Friday, August 3, 2012

Ikan Paus Mendarat Di Pantai Sabah - Kuala Penyu

Usaha Bebas Ikan Paus Terdampar Di Pantai Sabah Sedang Dijalankan

KOTA KINABALU: Usaha sedang dijalankan bagi membebaskan ikan paus sepanjang 15.8 meter yang terdampar dekat Kuala Penyu di pantai barat Sabah, kira-kira 149 kilometer dari sini, Isnin.

Penduduk tempatan berkumpul berdekatan dengan ikan paus, dalam usaha untuk membebaskannya di bandar Kuala Penyu.

Ikan paus itu daripada spesis yang masih belum dikenal pasti, terdampar di pantai yang dikenali sebagai “hujung sungai” kira-kira satu kilometer dari bandar Kuala Penyu.

Pegawai Jabatan Perikanan Negeri di Kuala Penyu, Julin Bagang berkata, ikan paus itu mengalami cedera ringan.

“Kami berhadapan dengan masalah logistik dan sedang mencari jalan bagaimana untuk menyelamat ikan paus itu,” kata beliau.

Pada tahun 2006, seekor ikan paus spesis ‘Bryde’ sepanjang 20 meter terdampar di Pulau Gaya berdekatan dengan bandar di sini.

Ia telah diselamatkan tetapi kemudiannya mati.

Seekor ikan paus lagi diselamat di pantai Tanjung Aru.

Pada Februari tahun ini, seekora ikan paus spesis Baleen sepanjang 12 meter ditemui mati di laut dekat Pulau Mengalum kira-kira 40 batu nautika dari bandar di sini. -mstar

Foto-foto berikut ehsan blog easycomeseasygoes










Ulasan GB

Zahirnya ikan paus mendarat di Sabah. Hakikatnya... hanya Allah yang Maha Tahu apa maknanya. Ayat manzurah ini hanya untuk mereka yang dikurniakan Allah kemampuan untuk berfikir.

"Ya Allah, tidaklah ada apa pun yang Engkau jadikan sesuatu itu sia-sia, maha suci Engkau, maka jauhilah kami dari api neraka." (Ali Imran: 191).

"Kalau sekiranya Kami turunkan al-Quran ini ke atas sebuah gunung, niscaya akan engkau lihatlah gunung itu tunduk terpecah-belah disebabkan takut kepada Allah. Dan perumpamaan-perumpamaan itu Kami perbuat untuk manusia supaya mereka berfikir". (Al-Hasyr : 21)

p/s clue: baru sebut-sebut tentang tsunami "politik" bakal berlaku di Sabah... ikan paus pun naik....

Source: http://greenboc.blogspot.com/2012/08/gambar-video-ikan-paus-mendarat-di.html

No comments:

Post a Comment