Ramai
umat Islam yang masih keliru tentang kewajipan zakat fitrah, bukan
keliru status hukumnya, tetapi bagaimana melaksanakannya. Inilah antara
Q&A yang diharap mampu menjelaskan kekeliruan itu. Selamat membaca.
Soalan 1: Apakah makna zakat fitrah dan siapakah yang diwajibkan ke atasnya?
Jawapan:
Zakat fitrah bermakna zakat badan atau zakat jiwa. Semua orang Islam
diwajibkan, sama ada lelaki, perempuan, orang tua, kanak-kanak, bayi,
orang gila, merdeka mahu pun hamba sahaya.
Dalilnya, Abu
Hurairah r.a menyatakan: “Rasulullah saw telah mewajibkan zakat fitrah
pada bulan Ramadan kepada orang yang merdeka, hamba sahaya, lelaki dan
perempuan, anak-anak, dewasa, fakir atau kaya – daripada kalangan kaum
muslimin,” (Riwayat Ahmad, Bukhari dan Muslim)
Fuqaha memang
berbeza pendapat tentang siapakah yang perlu mengeluarkannya, sama ada
diri sendiri ataupun wali nasab, yakni orang yang wajib menanggung
nafkah. Amalan di Malaysia, zakat fitrah ini dikeluarkan oleh wali bagi
semua tanggungannya. Dalam hal ini ada sebuah hadis: “Bayarlah zakat
fitrah daripada semua orang yang menjadi tanggungjawab kalian.” (Hadis
riwayat Imam Baihaqi).
2. Bagaimana dengan anak angkat, anak yatim dan anak tiri?
Jawapan:
Perkara paling asas, fuqaha menyatakan orang yang wajib menanggung
nafkah itulah wajib memberikan zakat fitrah tanggungannya. Di sini, yang
wajib ialah mereka yang dinamakan sebagai wali nasab (sedarah daging)
atau penanggung nafkah, iaitu bapa, datuk, bapa saudara dan sebagainya
lagi.
Jika anak
angkat, andai sudah tiada wali nasab yang boleh dihubungi, maka
penjaganyalah yang wajib membayarkan zakat fitrahnya. Ada juga
pandangan, jika sudah dibuat perjanjian dengan bapa kandungnya bahawa
bapa angkat akan menanggungnya, maka terlepaslah kewajipan bapa
kandungnya.
Andai anak
yatim, sama juga jika sudah tidak berjumpa dengan mana-mana wali nasab,
maka penjaganya yang wajib membayarkannya. Jika anak tiri, pun masih
kena lihat, andai sudah tiada wali nasabnya, maka bapa tirinyalah yang
wajib mengeluarkannya.
Namun, jika
kesemua mereka sudah ada kemampuan sendiri, misalnya walau masih belajar
namun mendapat biasiswa atau wang hasil kerja sampingan, maka mereka
lebih berhak mengeluarkannya sendiri. Tetapi, penjaga yang bukannya wali
nasab masih boleh mengeluarkannya dengan syarat memaklumkan dahulu
kepada anak-anak jagaannya itu.
3. Adakah anak-anak perempuan yang sudah bekerja dikira masih tanggungan bapanya?
Jawapan:
Anak yang sudah bekerja sendiri, sama ada lelaki dan perempuan, maka
mereka lebih berhak mengeluarkan sendiri zakat fitrahnya. Bahkan, jika
mereka mahu mengeluarkan zakat fitrah ibu bapa juga boleh, dan mereka
perlu memaklumkannya kepada ibu bapa.
4. Bagaimana pula dengan waktu menunaikan zakat fitrah?
Jawapan:
Adalah harus mengeluarkan zakat fitrah sejak bermulanya satu Ramadan.
Hadis daripada Umar menyatakan: “Telah mewajibkan Rasulullah saw zakat
fitrah pada bulan Ramadan.”
