Tuesday, April 28, 2009

PEMIMPIN ISLAM.....jangan riya'(MENONJOL DIRI) Siri Akhir. Fikir-fikirkanlah sebelum anda dipilih jadi ketua.

Salam sahabat-sahabat,

Sebagai seorang manusia kita tidak sunyi daripada melakukan salah dan silap. Oleh kerana itu ALlah yang Maha Mengetahui sentiasa memberi ruang dan peluang untuk hambaNYA bertaubat. Maka kita hendaklah sentiasa muhasabah diri dan menghisab segala amal-amal dan kerja AGAR ianya ikhlas semata-mata kerana ALlah.

SEBELUM DAN SESUDAH BERAMAL
1. Qana’ah قناعة iaitu merasa puas(cukup) dan yakin bahawa segala amal baktinya itu diketahui oleh Allah. Hanya mengharapkan ganjaran semata-mata dari Allah.
2. Ingatkan kemurkaan dan kutukan Allah terhadap orang yang berbuat amal-ketaatan semata-mata kerana menuntut dan mencari pujian dan sanjungan daripada manusia.
3. Merasa takut dan khuatir amalan itu dicampuri riya’ yang tersembunyi; khuatir amalan itu diterima atau ditolak oleh Allah. (خوفا وطمعا ).
4. Memulakan amal penuh keikhlasan semata-mata kerana Allah, dan menjauhi sama sekali daripada mengharapkan keredhaan dan sanjungan manusia.

PENUTUP
RasuluLlah saw berdoa,
اللهم إنى أعوذبك من علم لاينفع وقلب لايخشع وعمل لايرفع ودعاء لايسمع
Maksudnya,” Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada ilmu yang tidak bermanfaat Dan daripada hati yang tidak kyusuk Dan daripada amal yang tidak diangkat (terima) Dan daripada doa yang tidak didengari (tidak maqbul)”.

No comments:

Post a Comment