Monday, January 9, 2012

Kenapa polis membenarkan perhimpunan aman 901?

Kenapa polis membenarkan perhimpunan aman 901?

1. Akur sekatan dan halangan tidak membawa apa2 erti..rakyat semakin ditekan, semakin melawan..buktinya, peristiwa BERSIH 2.0 walau disekat, rakyat ttp turun..
2. Pengalaman hitam pihak polis pada demo/himpunan yg lepas, terutamanya BERSIH 2.0 tempoh hari, yg akhirnya membawa imej buruk pd pihak polis sendiri, baik dr dalam dan luar negara...
3. P...ihak polis akhirnya 'akui', UMNO tidak mampu membersihkan imej mereka selepas tragedi, maka kali ini polis cuba bertindak 'melampaui' arahan pimpinan..(POLIS 'letih' asyik mengikut arahan, dan kali ini cuba berdiri atas kaki sendiri)...
4. Pemerhatian meluas dunia terhadap kes Anwar Ibrahim ini...andai mereka (polis/UMNO) menyekat dan 'melawan' rakyat pada perhimpunan itu, sudah pastinya kerajaan mendapat imej yg paling buruk..dan kritikan serta tekanan demi tekanan diterima dripada luar negara.

# Kesan perhimpunan 901 di'HALAL'kan di perkarangan Mahkamah:

1. Menunjukkan bahawa demontrasi/perhimpunan aman sebenarnya boleh sahaja dibenarkan dlm negara kita..ianya selaras dgn demokrasi dan hak berhimpun..sebelum2 ini 'mereka' sengaja je sebenarnya....
2. Menunjukkan bahawa perhimpunan/demontrasi boleh sahaja di buat diluar STADIUM..bukan sebagaimana dakyah pimpinan Umno, hanya stadium tempat berhimpun dan berdemontrasi...
3. Menunjukkan demontrasi tidak semuanya NEGATIF, dan ia sebenarnya 'budaya negara kita' sejak merdeka...kerana itu polis mengizinkan...=)

# MARUAH utk kedua-dua pihak:

1. Perhimpunan aman 901 ini menjadi KAYU PENGUKUR atau indikator PENTING, baik kepada imej/maruah polis (dan kerajaan Umno), DAN imej/maruah Pembangkang (Pakatan Rakyat)..
2. Jika perhimpunan ini BERJAYA di adakan secara AMAN dan TERATUR..ia menjadi MODAL berharga kepada PR bahawa demo dan himpunan yg mereka dilakukan adalah secara aman dan harmoni, jika pihak polis memberi kerjasama..tidak seperti yg diwar2kan pihak media UMNO..
3. Ianya juga menjadi BUKTI, perhimpunan/demontrasi yg kononnya huru-hara sebelum2 ini hanya disebabkan sekatan/halangan/provokasi/lepas tangan pihak keselamatan terhadap peserta...jika mereka membenarkan, kemudian membantu mengawal pergerakan massa, pastinya ianya tidak berlaku huru-hara..
3. NAMUN, jika perhimpunan esok berlaku perkara tidak diingini, kecoh dan huru-hara, maka ianya menjadi MODAL berharga pula kepada pihak polis/UMNO pula menghentam pembangkang dan PR, kon onnya PR mahu menghuru-harakan negara...

# WASPADA himpunan 901 esok!:

1. AWAS kepada pihak penganjur!..KETAHUILAH, pihak 'mereka' pastinya telah dan sedang merancang provokasi pada hari kejadian!...YAKINLAH mereka tidak akan membenarkan himpunan 'HALAL' ini berjalan dgn aman dan teratur!!!!
2. Pihak2 provokator ini boleh dibahagikan kepada dua kelompok manusia..yg pertama dari ahli/penyokong UMNO yg menyamar peserti himpun...dan yg kedua, datangnya dr pihak agen/SB polis sendiri!!!!
3. OLEH ITU, dinasihatkan pada marshal/petugas/UNIT AMAL (UA) Pakatan Rakyat yg bertugas, agar dpt memastikan perjalanan perhimpunan esok dpt berjalan dengan aman dan lancar...Caranya ialah:

a) Pastikan setiap marshal/petugas/UA yang terlatih dan berpengalaman shj mengendalikan himpunan esok (dgn pakaian khas, dan ketua unit dibekalkan dgn walkie talkie)!
b) WAJIB setiap dr mereka membawa atau dibekalkan video kamera atau apa2 sahaja bahan elektronik utk MERAKAM setiap detik perhimpunan esok..(tumpu pada manusia2 yang dilihat berpotensi membuat provoke/huru-hara)...
c) Mesti membahagi/meletakkan setiap unit marshal/petugas/UA di setiap penjuru lokasi perhimpunan, hatta jalan2 yg menuju tempat berhimpun..(termasuk tempat parkir).
d) Memerhatikan/mengawasi individu2 yg cuba mengangkut/membahagikan poster/banner/kain rentang yang berupa PROVOKASI kepada peserta2 HIMPUNAN 901..ingat ini PENTING bg mengelakkan salah tanggapan org luar terhadap perhimpunan ini!!
e) AWASI individu2 yang memakai topeng muka, ATAU cermin mata HITAM!!!..rakam setiap gerak geri mereka!!!..

~JUMPA ESOK DI DATARAN MAHKAMAH JALAN DUTA!~

Source: https://www.facebook.com/pages/Nasrudin-Hassan/303331692311

No comments:

Post a Comment