Tuesday, February 21, 2012

Felda Bakal Jadi Milik Asing?

Telah banyak yang ditulis berkaitan penyenaraian Felda. Di sini Tulang Besi ingin menyatakan sedikit kefahaman Tulang Besi berkaitan isu ini supaya boleh dikongsi bersama:
1.0 Sejurus sebelum penyenaraian, semua warga Felda akan ditawarkan peluang membeli saham yang bakal disenaraikan itu. Sesiapa yang ada duit, bolehlah membeli saham tersebut.

2.0 Pada waktu yang sama, mereka yang bukan warga FELDA juga akan ditawarkan peluang membeli saham juga.(Baca KRONI2 UMNO)

3.0 Soalnya sekarang ini, apakah yang akan menghalang kroni2 ini dari menjual saham2 mereka kepada syarikat2 asing seperti syarikat2 dari Jepun, Korea atau Singapura?

4.0 Penjualan saham kepada syarikat2 asing ini jalan paling mudah untuk membuat untung di atas angin yakni wang yang sangat2 diperlukan oleh UMNO bagi menghadapi Pilihanraya ke 13 kelak

5.0 Najib ke hulu ke hilir menjaja kononnya peneroka akan mendapat durian runtuh. Namun sehingga hari ini, Najib tidak berani memberi berapa jumlah wang yang akan diterima oleh setiap peneroka serta ahli keluarga mereka.

6.0 Apabila tersenarai di pasaran saham, sesiapa sahaja boleh mengeluarkan wang dan membeli saham2 FELDA. Ertinya, dalam 10-20 tahun lagi, FELDA akan boleh bertukar kepada sebuah syarikat komersial yang bertujuan menjana keuntungan bagi pemegang2 saham semata-mata.
6.1 Di kala itu, FELDA tidak lagi menjadi badan yang menjaga kebajikan orang Melayu

7.0 Asal FELDA adalah menjaga kebajikan peneroka2 yang majoritinya bangsa Melayu. Selepas penyenaraian, ia akan menjadi badan memberi keuntungan kepada kroni2 dan pemilik2 asing.

8.0 Tokoh UMNO yang begitu kuat mempertahankan penyenaraian FELDA adalah Ahmad Maslan. Sehingga sanggup membaling Buku Jingga ke dalam tong sampah hanya kerana Pakatan Rakyat mahu mengembalikan tanah2 yang diterokan balik kepada peneroka?
KESIMPULAN: Seperti mana isu Kampung Baru, FELDA adalah salah satu contoh bagaimana UMNO menggadai hak bangsa Melayu demi mengkayakan segelintir kroni2 yang rapat dengan pemimpin2 orang Melayu serta ahli2 keluarga mereka.

Anak cucu kita selepas ini akan hidup merempat kerana segala tanah yang selama ini digunakan untuk mendapat hasil akan diambil alih demi mengakayakan beberapa ekor kroni.

Source: http://www.malaysiawaves.com/2012/02/felda-bakal-jadi-milik-asing.html

No comments:

Post a Comment