanjutnya...

Monday, October 20, 2008

HAJI MABRUR Siri 1 - Persediaan dan Bekalan

(Gambaran sekitar Masjid al-Haram; bangunan sekitar diruntuh
untuk dibina hotel-hotel baru, siap 2010)
Assalamu'alaikum.

Dua sebab utama kegagalan menyempurnakan ibadat Haji ialah kejahilan dan kedegilan. Kita mahu ibadat Haji dan Umrah diterima oleh Allah, bukan sekadar sah sahaja.

Haji yang kita mahu ialah haji yang maqbul(diterima) dan mabruk(diberkati) oleh ALlah. Bila ada maqbul dan mabruk barulah dapat Mabrur.

Haji Mabrur inilah yang akan membawa kita ke syurga.

Sebagaimana sabda RasuluLlah saw,
حَدِيثُ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْعُمْرَةُ إِلَى الْعُمْرَةِ كَفَّارَةٌ لِمَا بَيْنَهُمَا وَالْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلا الْجَنَّةُ *
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Ibadat Umrah hingga ibadat Umrah berikutnya adalah kifarat dosa di antara keduanya. Manakala ibadah Haji yang Mabrur iaitu Haji yang diterima, tiada ganjarannya selain dari Syurga

Oleh itu kita kena jaga adab-adab berikut sebelum pergi mengerjakan haji.
Adab Sebelum Mengerjakan Ibadat Haji
1-Ikhlaskan diri semata-mata untuk mendapat keredhaan ALlah.
- Betulkan niat, bukan nak cari glamour, bukan nak menunjuk2, bukan nak jaga status dan lainnya.

2- Menuntut ilmu dan tahu kaifiat-cara mengerjakan amalan-amalan Haji.
- Yang nie sangat penting. Bermula daripada soal aqidah(tauhid), taharah dan akhlak. Inilah ilmu-ilmu yang sangat penting dalam menentukan kita mendapat haji mabrur atau tidak. SAYA AKAN SENTUH DALAM SIRI BERIKUT, insyaALlah.


3- Memohon taubat dan keampunan daripada ALlah termasuk dengan manusia.


4. Memastikan punca perbelanjaan Haji dari sumber yang halal.

5. Mengucapkan selamat tinggal kepada sanak saudara dan teman.


6. Banyakkan doa dan zikir dalam perjalanan ke Makkah.


7. Dan lain-lain.

ALlahu Akbar.........
Baca Selanjutnya...

Sunday, October 19, 2008

SIA-SIA RM10ribu.........Kursus Haji Perdana Pahang

(Gambaran Dalam Ka'bah)

al-HamduliLlah, segala kepujian tertentu buat ALlah.


Semalam, sabtu(18 okt 2008) hingga jam 10.00 pagi tadi saya dan isteri mengikuti Kursus Haji Perdana Peringkat Negeri Pahang di Masjid Sultan Ahmad 1. Kehadiran lebih daripada 1500 orang bakal-bakal haji dan ada juga yang dah pergi haji.


Pada saya, kursus itu sangat baik samada kita dah pernah pergi Haji/Umrah atau belum pernah pergi Haji/Umrah. Yang penting kita hendaklah sentiasa mengikhlaskan diri ketika berkursus atau mendengar ceramah Haji. InsyaALlah kita akan dapat ilmu dan adalah benda-benda atau maklumat-maklumat baru yang kita dapat.


Pembimbing utama kursus itu ialah Ustaz Badrul Huzaini, dibantu oleh beberapa orang ustaz dan ustazah. Mereka semua mahir dan pakar dalam soal kerja-kerja Haji dan Umrah. Sekalung tahniah buat mereka dan Tabung Haji Negeri Pahang.


Dalam pengamatan dan penelitian saya, khususnya ketika praktikal Haji dan Umrah di padang bersebelahan masjid, saya yakin ramai yang tidak sah hajinya, sia-sia duit rm10ribu. Apa sebabnya? Di mana tak betulnya? Saya akan bicarakan dalam siri-siri berikutnya. Saya akan bicarakannya dalam 4 atau 5 siri.


Secara kasarnya, sebab yang paling utama ialah KEJAHILAN dan KEDEGILAN(bahasa ustaz Badrul Huzaini ialah babir). Jahil kerana tidak belajar, degil kerana sombong.


Ikutilah kupasannya dalam siri-siri berikutnya, insyaALlah.
Baca Selanjutnya...

Saturday, October 18, 2008

BAHAYA KEMEWAHAN

Assalamu'alaikum.
Semalam kita bersembang pasal Harta Rebutan(pusaka). Kerana harta; berperang adik beradik, kawan jadi lawan, suami isteri bercerai dan sebagainya.

Hari ini kita bersembang pasal Bahaya Kemewahan.

