Monday, March 12, 2012

ISLAM ADALAH RAHMAT SEKELIAN ALAM


1. Islam adalah wahyu dari Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang . Bukan hanya manusia tetapi seluruh makhluk mengambil manafaat dari risalahnya .

2. Manusia selaku mukallaf [ yang menggalas taklif syara' ] tentu sahaja merupakan makhluk yang menerima secara langsung segala amanah perutusan syariatnya .

3. Selaku khalifah Allah di atas muka bumi , manusia dipandu seadilnya untuk mengurus dan mengatur kehidupan mereka agar berjaya dan sejahtera . Panduannya al Quran dan pemandunya Rasul saw.

4. Negara kita hari ini jelas sedang bergerak menuju kehancuran dan kebinasaan apabila Al Quran dan as Sunnah tidak diterima pakai sebagai dasar dan pedoman untuk membina tamaddun dan peradaban . Kebanjiran maksiat dan mungkar malah peningkatan indeks jenayah , rasuah , penyelewengan amanah , penyalahgunaan kuasa serta pencemaran sosial yang semakin parah sebagai petanda utama negara kian binasa .

5. Ringkasnya , pelaku segala macam mungkar dan aneka maksiat jua jenayah ini adalah mereka yang tidak tahu membezakan syurga neraka dan dosa pahala . Kedudukan mereka sangat terpisah dari cahaya al Quran dan didikan sunnah . Sedang al Quran dan as Sunnah sahajalah satu - satunya formula yang mampu membebaskan dari perangkap yang menjerumuskan mereka ke lembah yang hina .

6. Malang masih ramai yang sangsi dan keliru tentang Islam , bahkan sebahagian ummat Islam mengalami kekeliruan tersebut . Apakah Islam ini hanya agama sekadar mengucap dua kalimah syahadah , solat , puasa , zakat dan haji semata - mata ? atau Islam sebagai sebuah cara hidup yang mesti diambil segala prinsip dan syariatnya .

7. Sebahagian ummat Islam pula turut terpengaruh dengan propaganda musuh yang mengaitkan Islam dengan aktiviti terrorist dan ganas . Lantas Islam dan para pejuangnya digelar militan, wahhabi , pengganas dan sebagainya , walhal Islam adalah agama yang benar dan tepat . Sesuai dan wajar dilaksanakan oleh semua lapisan masyarakat tanpa membezakan warna kulit dan bahasa lidah mereka .

8. Justeru itu , langkah pertama bagi semua pihak ialah merujuk apa jua perkara berkait dengan Islam kepada mereka yang benar - benar mendalami agama Islam dan ikhlas berjuang untuk agama Islam . Jika Islam dirujuk kepada golongan Islam Liberal , Islam Hadhari , Orientalis dan seumpamanya , akan ditemui satu kekeliruan yang membingungkan mengenai Islam terutama bagi mereka tidak memiliki basic agama Islam yang baik .

9. Melihat keindahan Islam dan kehebatannya dalam menangani persoalan hubungan manusia dengan tuhan jua manusia dengan manusia ialah apabila diambil sumber yang jelas dan tulen iaitu al quran dan sunnah . Malang sekali jika Islam diambil persepsi dan perspektif mengenainya dari surat khabar jalanan . Terhasillah sebuah kecelaruan dan kekeliruan yang sukar dibetulkan kembali .

10. Islam bukan teori , fantasi dan ilusi sebaliknya Islam adalah Manhaj hidup yang praktis dan realistik untuk diamal di semua tempat dan masa jua untuk semua bangsa dan bahasa . Islam adalah cara hidup yang universal . Merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia dan menyusun kehidupan manusia dengan wahyu Allah Tuhan yang Maha Adil lagi Maha Bijak . Tidak pernah diketemui satu pun peraturan dan undang - undang Islam yang zalim , kejam dan menindas dan menginaya sebaliknya ia adalah setimpal dengan jenayah yang dilakukan oleh manusia yang zalim dan kejam .

Source: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10150581460037312&id=303331692311

No comments:

Post a Comment