Wednesday, July 15, 2009

DOA SOLAT TAHAJJUD

Salam sahabat-sahabat,

Nabi saw memulakan ibadat Ramadhan bermula dengan bulan Rejab lagi, diikuti Sya'ban. Antaranya Baginda saw memperbanyakkan puasa sunat dan qiamullail.

Ini adalah antara doa solat Tahajjud;
اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ وَلَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ قَيِّمُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ وَلَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ الْحَقُّ وَوَعْدُكَ حَقٌّ
وَقَوْلُكَ حَقٌّ وَلِقَاؤُكَ حَقٌّ وَالْجَنَّةُ حَقٌّ وَالنَّارُ حَقٌّ وَالسَّاعَةُ حَقٌّ وَالنَّبِيُّونَ حَقٌّ ‏ ‏وَمُحَمَّدٌ ‏ ‏حَقٌّ اللَّهُمَّ لَكَ أَسْلَمْتُ وَعَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَبِكَ آمَنْتُ وَإِلَيْكَ أَنَبْتُ وَبِكَ خَاصَمْتُ وَإِلَيْكَ حَاكَمْتُ فَاغْفِرْ لِي مَا قَدَّمْتُ وَمَا أَخَّرْتُ وَمَا أَسْرَرْتُ وَمَا أَعْلَنْتُ أَنْتَ الْمُقَدِّمُ وَأَنْتَ الْمُؤَخِّرُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ أَوْ لاَ إِلَهَ غَيْرُكَ

Berdoalah dengan hati yang tidak lalai. Untuk itu bila berdoa, sedapat-dapatnya tahu maknanya.


اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيْ مَا قَدَّمْتُ وَمَا أَخَّرْتُ، وَمَا أَعْلَنْتُ وَمَا أَسْرَرْتُ، أَنْتَ الْمُقَدِّمُ وَأَنْتَ الْمُؤَخِّرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ."
Ya Allah, ampunilah aku, sama ada apa yang telah aku mulakan dan akhirkan, dan apa yang telah aku lakukan dengan terang dan sembunyi, Engkaulah Yang Memulakan dan Mengakhirkan, Tiada Tuhan Melainkan Engkau"

إِلَهِيْ، أَذْنَبْتُ فِيْ بَعْضِ الأَوْقَاتِ، وَآمَنْتُ بِكَ فِيْ كُلِّ الأَوْقَاتِ، فَكَيْفَ يَغْلُبُ بَعْضُ عُمْرِيْ مُذْنِبًا جَمِيْعَ عُمْرِيْ مُؤْمِنًا؟!.

"Ya Tuhanku, aku melakukan dosa pada sebahagian waktu sedangkan aku beriman kepadaMu pada setiap waktu, bagaimanakah dosa-dosa yang telah aku lakukan pada sebahagian usiaku boleh mengatasi keimananku pada sepanjang usiaku?"

إِلَهِيْ، كَيْفَ أَمْتَنِعْ بِالذَّنْبِ مِنَ الدُّعَاءِ، وَلاَ أَرَاكَ تَمْنَعُ مَعَ الذَّنْبِ مِنَ الْعَطَاءِ، فَإِنْ غَفَّرْتَ فَخَيْرُ رَاحِمٍ أَنْتَ، وَإِنْ عَذَّبْتَ فَغَيْرُ ظَالِمٍ أَنْتَ"

Ya Tuhanku, bagaimanakah aku menghalang dari berbuat dosa dengan berdoa sedangkan aku tidak melihatMu menghalang memberi dosa, jika Engkau ampunkan maka Engkaulah Maha Pengasihani, dan jika Engkau memberi azab maka Engkau bukanlah zalim"


اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ، فَاغْفِرْ لِيْ، فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ.

"Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, Tiada Tuhan Melainkan Engkau, Engkau telah menjadikan aku sebagai hambaMu, dan aku berjanji denganMu mengikut kemampuanku, aku berlindung denganMu dari kejahatan yang telah aku lakukan, aku mengaku atas segala nikmat Engkau kepadaku, dan aku mengaku segala dosaku, ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang boleh mengampunkan melainkan Engkau"


أَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ الَّذِيْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّوْمُ، وَأَتُوْبُ إِلَيْهِ.

