Friday, June 26, 2009

PEMERGIAN YANG TAK KESAMPAIAN.....meninggalnya ayah Salahuddin Ayub

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Malam tadi sekitar jam 1.15pagi ustaz Nasrudin Hassan Tantawi menalipon ke handset aku(yusof embong), "Assalamu'alaikum ustaz! Ustaz kat mana?" Aku menjawab ringkas berseloroh, "Atas katil :)))". Aku sememangnya baru nak merebahkan badan ke atas katil, Aku sebenarnya baru balik dari menghantar anak lelaki aku Habibullah ke terminal bas bandar Kuantan untuk ke Kota Bharu. Kata ustaz Nasrudin lagi, "Besuk kita ke Batu Pahat, ayah Salahuddin Ayub meninggal dunia". Sambungnya lagi, "Kita bertolak jam 5 pagi, ustaz tunggu kat umah". Aku kata, "Ok insyaALLah, cuma enta kena call ana, kejutkan ana kerana tak tido lagi nie".

Terbangun dari tidur.....sekitar jam 5.45pagi aku bergegas ke masjid al-Fattah untuk menunaikan solat Subuh. Dalam hati aku, "tak jadi pergi agaknya ustaz Nasrudin ke Batu Pahat atau aku telah ditinggalkannya".

Setelah solat Subuh, aku mendapati Khalilullah anak aku yang ke 8 ada di luar masjid. Katanya' "Ayah! ustaz Nasrudin tunggu kat umah". Pendek cerita bergegaslah aku balik ke rumah menaiki kereta Kancil kuning isteri aku, CAX1672.

Sampai kat rumah, aku memberitahu ustaz Nasrudin dan dua orang lagi supaya solat kat surau berdekatan, sambil aku pulak mempersiapkan diri.

Aku dah siap berpakaian, pakai baju hijau muda, baju baru siap ditempah(2 helai...1 warna putih dan satu lagi warna hijau muda) oleh isteri tersayang. Elok juga aku rasmikannnya pada hari Jumaat. Sebelumnya isteriku berkata, "Eloklah pakai yang warna putih, lawa pulak Salahuddin pakai hari itu(perasmian mesyuarat agung Pas Kawasan Paya Besar".

Jam dalam Trajet(kereta kedarah minyak) ust Nasrudin menunjukkan 6 lebih. Aku mintak anak muda supaya duduk di sebelah kerana aku nak bawa, aku nak pecut cepat ke Batu Pahat. Di masa yang sama ustaz Nasrudin sedang menalifon seseorang bertanyakan jarak perjalanan dan masa....Katanya dia bercakap dengan Suhaizan. Ustaz Nasrudin kata, "Tak sempat ustaz, jenazah akan dikebumi jam 9 pagi, tak sempat kita......". Rupanya bukan di Batu Pahat, atas lagi di Pontian, dah jadi jarak macam nak ke Johoh Bharu. So kami sepakat membatalkan hajat menziarahi Salahuddin yang kematian ayahnya yang disayangi. Pemergian yang tak kesampaian, hanya sampai ke dai kopi aje. Akhirnya aku dan ustaz Nasrudin minum pagi di restoran Siraj sebelah Nirwana Batu Tiga Kuantan.

Semoga ALlah mengampunkan dosa-dosa allahyarham Haji Ayub dan memasukkannya sebaris dengan kalangan para solihin. Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment