Saturday, September 29, 2012

Bajet bukan sekadar angka tapi manfaat untuk rakyat



KUALA LUMPUR: Presiden PAS Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang, berkata apa yang lebih penting dari pengumuman insentif dalam bajet adalah mekanisma penyampaiannya kepada rakyat.


Menurut beliau, tidak guna jika pengumuman dengan angka dan jumlah berbilion ringgit tetapi manfaatnya tidak sampai dan tidak dirasai rakyat.

Malah lebih menyedihkan, tambah Ahli Parlimen Marang itu, perlaksanaannya selama ini hanya lebih menguntungkan kroni berbanding rakyat kebanyakan.

"Bajet bukan sekadar angka-angka dan duit berbillion untuk melaksanakan projek semata-mata, tetapi yang lebih penting ialah bagaimana membetulkan prinsip dan pelaksanaannya serta kesannya selama ini telah tidak sampai kepada manfaat rakyat terbanyak.

"Projek-projek berskala besar pula dipergunakan untuk mendapat laba keuntungan berlipat ganda menerusi naungan dan kroni politik Umno-putra," katanya kepada Harakahdaily.

Kenyataan itu sebagai ulasan ringkas terhadap Bajet 2013 yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak petang ini.

Najib yang juga Menteri Kewangan hari ini mengumumkan bajet dengan jangkaan hasil kerajaan pada 2013 sebanyak RM208.6 bilion berbanding RM207 bilion pada 2012.

Beberapa isentif bersifat "one-off" juga diumumkan termasuk bantuan persekolahan RM100 kepada pelajar sekolah dan baucar buku RM250 kepada pelajar universiti.

Selain itu beliau turut mengumumkan  Bantuan Rakyat 1Malaysia 2.0 (BR1M) RM250 kepada individu bujang berumur 21 tahun ke atas yang berpendapatan bawah RM2,000 serta pemberian bonus sebulan setengah kepada penjawat awam.

Biarpun menyambut baik pengumuman insentif itu, namun apa yang harus dibimbangi adalah mekanisme penyampaiannya.

"Selama puluhan tahun dibentang dan dijanjikan, rakyat perlu sedar tentang ketirisan berbillion duit khazanah negara yg telah hilang entah ke mana," kata Tuan Guru Abdul Hadi
.

Source: https://harakahdaily.net/index.php/headline/13497-bajet-bukan-sekadar-angka-tapi-manfaat-untuk-rakyat

No comments:

Post a Comment