"Aku memohon keampunan dengan Allah Yang Maha Agong, Yang Tiada Tuhan Melainkan Dia, Yang Maha Hidup dan Kekal, dan aku bertaubat kepadaNya"


ماَ أَعْظَمُ مَا نَذْنَبُ فِيْ حَقِّكَ، وَمَا أَوْسَعُ مَا تَغْفِرْ لَنَا! مَا أَعْظَمُ نِعَمِكَ عَلَيْنَا، وَمَا أَكْثَرُ كُفْرَانَنَا بِهَا! مَا أَعْظَمُ اجْتِرَاءَنَا عَلَيْكَ، وَمَا أَعْظَمُ حِلْمِكَ عَلَيْنَا!

"Betapa besarnya dosa kami terhadapMu dan betapa luasnya keampunanMu terhadap kami! Betapa besarnya nikmatMu terhadap kami dan betapa kufurnya kami dengannya! Betapa besarnya kebiadapan kami terhadapMu dan betapa besarnya kasih sayangMu terhadap kami!

"
اللَّهُمَّ بَاعِدْ بَيْنِيْ وَبَيْنَ خَطَايَايَ كَمَا بَاعَدْتَ بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، اللَّهُمَّ اغْسِلْنِيْ مِنْ خَطَايَايَ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ. اللَّهُمَّ نَقِّنِيْ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ.

"Ya Allah, jauhilah aku dari segala kesalahanku sebagaimana Engkau jauhkan antara timur dan barat, Ya Allah, basuhlah segala kesalahanku dengan air, salji yang sejuk. Ya Allah, bersihkanlah segala kesalahanku sepertimana dibersihkan baju putih dari kekotoran"


رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ، وَتُبْ عَلَيْنَا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيْمُ، اللَّهُمَّ تُبْ عَلَيْنَا تَوْبَةً نَصُوْحًا، نُجَدِّدُ بِهَا إِيْمَانَنَا، وَتُغْسِلُ بِهَا قُلُوْبَنَا، وَتُغْفِرُ بِهَا ذُنُوْبَنَا، وَتُبَدِّلُ بِهَا سَيِّئَاتَنَا حَسَنَاتٍ.

"Ya Tuhan kami, terimalah daripada kami, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui, terimalah taubat kami, sesungguhnya Engkau Maha Penerima Taubat Lagi Maha Pengasihani, Ya Allah, terimalah taubat kami sebagai Taubat Nasuha, supaya kami dapat memperbaharui iman kami, menyucikan hati-hati kami, diampunkan segala dosa kami dan digantikan segala keburukan kami dengan kebaikan"


اللَّهُمَّ تَقَبَّلْ صَلاَتَنَا وَصِيَامَنَا وَقِيَامَنَا وَتِلاَوَتَنَا، وَصَالِحَ أَعْمَالَنَا، اللَّهُمَّ وَمَا قَصَّرْنَا فِيْهِ فَاغْفِرْهُ لَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ.

"Ya Allah, terimalah segala solat kami, puasa kami, bangun malam kami, bacaan Al-Quran kami dan segala amal kebaikan kami, Ya Allah, Engkau ampunkanlah segala kekurangan kami, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Pengasihani"

اللَّهُمَّ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ وَالأَبْصَارِ، ثَبِّتْ

قُلُوْبَنَا عَلَى طَاعَتِكَ، وَلاَ تُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا، وَلاَ تُفْتِنَّا فِيْ دِِيْنِنَا، وَاجْعَلْ يَوْمَنَا خَيْرًا مِنْ أَمْسِنَا، وَاجْعَلْ غَدَّنَا خَيْرًا مِنْ يَوْمِنَا، وَاجْعَلْ خَيْرَ أَعْمَارِنَا أَوَاخِرَهَا، وَخَيْرَ أَعْمَالِنَا خَوَاتِيْمَهَا، وَخَيْرَ أَيَّامِنَا يَوْمَ نَلْقَاكَ.

"Ya Allah, Yang Maha Berkuasa atas segala hati dan mata, tetapkanlah hati-hati kami dengan mentaatiMu, dan janganlah Engkau memalingkan hati-hati kami selepas Engkau memberi hidayah kepada kami, janganlah Engkau turunkan fitnah atas agama kami, jadikanlah kami pada hari ini lebih baik dari semalam, dan jadikanlah kami pada hari esok lebih baik dari hari ini, dan jadikanlah sebaik-baik umur kami pada hujungnya dan sebaik-baik amalan kami pada akhirnya dan sebaik-baik hari kami ialah pada hari kami berjumpa denganMu

72 comments:

