Tuesday, May 11, 2010

UYE SELAMAT PULANG DARI LAWATAN KE MESIR DAN MENUNAIKAN UMRAH

Assalamu'alaikum warahmatuLLAH.

Sahabat-sahabat yang dihormati,

alHamduliLLah syukur saya kepada ALlah kerana selamat sampai ke tanah air pada 8 Mei 2010, Sabtu jam 4.30 petang dengan Egypt Air.

Rombongan kami ada dua group iaitu Rabwah dan Yiros Tours. Rabwah diketuai oleh Ustaz Ammar manakala Yiros Tours oleh Ustaz Mohd Fadhil Noor dan Sdr Shamsul Bahrim Ngah. Jumlah ahli rombongan ialah 98 orang kalau tak silap, cukup untuk dua buah bas.

Pada 7hb Jumaat rombongan Yiros sudahpun berada di bandar Jeddah, pusing-pusing bandar katakan. Lihat tempat perlaksanaan hukum Hudud, Maqam Hawa dan lain-lain. Akhirnya kami singgah di "Masjid Terapong" di persisiran pantai Laut Merah untuk menunaikan solat Jumaat.

Jam 2 petang kami sudah berada di airport Jeddah menguruskan beg-beg yang telah beranak cucu dan air zam-zam. Di sini saya mengambil kesempatan untuk up date blog tetapi tak sempat[lihat foto]. Sementara yang lain sibuk mengurus tugasan masing-masing. Ada yang isi borang maklumat diri untuk kegunaan immigrasen Saudi, ada urus daftar masuk, yang ramai melepak dan relaks santai. Tak kurang yang tidur.

Banyak pengajaran dalam lawatan saya ke Mesir ialah dapat melihat tempat bersejarah samada sejarah baik atau sejarah jahat. Sejarah baik seperti tembok peninggalan Salahuddin al-Ayyubi manakala sejarah jahat seperti pyramid peninggalan Firaun. Nanti saya cerita sikit dalam slot "Kembara Muslim-Mukmin".

Sekadar itu dulu, nanti kita sambung bicara lagi. Semoga umrah yang kita tunaikan diterima oleh ALlah.

No comments:

Post a Comment