Sunday, August 26, 2012

PAS tetap laksana hudud 'ikut demokrasi', kata Hadi



Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa parti itu akan meneruskan niat mereka melaksanakan hukum hudud namun menjelaskan bahawa tindakan itu akan dilakukan mengikut "proses demokrasi".
NONETambahnya, DAP juga berhak untuk tidak bersetuju dengan rancangan tersebut, namun hasrat tersebut akan tetap diteruskan PAS.
"Isu hudud isu semua tak kira Umno atau PAS. PAS akan tetap meneruskan niat untuk melaksanakan hudud melalui proses demokrasi.

"Kalau DAP tak mahu terima (hudud), tak apa. Sebab itu Allah menurunkan surah Al-Maidah yang mana pada ketika itu, orang Yahudi dan kafir tidak menyokong Islam dan Allah turunkan ayat itu.

"(Pengerusi DAP) Karpal (Singh) tak setuju dia ada hak. Dan itulah demokrasi. Kita sokong demokrasi. Tetapi PAS tidak akan berhenti. Hudud merupakan kewajipan orang Islam," katanya lagi.
Beliau berkata demikian selepas mesyuarat biro politik parti itu di ibu pejabat parti PAS di Kuala Lumpur hari ini.
Sementara itu, ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim pula menyifatkan isu hudud yang timbul kali ini sebagai satu kaedah untuk mengalihkan perhatian rakyat dalam isu yang membelenggu negara.

Isu hudud dan negara Islam yang terus ditimbulkan dalam media dikawal Umno itu itu merupakan langkah "menyemai kebencian kaum dan agama", katanya lagi dalam satu kenyataan.
Tambahnya, Pakatan Rakyat mengamalkan "politik konsensus" dan menghormati perbezaan pandangan dan pendirian parti gabungannya.
“Ini dicerminkan melalui politik konsensus. Sebagai orang Islam, saya berpegang kepada kepercayaan saya dengan al-Quran dan sunnah," katanya yang menambah kedua-duanya menerbitkan prinsip syariah.
 “Saya percaya bahawa maqasid al shariah (objektif lebih besar dari syariah) adalah lebih penting daripada prinsip pentadbiran," katanya lagi yang menjelaskan bahawa ia tidak bercanggah dengan hukum demokrasi.

Source: http://www.malaysiakini.com/news/207088

No comments:

Post a Comment