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a., "Bahawasanya kami sedang duduk bersama Rasulullah saw. di dalam masjid. Tiba-tiba datang Mus'ab bin Umair r.a. dan tiada di atas badannya kecuali hanya sehelai selendang yang bertampung dengan kulit. Tatkala Rasulullah saw.melihat kepadanya Baginda menangis dan menitiskan air mata kerana mengenangkan kemewahan Mus'ab ketika berada di Mekkah dahulu (kerana sangat dimanjakan oleh ibunya) dan kerana memandang nasib Mus'ab sekarang (ketika berada di Madinah sebagai seorang Muhajirin yang terpaksa meninggalkan segala harta benda dan kekayaan diMekkah). Kemudian Nabi Muhammad saw. bersabda, "Bagaimanakah keadaan kamu pada suatu saat nanti, pergi di waktu pagi dengan satu pakaian, dan pergi di waktu petang dengan pakaian yang lain pula. Dan bila diangkatkan satu hidangan diletakan pula satu hidangan yang lain. Dan kamu menutupi (menghias) rumah kamu sepertimana kamu memasang kelambu Ka'bah?". Maka jawab sahabat, "Wahai Rasulullah, tentunya di waktu itu kami lebih baik daripada di hari ini. Kami akan menberikan penumpuan kepada masalah ibadat sahaja dan tidak usah mencari rezeki". Lalu Nabi saw. bersabda, "Tidak! Keadaan kamu di hari ini adalah lebih baik daripada keadaan kamu di hari itu".H.R. Termizi


Nabi kita Muhammad saw. menerangkan bahawa umatnya pada suatu masa kelak akan mendapat kekayaan dan kelapangan dalam kehidupan. Pagi petang pakaian silih berganti. Hidangan makanan tak putus-putus. Rumah-rumah mereka tersergam indah dan dihias dengan bermacam-macam perhiasan. Dalam keadaan demikian kita juga mungkin akan berkata seperti perkataan sahabat. Di mana, kalau semuanya sudah ada, maka senanglah hendak membuat ibadat. Tetapi Nabi kita Muhammad saw. mengatakan, "Keadaan serba kekurangan itu adalah lebih baik untuk kita", ertinya lebih memungkinkan kita untuk beribadat.


Kemewahan hidup banyak menghalang seseorang dari berbuat ibadat kepada Allah swt., sepertimana yang berlaku di hari ini. Segala yang kita miliki kalaupun tidak melebihi keperluan, namun ianya sudah mencukupi Tetapi, bila dibanding dengan kehidupan para sahabat, kita jauh lebih mewah daripada mereka, sedangkan ibadat kita sangat jauh ketinggalan. Kekayaan dan kemewahan yang ada, selalu menyibukkan kita dan menghalang dari berbuat ibadah. Kita sibuk menghimpun harta dan juga sibuk menjaganya serta sibuk untuk rnenambah lebih banyak lagi.

Tidak ubah seperti apa yang pernah disabdakan oleh Rasulullah saw., "Seandainya seorang anak Adam itu telah mempunyai satu lembah emas, dia berhasrat untuk mencari lembah yang kedua, sehinggalah dia dimasukkan ke dalam tanah (menemui kematian)".


Begitulah gambaran yang sebenar terhadap kehaloban manusia dalam menghimpun harta kekayaan. Ia sentiasa mencari dan menambah, sehinggalah ia menemui kematian Maka ketika itu, barulah ia sedarkan dirinya dengan seribu satu penyesalan. Tetapi di saat itu sudah tidak berguna lagi penyesalan. OIeh itu janganlah kita lupa daratan dalam mencari harta kekayaan. Tidak kira halal atau haram, yang penting dapat harta. Tidak kira waktu sembahyang, bahkan semua waktu digunakan untuk menimbun kekayaan. Biarlah kita mencari mata benda dunia pada batas-batas keperluan. Kalau berlebihan bolehlah digunakan untuk menolong orang lain yang kurang bernasib baik, suka menderma dan suka bersedekah, sebagai simpanan untuk hari akhirat kelak. Orang yang bijak adalah orang yang mempunyai perhitungan untuk masa akhiratnya dan ia menjadikan dunia ini tempat bertanam dan akhirat tempat memetik buahnya.

Dipetik dari buku 42 hadith tentang akhir zaman.

Baca Selanjutnya...

Friday, October 17, 2008

HARTA REBUTAN DAN HAJI MUKARAM

Assalamu'alaikum warahmatuLlah.


Hari ini 17hb Oktober saya menunaikan solat Jumaat di Masjid Sg Mulia, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Saya tiba di masjid sekitar jam 12.15 minit tengahari. Saya menumpang kereta Hj Yen dari Surau al-Amin Setapak Indah. Di masjid itulah saya bersalaman dengan beberapa orang ahli jamaah termasuklah Tuan Haji Mukaram. Beliau yang saya kenali sejak 5 tahun dulu adalah seorang yang pemurah dan dermawan. Saya yakin, orang Melayu Gombak mengenali beliau. Moga ALlah memberkati beliau dan keluarganya.


