Thursday, October 23, 2008

HAJI MABRUR Siri 4 - Tiga Pantang Larang

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Moga kita semua dalam selamat "as-Salam" di bawah kekuasaan TUHAN yang bernama as-Salam.

Haji adalah kemuncak ibadat seorang muslim.

Syahadah adalah perjanjian untuk kita taat beribadat kepada ALlah dan ikut syariat Muhammad RasuluLlah.
Solat adalah gambaran perhubungan baik kita dengan ALlah (حَبْلٌ مِنَ الله ), bawa jasad dan hati-jiwa tanpa harta.
Zakat adalah gambaran perhubungan baik kita dengan manusia ( حَبْلٌ مِنَ النَّاس ), bawa harta tanpa jasad.
Puasa adalah gambaran kita menguasai nafsu supaya baik hubungan kita dengan ALlah dan hubungan dengan manusia.
Haji kita kena bawa semua ibadat di atas samada jasad, harta dan hati-jiwa(nafsu). Haji adalah kemuncak ibadat. Kita sanggup berkorban masa, tenaga, harta dan jiwa demi kerana taat dan ketundukan kepada ALlah.

Dengan pergorbanan yang besar itu MAKA pastikan kita mendapat haji yang MABRUR(maqbul + mabruk); haji yang mabrur ganjarannya ialah syurga. BEGITU juga, jagalah tiga pantang larang utama ketika mengerjakan Haji iaitu

... Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) ibadat Haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri, dan tidak boleh membuat maksiat, dan tidak boleh bertengkar, dalam masa mengerjakan ibadat Haji…al-Baqarah : 197

1. Melakukan rafath samada bersetubuh atau muqqadimahnya.

2. Melakukan maksiat dan kedurhakaan kepada ALlah dan manusia.

3. Bertengkar dan berbalah apatah lagi memaki hamun dan bertumbuk.

Larangan utama Haji (wpun telah tahallul awal) ialah berhubung dengan nafsu kejantinaan(seks). Seks yang biasanya dikaitkan dengan wanita. Inilah jenayah terkeji selepas murtad. Inilah punca keruntuhan moral/akhlak manusia terutama golongan muda. Benarlah kata Nabi saw, "
حَدِيثُ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً هِيَ أَضَرُّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ

Diriwayatkan daripada Usamah bin Zaid r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Tidak ada fitnah yang paling membahayakan kaum lelaki selepas zaman aku kecuali fitnah dari kaum wanita (Bukhari dan Muslim)

Begitu juga kita dilarang melakukan maksiat kepada ALlah. Samada dosa kecil mahupun dosa besar. Jangan mencuri harta orang. Jangan menzalimi orang lain. Jangan mencerca, mengeji dan mengumpat manusia. Dan bagai-bagai lagi yang melibatkan hak ALlah dan hak manusia.

Kita juga dilarang bertengkar. Tempat orang ramai, berjuta manusia, berjuta bangsa dan perangai. Nak makan payah. Nak kencing berak kena berebut dan beratur berpuluh minit. Kenderaan banyak, orang bersesak-sesak.........Mana mungkin tak bertengkar. Melainkan kita kena banyak bersabar, sabar yang diajar oleh puasa Ramadhan.

Maka mohonlah pertolongan daripada ALlah. Ibadat Haji adalah penuh dengan ujian dan cubaan. Sentiasalah bergantung harap kepada ALlah. Berdoalah agar dipermudahkan, jangan dipersusahkan. "Rabbi yassir, walaa tu'assir - Ya Tuhanku Engkau permudahkanlah dan jangan Engkau persusahkan".

اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ حِجًّا مَبْرُوْرًا وَسَعْيًا مَشْکُوْرًا ، وَذَنْبًا مَغْفُوْرًا ، وَعَمَلاً صَالِحًا مَقْبُوْلاً ، وَتِجَارَةً لَنْ تَبُوْرَ
Ya Allah ya Tuhanku, jadikanlah hajiku haji yang diterima, usaha yang dipuji, dosa yang diampunkan, amal salih yang makbul dan berdagangan yang tidak rugi.

رَبَّنَا آتِنَا فِيْ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِيْ الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Wahai Tuhan kami berilah kami di dunia ini kebaikan, di akhirat juga kebaikan, peliharalah kami dari azab neraka .

moga ALlah mencatatkan tulisan saya ini sebahagian daripada amal ibadat. Aamien ya Rabb al-'Aalamien.

No comments:

Post a Comment