Friday, June 12, 2009

JANGAN MUDAH PERCAYA ....musuh sengaja melaga-lagakan kita

Salam sahabat-sahabat seperjuangan,

Kita janganlah mudah percaya kepada berita, perkhabaran dan maklumat; tapislah dulu, siasat dulu, jangan mudah percaya. Kekadang kita lebih percayakan surat khabar daripada sahabat sendiri.

Adalah merupakan satu kesalahan besar jika kita mudah mempercayai isu yang sedang berlaku mengenai sahabatmu, atau mudah menuduhnya telah melakukan perbuatan yang menyakitkan,hanya berdasarkan kepada khabar angin dan isu yang diterima. Padahal anda tidak melihatnya dengan mata kepala sendiri, bahkan tidak sesuai dengan yang anda ketahui dari kebiasaannya.

Waspadalah, kerana banyak yang dengki kepada orang-orang yang terikat dalam jalinan ukhuwah. Para pendengki tersebut mempunyai kecemburuan yang sangat tinggi, mereka tidak suka melihat hubungan tulus yang begitu kuat mengikat orang-orang yang bersahabat, mereka tidak tenang selama tali ukhuwwah tersebut belum terurai dan para sahabat bercerai-berai.

Abu Darda' berkata: "Turutilah saudaramu dan berlaku lembutlah kepadanya, jangan mudah terpedaya oleh khabar yang disampaikan oleh orang-orang yang dengki dan memusuhi saudaramu. Besok ajalnya akan tiba, kamu akan merasa kehilangannya. Buat apa kamu menangis setelah kematiannya, padahal selama hidup kamu menjauhinya.

Suatu hal penting yang perlu anda perhatikan adalah, terkadang sikap anda membuat para pendengki menebarkan boleh hasutannya, seperti jika anda terlalu menampakkan cinta yang berlebihan terhadap sahabatmu di hadapan mereka. Mungkin anda mengira mereka suka melihatnya, kerana yakin bahawa seharusnya mereka seperti anda yang menyukainya, padahal mereka berbalik iri ketika mendengar ucapanmu. Bahkan kerana anda sering terlihat menjumpai sahabat, dapat memicu perasaan tidak suka, mereka cemburu dan dengki, lalu mencuba untuk menghancurkan kemesraan hubunganmu dengannya. Untuk itu, pandai-pandailah dalam mengungkapkan isi hati kepada sahabatmu ketika berada di tengah-tengah orang banyak.

Sekian, terima kasih.
Sedutan dari buku Virus-Virus Ukhuwwah oleh
Abu 'Ashim Hisyam bin Abdul Qadir Uqdah

3 comments:

  1. ALHAMDULILLAH.....artikel ustaz ini tepat pada masanya....ana copy and paste kat blog pemuda taman tas ye....syukran

    ReplyDelete
  2. syukur alhamduliLlah, kalau kita tak berhati-hati maka pertembungan akan berlaku....yang untung ialah golongan munafiq. tk

    ReplyDelete
  3. TQ ustaz, ana dah copy dan paste kat ana punya blog, Tanganlari72.blogspot.com, walaupun tamantassyabab dah copy tapi terkadang ada yang tak masuk blog Pemuda pas taman tas, jadi saya sebagai batu lonjatan bagi TTS dan juga blog ustaz, terima kasih dengan artikel yang bernas ini

    ReplyDelete