Monday, January 16, 2012

8 peratus dari 6,667 orang pelatih PLKN Buta Huruf

8 peratus dari 6,667 orang pelatih PLKN Buta Huruf


8 peratus dari 6,667 orang pelatih PLKN Buta Huruf
Posted on Wednesday, January 11 @ 00:46:25 PST
Dilulus untuk paparan oleh cosa

Berita Oleh: amkns

"Jika 8 peratus dari 6,667 orang pelatih PLKN terdiri dari mereka yang buta huruf, ini bermakna secara statistiknya 8 peratus calon SPM 2011 juga adalah mereka yang buta huruf. Jika ada 468,808 orang calon SPM pada tahun 2011, ini bermakna secara puratanya 37,504 orang calon SPM 2011 adalah mereka yang buta huruf, iaitu tidak tahu membaca dan menulis.

Apakah tujuan utama PLKN ini? Jika salah satu objektif PLKN ialah untuk melahirkan generasi muda yang lebih cergas,cerdas dan penuh keyakinan diri, apakah selepas mereka menjalani latihan 3 bulan PLKN mereka akan cerdas, boleh membaca dan mengira , sedangkan setelah 6 tahun mereka berada di alam persekolahan rendah dan 5 tahun mereka berada di alam persekolahan menengah, mereka ini masih buta huruf?

Apakah kegagalan ini dimana 8 peratus pelatih PLKN ini buta huruf berpunca dari kelemahan dasar sistem pelajaran negara?

Apa pula kriteria mereka yang dipilih sebagai pelatih PLKN agar ianya tidak menjejaskan modul latihan PLKN? Apakah kemahiran 3M tidak diambil kira langsung dalam memilih pelatih PLKN atau hanya bergantung kepada sistem komputer untuk memilih pelatih PLKN secara rawak tanpa mengambil kira kesihatan mental, kesihatan dan keadaan fizikal serta kecerdasan otak pelatih PLKN?

********

Program khas bantu pelatih PLKN kuasai kemahiran 3M

Utusan Malaysia 11 Jan 2012

PUTRAJAYA 10 Jan. - Satu program khas akan dilaksanakan untuk para pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang dikenal pasti masih tidak menguasai kemahiran 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, walaupun langkah itu agak terlewat tetapi ia penting bagi memastikan mereka tidak ketinggalan dalam proses pembelajaran.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, pihaknya akan mendapatkan maklumat terperinci dari PLKN untuk mengenal pasti latar belakang pelajar termasuk jenis sekolah serta kedudukan mereka sama ada di bandar atau luar bandar.

''Dari situ kita akan susun balik, mungkin sekolah-sekolah yang dikenal pasti dan kalau perlu ada program khas untuk atasi masalah itu, kita akan laksanakan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan amanat tahun baru di Majlis Perutusan Khas Kementerian Pelajaran di sini, hari ini.

Laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris hari ini memetik kenyataan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang menyebut 8 peratus daripada 6,667 pelatih PLKN dari 30 pusat latihan didapati tidak boleh membaca dan menulis.

Keputusan itu berdasarkan satu projek perintis menggunakan satu modul yang dipanggil I-Smart yang dijalankan ke atas kumpulan ketiga pelatih PLKN pada Ogos tahun lepas.

Muhyiddin berkata, pihak beliau menyifatkan penemuan oleh PLKN itu adalah penting kerana dalam rekod kementerian terdapat sebilangan kecil pelajar yang sudah di tingkatan lima masih menghadapi masalah membaca dan menulis.

Atas sebab itulah, beliau menambah, pihaknya memperkenalkan program literasi dan numerasi (LINUS) untuk menguji tahap kefahaman dan keupayaan pelajar termasuk dari segi fizikal, pendengaran, penglihatan sejak darjah satu lagi.

''Tahun lepas program itu amat berkesan sekali kerana lebih 90 peratus telah dapat menerima proses pembelajaran dengan baik selepas menyertai LINUS," katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0111&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_15.htm

Peperiksaan bertulis SPM 2011 akan berlangsung dari 14 November hingga 14 Disember 2011. Seramai 468,808 orang calon akan menduduki SPM pada tahun ini di 3,533 buah pusat peperiksaan di seluruh negara.

http://www.scribd.com/doc/72111147/Kenyataan-Akhbar-Mengenai-SPM-2011

Program Khidmat Negara akan dilaksanakan bagi mencapai objektif yang telah digariskan seperti berikut :

1. Meningkatkan semangat patriotisme di kalangan generasi muda.

2. Memupuk perpaduan kaum serta integrasi nasional.

3. Membentuk perwatakan positif menerusi nilai-nilai murni.

4. Menyemarakkan semangat kesukarelaan.

5. Melahirkan generasi muda yang lebih cergas,cerdas dan penuh keyakinan diri.

http://www.khidmatnegara.gov.my/?page_id=23 "


Source: http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=11704

No comments:

Post a Comment