Wednesday, October 13, 2010

Menjaga lidah dari berbicara kecuali dalam hal yang baik - Siri 2

Dan diriwayatkan juga tentang tiga hal yang dibenci tersebut dalam shohih Bukhary, hadits no (2408) dan Imam Muslim.

Diriwayatkan Abu Hurairah dari Nabi S.a.w:

((كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيْبُهُ مِنَ الزِّنَا، مُدْرِكُ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ، فَالْعَيْنَانِ زِيْنَاهُمَا النَّظْرُ، وَاْلأُذُنَانِ زِيْنَاهُمَا الاسْتِمَاعُ، وَاللِّسَانُ زِيْنَاهُ الْكَلاَمُ، وَاْليَدُّ زِيْنَاهَا الْبَطْشُ، وَالرِّجْلُ زِيْنَاهَا الْخُطَا، وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى، وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ وَيُكَذُِّبُهُ)).

“Telah ditentukan di atas setiap anak Adam bahagiannya dari zina, ia akan mendapati hal yang demikian tanpa boleh dielakkannya, mata zinanya adalah melihat, telinga zinanya adalah mendengar, lidah zinanya adalah berucap, tangan zinanya adalah meraba, kaki zinanya adalah melangkah, dan hati yang berkehendak dan yang menginginkan, dan yang membuktikan atau yang mendustakannya adalah kemaluan”. H.R: Bukhari, hadits no (6612) dan Muslim, hadits no (2657), dan ini adalah lafaz Muslim.

Imam Al Bukhary telah meriwayatkan dalam shohihnya, hadits no (10) dari sahabat Abdullah bin Umar r.a, dari Nabi S.a.w beliau bersabda:

((الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُوْنَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ)).

“Orang muslim adalah orang yang selamat orang muslim lainnya dari lidah dan tangannya”.

Dalam riwayat Imam Muslim, hadits no (64) dengan lafaz :

((إِنَّ رَجُلاً سَأَلَ رَسُوْلَ اللهِ r : أَيُّ الْمُسْلِمِيْنَ خَيْرٌ؟، قَالَ: مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُوْنَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ)).

“Bahawa seorang bertanya kepada Rasulullah S.a.w: siapa orang muslim yang terbaik?, beliau menjawab: orang yang selamat orang muslim lainnya dari lidah dan tangannya”.

Imam Muslim meriwayatkan pula dari sahabat Jabir, hadits no (65) dengan lafaz yang sama dengan hadits Abdullah bin Umar yang disebutkan Imam Bukhari tersebut.

Al Hafiz Ibnu Hajar mensyarahkannya: “Dalam hadits ini lidah lebih bersifat umum bila dibandingkan dengan tangan; kerana lidah boleh membicarakan kejadian yang berlalu, sekarang, dan yang akan datang, berbeza dengan tangan, boleh jadi ia boleh ikut serta membantu lidah dalam hal yang demikian dengan tulisan, sehingga ia mempunyai andil yang cukup besar dalam hal tersebut”.

Senada dengan makna ini berkata seorang penya’ir:

Aku tulis, sesungguhnya aku yakin pada hari penulisanku.

Bahawa tangan akan sirna dan akan kekal goresannya.

Jika tulisan itu baik maka akan dibalasi dengan semisalnya.

Dan jika tulisan itu buruk, aku akan menanggung balasannya.

Imam Al Bukhari meriwayatkan dalam shohihnya, hadits no (6474) dari sahabat Sahal bin Sa’adt, dari Rasulullah S.a.w, beliau bersabda:

((مَنْ يَضْمَنُ لِيْ مَا بَيْنَ لِحْيَيْهِ وَمَا بَيْنَ رِجْلَيْهِ أَضْمَنُ لَهُ الْجَنَّةَ)).

“Barangsiapa yang mampu menjamin bagiku apa yang di antara dua janggutnya, dan apa yang di antara dua kakinya, aku jamin untuknya syurga”.

Yang dimaksud dengan apa yang antara dua janggut dan yang diantara dua kaki adalah lidah dan kemaluan.

Imam Al Bukhari meriwayatkan lagi dalam shohihnya, hadits no (6475) dan Imam Muslim, hadits no (74) dari Abu Hurairah r.a, ia berkata: Rasulullah S.a.w bersabda:

((مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا اَوْ لِيَصْمُتْ)) الحديث.

“Barang siapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah ia mengucapkan perkataan yang baik atau lebih baik diam”.

Berkata Imam An Nawawy dalam mensyarahkan hadits tersebut: “Telah berkata Imam Asy Syafi’ie: makna hadits tersebut adalah apabila ia ingin untuk berbicara maka hendaklah ia fikirkan terlebih dulu, apabila ia melihat tidak akan berbahaya di atasnya baru ia bicara, dan apabila ia melihat bahawa di dalamnya ada bahaya atau ia ragu-ragu antara berbahaya atau tidaknya, maka lebih baik ia memilih diam”. - bersambung

No comments:

Post a Comment