Walau
bagaimanapun, ulama berbeza pendapat mengenai waktu wajibnya. Imam
Syafie dan Malik menyatakan, ia menjadi wajib apabila terbenamnya
matahari pada akhir Ramadan. Manakala Abu Hanifah pula menyatakan, ia
wajib setelah terbit fajar satu syawal.
Untuk
memudahkan kita, ulama fikah telah membahagikan waktunya seperti
berikut, iaitu harus sejak awal Ramadan, menjadi wajib atau paling utama
sebelum solat Aidilfitri dan makruh setelah menunaikan solat
Aidilfitri. Sesiapa yang tidak menunaikan zakat fitrah sehingga terbenam
matahari satu syawal, maka dia dianggap berdosa dan wajiblah segera
mengeluarkannya dan kala itu ia dianggap qada.
5. Apakah yang perlu dilakukan jika terlupa menunaikannya?
Jawapan:
Islam telah menyediakan satu ruang waktu yang amat luas bagi umatnya
menunaikan zakat fitrah dan tidak sepatutnya ada orang boleh terlupa.
Selalunya orang terlupa bila sengaja menunggu sehingga ke saat akhir.
Jadi, jangan bertangguh.
Mungkin ada
orang berhujah, mereka mahu menunggu ke saat akhir menunaikan zakat
fitrah, demi mendapatkan pahala yang lebih besar. Berkenaan pahala ini,
fuqaha tidak pula beranggapan menunaikannya lebih awal akan kurang
pahalanya berbanding menunaikannya saat-saat akhir, lagi pun ia adalah
tergantung kepada Allah SWT yang menentukannya.
Orang yang
terlupa wajib segera mencari mana-mana fakir miskin dan serahkanlah
zakat fitrah pada waktu itu juga dan fuqaha menyatakan ia sudah menjadi
qada. Iringi juga dengan taubat dan berazam untuk tidak melalaikan lagi
zakat fitrah selepas ini.
6. Ada orang berpuasa tetapi tidak menunaikan zakat fitrah, apa hukumnya?
Jawapan:
Menunaikan zakat fitrah adalah wajib dan berpuasa juga wajib, maka
mengabaikannya adalah berdosa. Ibnu Umar r.a meriwayatkan: “Rasulullah
saw telah memerintahkan untuk mengeluarkan zakat fitrah sebelum
orang-orang keluar melaksanakan solat Idul Fitri,” (Riwayat Bukari dan
Muslim).
Ulamak fikah
menyatakan, orang yang enggan berzakat kerana kesengajaan dan
mengingkari kewajipannya, maka dia boleh jatuh kepada kekufuran,
na’uzubillah.
7. Adakah orang miskin juga wajib membayar zakat fitrah?
Jawapan:
Zakat fitrah diwajibkan kepada semua orang Islam, tanpa mengira sama
ada mereka kaya, miskin, merdeka atau hamba sahaya. Syaratnya, mereka
mesti ada makanan yang cukup bermula dari malam satu Syawal hingga tamat
satu Syawal. Orang miskin yang memenuhi syarat ini, wajib mengeluarkan
zakat. Cuma ada sebahagian fuqaha menyatakan, jika orang miskin itu
menjadi mampu disebabkan bantuan zakat, maka mereka tidak dibebani untuk
mengeluarkan zakatnya, kerana punca hartanya adalah dari zakat juga.
8. Ada orang mahu membayar zakat fitrah dengan beras bukan wang, apa komen ustaz?
Jawapan:
Mengikut ketetapan asal, zakat fitrah memang begitu. Tetapi, sebahagian
fuqaha berpendapat adalah harus mengeluarkan zakat fitrah dengan harga
(wang). Pada zaman Umar bin Abdul Aziz r.a, baginda berfatwa zakat
fitrah boleh dibayar dengan nilai wang. Memandangkan penggunaan wang
lebih sesuai pada hari ini, maka ia lebih diraikan demi kemaslahatan
ummah seluruhnya.
