Tuesday, October 7, 2008

أركان الإسلام RUKUN ISLAM - Siri 3

Assalamu'alaikum.


Bersyahadah maknanya membuat pengakuan untuk tunduk patuh kepada ALlah.
Mendirikan Solat sebagai tanda ketundukan kepada ALlah, sekaligus menggambarkan hubungan baik kita dengan ALLah.
Menunaikan Zakat juga sebagai tanda ketundukan kepada ALlah dengan membantu orang-orang miskin dan yang tidak mampu, sekaligus mengambarkan hubungan baik kita dengan manusia.


Untuk memastikan Hubungan Dengan ALlah dan Hubungan Dengan Manusia terus utuh dan baik MAKA diwajibkan puasa.


Puasa yang bertujuan melahirkan manusia yang bertakwa(melaksanakan apa yang diperintah dan menjauhi apa yang dilarang oleh ALlah). Untuk menahan diri supaya melaksanakan perintah dan menjauhi larangan bukannya mudah tanpa kesabaran. Sabar inilah hasil/natijah daripada puasa Ramadhan.


يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمْ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون
[Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. (AL-BAQARAH=183)


Puasa mendidik kita bagaimana perlunya SABAR mengawal nafsu agar tidak rosak hubungan dengan ALLAH, hubungan sesama manusia dan makhluk yang lain.
Untuk itu pandulah ‘nafsu-jiwa’ kita mengikut hidayah-petunjuk ALLAH iaitu al-Quran.


Rukun Islam yang Kelima ialah HAJI.
Haji adalah rukun Islam yang terakhir. Haji adalah merupakan kemuncak ibadah bagi seorang muslim. Seorang muslim bukan sahaja berkorban harta bahkan berkorban diri untuk melaksanakan ibadah ini.

Haji adalah kemuncak ibadat seorang hamba samada ibadat tubuh, harta, jiwa dan lainnya.
Haji adalah medan pertemuan sosial dan politik umat Islam sedunia.


§وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنْ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً ( Aali-Imran : 97)
“ Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya.


Haji adalah lambang perhimpunan dan perpaduan umat islam sedunia. Mereka datang dari seluruh pelusuk dunia dengan pelbagai bahasa, bangsa, rupa dan warna kulit demi semata-mata menyahut panggilan Allah melalui lidah Nabi Ibrahim as. Mereka nerhimpun untuk menyatakan kesatuan pengabdian mereka kepada Allah Rabbuljalil.
Sesungguhnya haji adalah perhimpunan ibadah, ijtima’iyyah dan siasah umat Islam.


KESIMPULANNYA
Jadikanlah agama Islam satu-satunya jalan hidup kita.

مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنْ الْخَاسِرِينَ
[Dan sesiapa yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.] ( Aali-Imran : 85)
- Detail mengenai Haji kita akan bicarakan dalam slot-slot akan datang.

No comments:

Post a Comment