  1. salam, nak tanye ckit.
    solat tahajud ade doa yg di spesifikkan ke? or bacaan2 yg d spesifik kan?
    kalau ade nak mintak hadith dr mane. =)
    hadith abu daud, majah, muslim, ahmad
    ikut sunnah rasullullah dan sunnah 4 khalifah tu, gigitlah dgn geraham kamu dan berhati2lah kamu dengan perkara yg diada2kan. setiap perkara yg diada2kan(ibadah) ialah bid'ah, ianye menbawa kd kesesatan dan setiap kesesatan membawa kpd neraka.
    so..nak elak kan mende gini berlaku..=)
    jzzk

    ReplyDelete
  2. Ustaz saya nk minta kebenaran nak copy doa
    ni...trima kasih..

    ReplyDelete
  3. salam...
    sy nk minta izin copy doa solat tahajjud tu..
    harap x marah...

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum...minta izin utk m'copy doa solat tahajud ini ustaz...

    ReplyDelete
  5. salam.. minta izin nk copy doa ye.. t.kasih

    ReplyDelete
  6. ustaz,..sy nk mintak izin nk copy doa ni..mintak halalkn ilmu ni ye ustaz..

    ReplyDelete
  7. salam
    mintak copy yer utk dijadikan amalan..
    t.kasih,,,

    ReplyDelete
  8. salam ustaz saya meminta keizinan unutk copy..

    ReplyDelete
  9. salam ustaz. saya nak minta izin utk copy dan amalkan. terima kasih

    ReplyDelete
  10. Salam Uztaz, Saya copy doa ini ye... Tq semoga sekiranye saya amalkan uztaz akan dapat pahalanye.. Amin Tq.

    ReplyDelete
  11. salam ustaz...minta kebenaran copy dan amalkan doa ini .....terimakasih

    ReplyDelete
  12. salaam minta izin copy doa ini..jazaakallah khairan

    ReplyDelete
  13. salam ustaz, saya suka doa ini. sy minta izin utk copy ye.semoga ALLAH memberkati kita semua.

    ReplyDelete
  14. slm ustaz..
    sy mintk izin utk cpy doa ni.. terima kasih..

    ReplyDelete
  15. doa yg indah..tp lambatnya sy tau smua ni..trime ksih ustz

    ReplyDelete
  16. Akhii ana minta keikhlasan antum tuk memberi izin ma ana tuk men copy doa2 diatas.....
    JZKMLH.....

    ReplyDelete
  17. Mhn izinnya utk copy paste.. Terimakasih banyak

    ReplyDelete
  18. salam~~ minta izin copy dan pakai doa ini..

    ReplyDelete
  19. salam..minta izin mw copy doa ini ya ustaz.. terima kasih byk2

    ReplyDelete
  20. salam ustaz, minta izin copy doa ini, terima kasih.

    ReplyDelete
  21. salam ustaz..minta izin copy doa ini..terima kasih..jazakallah

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum Ustaz .. saya Ridzuan ..mohon izin copy dan mengamalkan doa di atas.. terima kasih .

    ReplyDelete
  23. salam ustaz , saya pun nak mintak kebenaran uztaz copy n paste doa2 nie .

    ReplyDelete
  24. salam ustz..sy minta izin copy ya..tq moga allah merahmati kamoo dan keluarga amin...

    ReplyDelete
  25. assalamualaikum ustaz....saya nak minta izin doa-doa ini saya gunapakai hari2 selepas sembahyang.......

    ReplyDelete
  26. salam ustz..sy minta izin copy ya..tq moga Allah merahmati...amin..

    ReplyDelete
  27. salam ustaz.. sy minta izin copy doa2 ini yer.. smoga kita sma2 mendapat redhaNya..

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum ustaz, mintak izin copy sebahagian maksud doa ini untuk diletakkan dalam entri blog ana ya ustaz.. Syukran kathir!

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum ustaz,mintak izin untuk copy maksud dan doa ini untuk saye amalkan...

    ReplyDelete
  30. salam ustaz,

    mintak izin amalkan doa ini

    ReplyDelete
  31. salam ustaz mntak izin amalkan doa ini..trima kasih..