9. Ada orang berkata, jika tidak keluarkan zakat fitrah maka pahala puasa akan tergantung. Benarkah?
Jawapan:
Terdapat sebuah hadis mengenai persoalan ini, iaitu: “(Ibadah) bulan
Ramadhan digantungkan antara langit dan bumi dan tidak diangkat kepada
Allah kecuali dengan zakat fitrah,” (Riwayat Ibn Asakir). Tetapi, para
ulama hadis mempertikaikan kesahihan hadis ini, kerana ada di antara
perawinya yang tidak dikenali (majhul) dan ia juga bercanggah dengan
mafhum hadis lain mengenai keutamaan beribadah khususnya di bulan
Ramadan.
Bagi saya,
fokuskan untuk melaksanakan setiap ibadah, sama ada solat, zakat, puasa,
haji dan sebagainya. Setelah ia ditunaikan dengan sempurna dan sah,
maka serahlah kepada Allah SWT, sama ada mahu menerima atau menolaknya.
10. Adakah zakat fitrah hanya untuk fakir miskin sahaja?
Jawapan:
Hal ini adalah khilaf dalam kalangan ahli fikah. Sebahagian menyatakan
ia hanya untuk fakir dan miskin dan sebahagian yang lain menyatakan,
zakat fitrah juga sama seperti zakat harta dan lapan asnaf masih boleh
menikmatinya.
Malahan ada
ulama’ yang menyatakan seorang kafir zimmi di dalam Negara Islam juga
berhak mendapat zakat fitrah jika mereka adalah golongan fakir.
Perbincangan ini boleh dirujuk ke dalam kitab Bidayatul Mujtahid, Juz 1,
hal. 584; Fikih Sunnah, Jilid 3, hal. 129, Hukum Zakat, hal. 964 dan
Ensaiklopedia Fiqh Wanita, Jilid 2, hal. 190.
11. Apakah majikan wajib membayar zakat fitrah pembantu rumahnya?
Jawapan:
Majikan tidak wajib, kerana pembantu itu bukan tanggungan yang wajib
dinafkahinya. Pembantu itu ada gajinya sendiri dan dia wajib menjelaskan
zakat fitrahnya sendiri. Namun, jika majikan mahu menjelaskannya juga,
perlu memberitahu kepada pembantunya, sebagai tanda minta izin
daripadanya.
12. Apakah anak yang lahir pada waktu Maghrib hari terakhir Ramadan wajib zakat fitrah juga?
Jawapan:
Tidak wajib, kerana anak itu hanya hidup pada waktu Syawal sahaja.
Bukan sekadar itu, orang yang hidup sepanjang Ramadan dan meninggal
dunia sebelum masuknya waktu Syawal, maka tidak wajib juga zakat fitrah.
Ini kerana, hanya orang yang hidup pada dua waktu, Ramadan dan Syawal
sahaja wajib zakat.
13. Apakah anak yang dikandung sudah cukup bulan tapi belum lahir hingga masuk Syawal wajib zakat juga?
Jawapan:
Tidak wajib, Cuma sunat muakkad sahaja. Islam tidak mengambil kira
semasa bayi masih berkeadaan janin (dalam rahim ibu) dan inilah pendapat
yang kuat sebagaimana yang disebut oleh Dr. Yusuf al- Qaradawi, di
dalam kitabnya, Hukum Zakat.
Soalan 14: Adakah seorang muallaf (saudara baru) juga wajib bayar zakat fitrah?
Jawapan:
Jika muallaf itu masih kecil (belum akil baligh misalnya), maka orang
yang menaunginyalah yang mengeluarkan zakat ke atasnya. Tetapi, jika
sudah dewasa atau remaja, maka jika mereka mampu mereka keluarkan
sendiri. Jika tidak mampu, maka tidaklah wajib zakat fitrah ke atasnya.
