Friday, April 24, 2009

PEMIMPIN ISLAM.....jangan bawa API PANAHAN SETAN. Fikir-fikirkanlah sebelum dipilih jadi ketua.

Salam muslimin dan muslimah,

Moga kita semua sentiasa berada di bawah lembayung rahmat-kasihsayang dan 'inayah daripada ALlah. Moga kita sentiasa terpelihara daripada sifat-sifat mazmumah yang terkeji seperti takabbur, gila kedudukan, gila dunia dan hasad dengki.

Tersentak hati kecil saya bila membaca tulisan Ustaz Nik Abduh bin Nik Abdul Aziz(Tuan Guru Menteri Besar Kelantan) dalam blognya ....http://nikabduh.wordpress.com/2009/04/24/kerja-kerja-bodoh-dalam-pas/. Baca, fahami, sedar dan kembali merujuk kepada ALlah.

Pada saya, seorang mukmin apatah lagi seorang pejuang Islam, lebih-lebih lagi seorang pemimpin dalam Gerakan Islam JANGAN SEKALI-KALI membawa 'api', api panahan syaitan iaitu ghadab(marah2) dan hasad dengki.

PESANAN RASULULLAH SAW
“Hasad itu memakan (membinasakan) kebajikan, Sebagaimana api memakan kayu” - al-Hadith.

Antara pengertian hasad-dengki itu ialah Rasa kurang senang nikmat yang diperolehi oleh orang lain, lalu mengharapkan nikmat itu terhapus darinya.

“Apabila kamu mendapat kebaikan, niscaya mereka akan merasa kurang senang, tetapi apabila kamu mendapat kejelekan, maka mereka pun merasa gembira ria kerananya” ali-Imran:120

SEBAB-SEBAB HASAD DENGKI
1. Bila berlakunya permusuhan dan kebencian.
2. Adanya Sifat meninggi diri dan sombong-takabbur, sombong kerana banyak ilmu, banyak harta, banyak pengalaman hingga lupa yang semuanya itu adalah kurniaan/anugerah daripada TUHAN.
3. Gila nak menjadi ketua/pemimpin, dia saja yang layak.....orang lain tak layak dan tak pandai memimpin.
4. Memiliki hati yang busuk dan jahat ditambahi pulak dengan sifat kedekut.


KESAN BURUK HASAD-DENGKI SERTA DENDAM KESUMAT
1. Tidak senang melihat seseorang di dalam kenikmatan.
2. Merasa senang apabila melihat orang terkena bencana.
3. Memutuskan perhubungan/persahabatan walaupun dia cuba berbaik dengan anda.
4. Sekiranya orang itu lebih rendah kedudukannya maka anda akan memalingkan diri anda daripadanya.
5. Mengucapkan kata-kata yang tidak patut terhadap orang itu: Walaupun anda tahu ianya adalah bohong, mengumpat, membocorkan rahsia dan menjatuhkan maruah.
6. Mengejek dan mendedah keburukan perilakunya dan lain-lain.

PUNCA API HASAD-DENGKI ADALAH DARI API KEMARAHAN

Marah itu sebenarnya ialah secebis api yang bersumber dari api Allah yang bernyala-nyala, yang panasnya naik ke pangkal hati, dan api itu bersemadi pula di dalam lubuk hati hingga berbara, kemudian diselaputi oleh abunya. Daripadanya terpancar sifat congkak yang terpendam di dalam hati setiap orang yang sombong dan bongkak, seperti terpancarnya api dari batu yang bergesek dengan besi.

Kemudian timbul dari sifat marah itu perasaan-perasaan yang lain; iaitu dendam, hasad dan dengki, dan menerusi sifat-sifat inilah telah banyak orang yang binasa dan banyak juga orang yang rosak.

Pokok segala kebinasaan dan kerosakan itu, bersebab dari segumpal daging (hati), jika daging itu dijaga dengan baik, baik pulalah seluruh tubuh. Bacalah pesanan Nabi saw di bawah ini:

ألا وإن فى الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله وإذا فسدت فسد الجسد كله ألا وهى القلب

“Tidakkah dalam jasad manusia ada seketul daging, apabila baik ia maka baiklah jasad seluruhnya. Dan apabila rosak ia maka rosaklah jasad seluruhnya, ia adalah hati” -alHadith

Sekian, tk..

No comments:

Post a Comment