Tuesday, February 8, 2011

SOKONG KEBANGKITAN RAKYAT ARAB

SOKONG KEBANGKITAN RAKYAT ARAB

Suatu era baru kini sedang tercetus di rantau Asia Barat . Rakyat massa bangsa Arab sedang bangkit untuk menjatuhkan kuasa imperialis dan agen-agennya iaitu. diktator dan para pemerintah kukubesi (despot) di Negara-negara Arab . Mereka mahu menghumban pemimpin-pemimpin zalim dalam bakul sampah sejarah menuju ke era kebebasan , demokrasi , keamanan dan keadilan. Massa bangsa Arab akhirnya bangkit setelah menderita berabad-abad lamanya ditindas , dieskploitasi , hidup dalam kehinaan ditangan kuasa imperialis , Zionis , para diktator Arab , pemerintah kukubesi dan para tirani.

Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) dan Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (SHURA) bersama seluruh NGO Islam di Malaysia menyambut dan menyokong kebangkitan dan intifadha rakyat di Tunisia , Mesir dan Yeman yang bermatlamat untuk menolak regim para diktator yang korup dan berjuang untuk menegakkan kerajaan berasaskan pilihan rakyat dan yang menjaga kebajikan rakyat.

Kami kagum dan menyatakan hormat kami kepada keberanian rakyat Tunisia , Mesir dan Yeman , kebanyakannya anak muda , yang tidak takut kepada kereta kebal dan peluru tentera dan dari pihak keselamatan, Kami menyampaikan ta’ziah kami kepada keluarga yang telah kehilangan ahli yang telah mempertaruhkan nyawa mereka untuk memperjuangkan kebebasan dan keadilan.Sehingga ini sudah lebih 150 orang terbunuh.

Revolusi ini mempunyai implikasi yang amat jauh bukan sahaja kepada rantau Asia Barat , malah kepada seluruh dunia. Kami percaya ini juga adalah permulaan kepada keruntuhan seluruh regim dunia Arab yang bersekongkol dengan Amerika Syarikat , juga pemerintah bekas republik soviet , Afghanistan dan Pakistan.

Dengan ujudnya kerajaan yang bebas dan merdeka , eskploitasi AS selama ini terhadap sumber Negara-negara tersebut akan berakhir. Sekaligus ini akan berlarutan kepada krisis ekonomi AS yang lebih parah. Kebarangkalian rakyat di AS pula akan bangkit untuk merombak regim oligarki (pemerintahan yang hanya dipegang oleh sekumpulan orang yang berkuasa) yang hanya memperkayakan yang sedia kaya termasuk syarikat-syarikat gergasi.

AS sudah lama menjadi penyokong kuat diktator seperti Hosni Mubarak di Mesir dan Ben Ali di Tunisia. Mubarak telah mempertaruhkan kemerdekaan dan kedaulatan Mesir dengan hanya bantuan tahunan sebanyak USD 2 bilion dari AS. Beliau bersekongkol dengan Israel untuk menindas gerakan pelawanan Palestin dan gerakan Ikhwan Muslimin.
Beliau menjadi subkontrator kepada AS untuk menyiksa “teroris” yang diculik oleh CIA yang kemudiannya dihantar ke Mesir . AS sangat maklum mengenai kezaliman yang dilakukan oleh pihak keselamatan Mesir ketika menyiksa mereka yang ditahan . Penyiksaan yang sangat brutal di penjara Mesir adalah rutin dan berpanjangan.

WikiLeaks’ telah mendedahkan dalam kabelnya , kedutaan AS tahu mengenai penyiksaan digunakan secara meluas oleh pihak regim Mubarak terhadap mereka yang disyakki dan ditahan sebagai penjenayah termasuk tahanan aktivis Islam , aktivis pembangkang dan para bloger. Namun tidak ada kritikan langsung dari Presiden Obama dan Setiausha Negara Hilary Clinton sedangkan kedua-duanya tidak henti-henti beretorika mengenai perlunya melindungi hak asasi manusia kepada Iran , China , Venezuala dan Negara-negara dunia ketika.

AS sedar mengenai bahaya sebuah revolusi terhadap kepentingannya di rantau tersebut . Kini ia sedang aktif mencatur kebangkitan yang berlaku agar kuasa akan beralih kepada tangan mereka yang akan bekerjasama dengan AS. Seorang bekas kedutaan AS di Mesir Frank G Wisner telah tiba di Kaherah untuk berunding dengan pemimpin-pemimpin Mesir agar menjamin kepentingan AS dan Israel tidak terjejas jika pihak pembangkang mengambil alih kuasa.

Bagi mencuba menyelamatkan regimnya , Mubarak telah memecat kerajaan sebelumnya dan telah melantik ketua intelligen Omar Suleiman sebagai Naib Presiden dan bekas ketua angkatan udara Ahmad Shafik sebagai Perdana Menteri dan pesara Ketua Polis Mahmoud Wagdi sebagai Menteri Dalam Negeri yang baru.