Soalan 15: Bolehkah ustaz jelaskan hikmah zakat fitrah?
Jawapan:
Pertama, zakat fitrah menjamin kegembiraan kepada penerimanya, seperti
mana nabi menjanjikan dua kegembiraan bagi orang yang berpuasa, iaitu
waktu berbuka (termasuk berhari raya) dan ketika menatap wajah Allah
(hadis Muslim). Maka, bagaimana orang miskin boleh gembira jika tiada
bantuan di hari raya.
Kedua, zakat
fitrah juga menepati kehendak puasa yang bermaksud mengembalikan manusia
kepada fitrah. Apabila zakat fitrah ditunaikan, maka akan terhakislah
rasa tamak dan haloba dalam diri dan diganti dengan rasa rendah diri dan
saling berkongsi.
Ketiga,
membersihkan orang yang berpuasa daripada dosa. Ibnu Abbas menyatakan:
“Rasulullah SAW telah mewajibkan zakat fitrah, untuk membersihkan orang
yang berpuasa daripada ucapan yang tidak ada manfaatnya dan kata-kata
yang kotor, serta untuk memberikan makanan kepada orang-orang miskin.”
(Hadis Riwayat Abu Daud).
Keempat,
menjadi bukti ketaatan manusia beriman kepada Allah SWT. Ini kerana,
jika mereka berpuasa tetapi enggan berzakat, maka jelaslah kualiti
keimanannya di tahap mana?
Kelima, zakat
fitrah itu menjadi kemuncak kepada amalan di bulan Ramadan, yakni
berkongsi sedikit kekayaan. Andai jumlah RM7 itu masih dipertikaikan,
maka bagaimana pula seseorang itu mampu berkongsi sesuatu yang lebih
besar dalam hidupnya dengan orang lain.
Soalan 16: Apakah boleh kita menunaikan zakat harta selain fitrah di bulan Ramadan?
Jawapan:
Memang boleh bahkan dianjurkan sangat-sangat. Ini kerana, mafhum
daripada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Khuzaimah daripada
Salman al-Farisi, bahawa setiap amalan sunat dalam bulan Ramadan
diganjari pahala wajib dan satu amalan wajib diganjari 70 kali ganda
pahalanya.
Maka, andai
kita berzakat RM1 ribu, maka pahalanya seolah-olah kita sudah berzakat
RM70 ribu! Orang yang haul zakatnya belum tiba, boleh berniat mendahului
haul zakat dan di sisi Islam, ia memang diharuskan.
Soalan 17: Soalan terakhir saya, kenapakah kadar zakat fitrah di Malaysia berbeza-beza antara setiap negeri?
Jawapan:
Panjang jawapannya, namun ringkasnya saya boleh katakan, ada dua sebab
kenapa berbeza.
Pertama, pentadbiran zakat di Malaysia adalah tertakluk
kepada bidang kuasa negeri. Maka, setiap negeri mempunyai jawatankuasa
fatwanya sendiri yang akan memutuskan harga zakat fitrah yang sesuai di
negeri masing-masing. Pengasingan kuasa ini telah digazetkan di dalam
Perlembagaan Malaysia, iaitu di dalam Jadual Kesembilan (Perkara 74, 77)
Senarai Perundangan, Senarai II – Senarai Negeri.
Kedua, boleh
jadi harga sekilogram beras adalah berbeza antara negeri-negeri. Ada
negeri yang agak mahal, ada yang agak murah dan ia adalah sesuai dengan
kondisi sosio-ekonomi rakyat negeri berkenaan. Maka, harga zakat fitrah
di Selangor adalah sesuai dengan harga beras di Selangor (yakni RM7.00).
Manakala di negeri lain, sesuailah dengan negeri mereka pula.
Wallahua’lam.
Oleh: Ustaz Hamizul Abdul Hamid
Eksekutif Komunikasi Korporat
Lembaga Zakat Selangor (MAIS)
No comments:
Post a Comment