    ReplyDelete
  32. salam..mtk izin utk copy doa ini ya ustaz..syukran=)

    ReplyDelete
  33. Asswrwb Ustadz, maaf saya sudah menyalin Doa ini untuk saya pakai dalam Sholat Tahajud. Terima kasih Ustadz . Wassalam

    ReplyDelete
  34. macam asing jerk doa doa ini..
    jangan percaya apa yang ada di website atau internet.
    berguru lah dengan guru yang diiktiraf.
    jangan berguru dengan guru yang radikal

    ReplyDelete
  35. mohon izin copy doa2 ustaz ini. terimakasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum wrwb pak ustadz,,,! Saya mohon izin untuk meng copy semua Do'a2 nya, smoga bermanfaat di Dunia dan Akhirat,,Amin,,,,!

      Delete
  36. Assalamualaikum Ustaz....terima kasih kerana telah membuka jalan bagi kami yg jahil ini semoga Allah memberikan keberkatan pd Ustaz dunia dan akhirat for sharing...

    ReplyDelete
  37. Assalamu'alaikum ustz, mohon izin nya nak copy doa ni.Jazakallahu Khair

    ReplyDelete
  38. Assalam...
    mimta izin copy untuk diamalkan

    ReplyDelete
  39. izin copy ya ustaz..

    ReplyDelete
  40. assalamualaikum ustaz,,saya minta izin copy yee.terima kasih.

    ReplyDelete
  41. assalamualaikum ustaz,saya minta izin mengamalkan doa ini. semoga mendapat keredhoaan dari allah..terima kasih.

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum. Mohon dicopy untuk amalan. Jazakallah

    ReplyDelete
  43. Assalam UYE, mohon salinan doa tuan utk amalan.. Sebaik2 manusia adalah mereka yang memberi manfaat pada orang lain. Moga Allah merahmati usaha murni tuan. Tq

    ReplyDelete
  44. Assalam Ustaz........minta izin utk copy dan buat amalan saya. TQ

    ReplyDelete
  45. Assalam Ustaz........minta izin utk copy dan buat amalan saya. TQ

    ReplyDelete
  46. Assalam Ustaz........minta izin utk copy dan buat amalan saya. TQ

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum..saya memohon keizinan membuat salinan doa ini. Terima kasih.

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum.. sy mohon keizinan ustaz nak salin doa ini. tk

    ReplyDelete
  49. Assalamualakum,nak minta izin copy doa ini.terima kasih.

    ReplyDelete
  50. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum Ustaz, mohon izin utk copy doa doa di atas

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum ustaz, mohon izin copy doa2 dia

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum Ustaz,saya mohon izin menyalin doa doa diatas.terima kasih ustaz

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum.ustaz,mohon izin untuk gunakan doa ini.wassalam

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum, ustaz mohon untuk copy dan amalkan doa ini. Wassalam

    ReplyDelete
  56. assalamualaikum. ustaz, mohon copy doa yg indah dan menginsafkan ni ye. moga dakwah ustaz dirahmati Allah dan dipermudahkan..amin..

    ReplyDelete
  57. Salam tuan... saya mohon utk gunakan doa tersebut

    ReplyDelete
  58. As salam Ustaz...mohon copy n paste yer...

    ReplyDelete
  59. Mohon izin saya copy ustaz.

    ReplyDelete
  60. UstaZ, mohon izin utk amalkan doa in ye ustaz... Terima kasih.

    ReplyDelete
  61. Salam ustaz,sayu sgguh baca doa ini..betpa kerdilnya diri disisi Allah.minta izin untk copy doa ini bg amalan harian.semoga Allah memberkati kita dn terima kasih pd ustaz sudi berkongsi ilmu ini.semoga ustaz diberkti Allah selalu..Amin..

    ReplyDelete
  62. Salam ustaz....terima kasih banyak2 keran doa yg bgitu indah dapat memberikn kemudahan kpd semua insan yg bngun tahajud. Mga allah merahmati hidup ustaz dn mendapat amal jariah yg brterusan. Sebaik2 mnusia se
    Ntiasa melapangkn org lain. Mohon izin untuk amalkn..wslm

    ReplyDelete
  63. Bagi insan yg kta mcm pelik je doa ni...... study terjemahn nya ye....... apa peliknya????? Allah lebih mengetahui

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum ustaz saya mohon keizinan dari ustaz untuk copy doa ini dan amakanya

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum ustaz.saya mohon keizinan ustaz untuk copy doa2 ini utk diamalkan.semoga doa2 ini bermanfaat utk saya dan yg lain.terima kasih.

    ReplyDelete
  66. Aslmkm. UYE, Saya minta izin gunakan doa ini.

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum. Saya minta izin utk copy dan amalkannya .jzkk.

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum Wr Wb,,,minta ijin share ya ustad,terima kasih ilmunya

    ReplyDelete