Pukul 12.30 seorang Ustaz menyampaikan tazkirah sebelum Jumaat, kalau tak silap namanya Ustaz Malek. Tajuknya mengenai Perang Ahzab dan pengajarannya, bagus ustaz nie, nampak bersemangat orangnya. Katanya, Nabi saw dan para sahabat terpaksa berlapar kerana mempertahankan bumi Islam di negara Madinah. Sangat kecil ujian yang kita lalui berbanding Nabi saw dan para sahabat.


Jam 1.00 tengahari, tok bilal melaungkan azan.


Khatib membaca khutbah Jumaat bertajuk "HARTA REBUTAN" sambil dibantu dengan tayangan di layar.(canggih khutbah moden pakai multimedia).


Antara isi kandungannya ialah:
........... saya sambung semula, bahaya petir sedang berdentum.......


Okey saya sambung semula cerita khutbah Jumaat tadi.


Khatib menyebut; Islam menitikberatkan harta pusaka(Harta Rebutan), Harta pusaka hendaklah diuruskan ketika hidup dan selepas mati , diuruskan secara sistematik dan teratur, diberikan kepada orang yang berhak dan mengikut syariah Islam / ilmu faraid .


Si Khatib meneruskan ucapannya walaupun ahli jemaah sudah ada yang tidur, Katanya lagi, HUKUM FARAID:
1. Dijelaskan secara terperinci di dalam al-Quran.
2. Tidak boleh diubah sama sekali .
3.Nabi S.A.W. menekankan umat Islam agar mempelajarinya .

Setelah selesai solat Jumaat, saya dan beberapa orang ahli jemaah dijamu makan tengahari oleh Tuan Haji Mukaram di sebuah restoran tidak jauh dari masjid. Apa lagi, ayam kampung goreng berempah yang menjadi 'rebutan' kami termasuk Tuan Haji Zul(sepupu saya), imam ii masjid Sg Mulia.

Dalam kereta, dalam perjalanan menuju ke rumah Tuan Haji Mukaram; kami berdua menyambung cerita pasal khutbah tadi. Saya berkata, "Alangkah baiknya dilanjutkan sedikit tentang "2. Tidak boleh diubah sama sekali ". Yang tidak boleh diubah, ditokok tambah bukannya hanya Hukum Faraid bahkan termasuklah Hukum Hudud dan Qisas. Haji Mukaram menyampuk, "Susah! Orang takut nak bercakap".

Sebelum kereta Honda Accordnya melencong masuk perkarangan kediamannya, Tuan Haji Mukaram masih sempat menyebut tentang HARTA. "Harta yang berjuta-juta, RM200 juta? Ada orang yang sanggup makan harta "haram" dan seumpamanya. Mana lagi tempatnya kalau tidak ke neraka ? ", ujar beliau lagi.
Saya mencelah, "Yang ramai masuk neraka bukan kerana tak solat, tak puasa dan tak zakat TETAPI kerana "harta" iaitu makan harta secara haram".

Itulah secebis kisah santai saya bersama Tuan Haji Mukaram, Semoga menjadi iktibar buat kita semua.
Baca Selanjutnya...

Thursday, October 16, 2008

NEGARA TAYYIBAH DAN TUHAN YANG PENGAMPUN

Negeri yang baik (aman dan makmur),

dan TUHAN yang Maha Pengampun.

Itulah bunyi ayat al-Quran daripada Surah Saba' ayat 15. Negara yang kita kehendakki ialah Negara Yang Baik(tayyibah) dan dalam masa yang sama TUHAN Yang Pengampun.

Lihat! Al-Quran tidak memisahkan antara Negara dan TUHAN, antara politik dan agama.

Kita jangan memisahkan antara kehidupan dunia dan akhirat, antara agama dan negara, antara Kerajaan dan Ketuhanan.

Kita mahu negara yang aman damai, rakyat yang berbilang kaum dan agama dapat hidup dalam keadaan harmoni dan bersatu padu, DALAM MASA YANG SAMA kita mahu TUHAN yang merestui dan meredhai kehidupan yang sedang kita jalankan.

Bumi ini adalah milik mutlak ALlah, maka kita sebagai hambaNYA hendaklah mengatur kehidupan di dunia mengikut ketentuan dan undang-undang yang telah ditentukan oleh ALlah tuan kepada alam ini.

Bagaimana kita boleh mendapatkan keampunan ALlah kalau dunia ini tidak diurus dan ditadbir mengikut undang-undang dan hukum hakamNYA. Sia-sia sahaja ALlah menurunkan al-Quran jika undang-undangnya tidak diguna pakai, Maha Suci ALlah daripada melakukan perkara-perkara yang sia-sia.

Di mana TUHAN dalam kehidupan seharian kita?

Adakah TUHAN hanya diagung-kan dalam solat, wirid dan haji sahaja?

Adakah kita akan berkata: “TUHAN hanya ada dalam ibadat, adapun dalam kehidupan dan politik, kita adalah bebas memilih”.

Itu adalah ucapan Yahudi dan Kristian, ucapan yang salah.

Marilah kita kembali kepada Islam yang sebenar.


Baca Selanjutnya...