Wednesday, August 18, 2010

TABARRUJ - BERHIAS-SOLEK YANG DILARANG OLEH ISLAM

Assalamu'alaikum warahmatuLLAH.

Jumlah anak luar nikah bagi tempoh 1999-2003 ialah 70,430 bayi, setahun lebih daripada 14,000 anak luar nikah dilahirkan. Manakala bagi tempoh yang sama bagi tahun 2005-2009 kelahiran anak luar nikah meningkat secara mendadak iaitu 214,033 bayi, ini beerti dalam tempoh setahun anak luar nikah ialah lebih daripada 40,000. Bayangkan bertapa berteruknya gejala ini jika tidak dibendung dan dicegah pulih.

Puncanya adalah hasil pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan khususnya para remaja dan orang muda, pakaian yang mendedahkan aurat, hiburan yang menggila, sukan yang tidak ada batasan akhlak dan lain-lain.

Jadi mari kita lihat pandangan Islam mengenai soal bersolek-berpakaian/tabarruj ini.

Soalan; Apa yang termasuk dalam pengertian tabarruj?

Jawapan;

Hukum tabarruj adalah haram. Wanita yang bertabarruj adalah berdosa kerana ia melanggar arahan Allah di dalam al-Quran iaitu firmanNya;

وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى
“…dan janganlah kamu bertabarruj (yakni berhias dan bertingkah laku) seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu ….”. (al-Ahzab: 33)

Adapun makna tabbaruj; dari sudut bahasa ia bermaksud membuka dan menampakkan sesuatu untuk dilihat mata. Imam Zamakhsyari berkata; hakikat tabarruj ialah sengaja membuka/mendedahkan apa yang sepatutnya disembunyikan. Namun tabarruj dalam ayat di atas adalah khusus untuk perempuan terhadap para lelaki iaitu iaitu menampakkan perhiasannya dan kecantikannya kepada mereka. (al-Halal wa al-Haram, Dr. al-Qaradhawi, hlm. 238). Menurut Imam an-Nasafi, tabarruj ialah berjalan melenggang-lengguk dan mendedahkan perhiasan. (Tafsir an-Nasafi, surah al-Ahzab, ayat 33)

Secara terperinci, perkara yang tergolong di dalam pengertian tabarruj ialah;[1]

1. Mendedahkan aurat yang sepatutnya ditutup
2. Mendedahkan perhiasan pada badan yang tidak sepatutnya diperlihatkan melainkan kepada suami atau mahram sahaja
3. Bertingkah-laku dan bercakap dengan gaya yang boleh menggairahkan lelaki.
4. Bergaul bebas dengan para lelaki
5. Tidak memakai tudung kepala dengan sempurna hingga menampakkan rambut dan perhiasan-perhiasan di leher, telinga dan sebagainya.
6. Bersolek dengan solekan yang boleh menimbulkan perasaan ghairah kepada kaum lelaki. Ini termasuklah memakai gincu bibir, memakai pipi merah, berwangi-wangian di luar rumah dan sebagainya.

Wallahu A’lam.

Rujukan;

1. Al-Halal wa al-Haram, Dr. al-Qaradhawi.
2. Tafsir an-Nasafi, surah al-Ahzab, ayat 33.
3. Mu’jam Tafsir Kalimaatil-Quran (Muhammad ‘Adnan Salim dan Muhammad Wahbi Sulaiman).
[1] Lihat; al-Halal wa al-Haram, hlm. 160, Mu’jam Tafsir Kalimaatil-Quran (Muhammad ‘Adnan Salim dan Muhammad Wahbi Sulaiman).

Sumber : Uye dah lupa, nota sedia ada dalam laptop, maybe dari blog Ustaz Ahmad Adnan Fadzil Perlis.

No comments:

Post a Comment