Kesemua mereka ini adalah bekas penjawat jawatan ketenteraan dan keselamatan yang senior dan sangat dekat dengan regim diktator Mubarak yang korup. Merekalah yang bertanggungjawab ketika melakukan penyiksaan dan pelanggaran hak asas manusia terhadap kelompok yang menentang regim Mubarak. Mereka juga sangat dekat berurusan dengan CIA Amerika Syarikat dan Mossad Israel . Mubarak tidak akan melantik mereka tanpa berkonsultasi dengan AS dan Israel.

Rakyat yang berdemonstrasi sekarang ini faham dan nampak dengan jelas muslihat Mubarak dan mereka menolak 3 orang yang dilantik ini dengan sebahagian mereka menjerit: “Suleiman, Suleiman, berambus , pergi dengan kapalterbang dan keluar malam ini juga “.

Koaliasi Nasional untuk Perubahan (The National Coalition for Change) telah memileh Mohamed ElBaradei, seorang pemenang Nobel Peace Laureate, supaya berunding dengan regim sekarang mengenai transisi kepada demokrasi.

Revolusi bangsa Arab baru bermula dan tidak akan lengkap sehingga semua aparatus para diktator dan despot semuanya dirombak. Massa rakyat Arab tidak lagi mahu kuasa yang akan menjadi pelanggan kepada kuasa Barat untuk mengganti regim yang korup dan menindas ini. Mereka mahu perubahan yang murni yang akan menjaminkan kedaulatan Negara dan hidup dalam keadaan bebas , merdeka dan mendapat keadilan untuk semua.

Kuasa imperialis seperti Perancis dan AS mempunyai ramai penyokong dalam kerajaan sekarang : polis , tentera , hakim , media , NGO dan kumpulan bisnes. Mereka sekarang sedang sibuk mencatur agar kuasa politik akan beralih tangan kepada golongan yang akan mengikut telunjuk agenda neo-kolonial dan anti-Islam. Kami mengharap agar Tunisia dan Mesir tidak mengalami nasib yang sama seperti Algeria dimana tentera , dengan bantuan AS dan Perancis telah membunuh proses demokrasi apabila FIS menang dalam piliharan raya.

Kami mendesak:

  • Semua kerajaan dan gerakan demokrasi yang progresif menyokong revolusi (intifadhah) ini dan memastikan sebarang percubaan AS dan Perancis untuk menekan revolusi ini dan diganti dengan regim yang bersekongkol dengan mereka digagalkan.
  • Mendesak regim Mubarak berunding dengan Koaliasi Nasional untuk Perubahan (the National Coalition for Change ) untuk peralihan kuasa secara aman kepada sebuah kerajaan transisi sehingga piliharanraya yang bebas diadakan.
  • Mendesak regim Mubarak untuk menggugurkan undang-undang dharurat dan membebaskan semua tahanan politik.
  • Mendesak tentera Mesir supaya menyokong revolusi ini demi kedaulatan , kebebasan , demokrasi , keadilan dan keamanan.
  • Mengesa kerajaan Malaysia supaya menyokong revolusi ini dan mengguna saluran diplomatik untuk memberi tekanan kepada regim Mubarak untuk berunding dengan Koaliasi Nasional untuk Perubahan (the National Coalition for Change ) agar peralihan kuasa berlaku dengan aman kepada kerajaan transisi sehingga piliharanraya yang bebas dan adil dilaksanakan.
· Menyeru semua rakyat Malaysia untuk mengadakan demonstrasi besar-besaran dihadapan kedutaan Mesir untuk menyokong revolusi ini.

Mohd Azmi Abdul Hamid

Setiausha Agung MAPIM

Diperakui oleh:

Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (SHURA)

Citizens International

TERAS Pengupayaan Melayu (TERAS)

Warga Permuafakatan Pertubuhan Islam Kedah (WEHDAH)

Jaringan Muafakat Pertubuhan Islam Perak (JAMA’IY)

Forum Umat Islam Pulau Pinang (FORUM)

Pergerakan Persaudaraan Muslimah (SALIMAH)

Institusi Pembangunan dan Pengemblengan Komuniti (IMPAK)

Muhammadiyyah International

Pemuda Masjid Malaysia

Lujnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Pusat

E-Relawan

Perstauan Ulama Malaysia

Angkatan Belia Islam (ABIM)

Pertubuhan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (GAMIS)

Balai Kuliah Tasawwur Islam Perak

Institut Penyelidikan dan Pengembangan Syariah Malaysia

Ikatan Siswazah Malaysia (ISMA)

Himpunan Lepasan Universiti Malaysia (HALUAN)

No comments:

Post a Comment